OP Ryhmän digitaalisten palvelujen saavutettavuus

Tämä sivu tarjoaa yleistä tietoa saavutettavuudesta OP Ryhmän digitaalisissa palveluissa sekä kokoaa palveluiden saavutettavuusselosteet.

Saavutettavuus digitaalisten palvelujemme kehitystyössä

Tavoitteenamme on saavutettavat palvelut kaikille asiakkaille. Saavutettavuus on tärkeä lähtökohta kehitystyössä ja uusissa palveluissa. Nykyisissä palveluissa on vielä puutteita, joiden korjaaminen on vielä kesken.

Saavutettavuuden arviointi

Voit tarkistaa palveluiden saavutettavuusselosteilta puutteet ja korjausten etenemisen.

Palvelujemme saavutettavuutta arvioi OP Ryhmälle projektiluonteisesti töitä tekevät, ulkopuoliset saavutettavuusasiantuntijat. Heidän laatimat auditointiraportit toimivat saavutettavuusselosteiden pohjana. Lisäksi teemme itsearviointia ja testaamme palvelujen toimintaa ruudunlukijoilla.

Op.fi:n kognitiivista saavutettavuutta testattiin Selkeästi meille -hankkeen toimesta syksyllä 2021. Op.fi:lle myönnettiin Selkeästi meille -tunnus. Hankkeen arvion mukaan saavutettavuus on huomioitu OP Ryhmän verkkopalveluissa kiitettävän hyvin ja sivuston käyttäminen oli pääosin helppoa.

Vaihtoehtoiset asiointikanavat

OP Saavutettava täyttää parhaiten saavutettavuusvaatimukset. Sillä on mahdollista maksaa laskuja, siirtää rahaa ja tarkastella tilitietoja.

Jos et saa hoidettua asiaasi digitaalisissa palveluissamme, voit soittaa OP:n asiakaspalveluun tai asioida osuuspankissa.

Op.fi-palvelun saavutettavuusselosteet

Op.fi-palvelu (www.op.fi) on OP Ryhmään kuuluvien yritysten verkkosivusto. OP Ryhmään kuuluvat OP Osuuskunta, sen konserniyritykset (kuten OP Yrityspankki Oyj, Pohjola Vakuutus Oy, OP-Henkivakuutus Oy ja OP-Palvelut Oy), OP Osuuskunnan jäsenpankit, Osuuspankkien Keskinäinen Vakuutusyhtiö, OP-Eläkesäätiö, OP-Eläkekassa sekä muut nykyiset ja tulevat yritykset, yhteisöt ja säätiöt, joissa vähintään yksi edellä mainituista yksin tai yhdessä käyttää/käyttävät määräysvaltaa.

Mobiilisovellusten saavutettavuusselosteet

Muiden digitaalisten palveluiden saavutettavuusselosteet

Sisältöjemme saavutettavuus muissa palveluissa

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Op.fi sai syksyllä 2021 Selkeästi meille -hankkeen Tämä palvelu on selkeästi meille -tunnuksen