Tämä seloste koskee asiakaspalveluun liittyvien palvelujen saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.
Asiakaspalvelun saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat huhtikuussa 2024 ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.
Arviointi on suoritettu pääasiassa Windows-koneella ja Chrome-selaimella. Ruudunlukijatestaus on tehty NVDA-ruudunlukuohjelmalla ja joitain yksityiskohtia on tarkastettu muilla välineillä.
Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 10.6.2024 ja sitä on viimeksi päivitetty 10.6.2024.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Asiakaspalvelun palvelut täyttävät vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset eritellään jäljempänä viestintävälinekohtaisesti.
Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia
Yleisesti asiakaspalvelun palveluissa on jonkin verran saavutettavuuspuutteita, jotka ovat poikkeamia WCAG 2.2-standardin (Web Content Accessibility Guidelines) A- tai AA-tason kriteereistä, saavutettavuuden parhaista käytännöistä ja jossain tapauksissa käytettävyysvaatimuksista. Löydökset vaihtelevat luokitukseltaan erittäin tärkeistä vähäisiin. Puutteita on esimerkiksi värien kontrasteissa ja graafisten elementtien tekstivastineissa. Palvelut eivät tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä ja näppäimistökäytössä on ongelmia.
Usein kysytyt kysymykset
Takaisin ylös -painikkeet eivät siirrä kohdistusta vaan ainoastaan vierittävät sivun ylälaitaansa. (WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet, 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys, 2.4.3 Kohdistusjärjestys, 4.1.2 Nimi, rooli, arvo.) Toisena saavutettavuuspuutteena ankkurilinkeiltä puuttuu otsikko, joka kertoisi, että linkit ovat sivun sisäisiä. Sivu hyppää linkeistä alaspäin eikä vieri, mikä vaikeuttaa hieman sen havaitsemista, että koko ajan pysytään samalla sivulla. (WCAG 2.4.4, 2.4.6, käytettävyys.)
Viestit
Viestipalvelu jakautuu henkilö- ja yritysasiakkaiden omiin palveluihin, koska näille asiakasryhmille on käytössä erilliset sovellukset. Saavutettavuuspuutteet eritellään sovelluskohtaisesti.
Henkilöasiakkaiden viestipalvelu
Henkilöasiakkaiden viestipalvelu täyttää saavutettavuus- ja käytettävyysvaatimukset pääosin. Asiantuntija-arvioinnissa havaittuja puutteita on korjattu toukokuussa 2024, ja korjaamattomia saavutettavuuspuutteita on tiedossa muutama. Puutteet ja niitä vastaavat WCAG 2.2-ohjeiston mukaiset saavutettavuusvaatimukset on lueteltu alla:
- Sovelluksen eri sivuja ei ole nimetty omilla otsikoilla, koska kyseessä on yhden sivun web-sovellus (WCAG 2.4.2)
- Lisää suosikiksi-painikkeessa on puutteellinen tekstivastine, tila ilmoitetaan pelkästään värillä sekä näppäimistökohdistuksen täyttövärissä on matala kontrastiero (WCAG 1.3.3, 1.4.1, yleinen saavutettavuus)
- Viesteissä olevat linkit, jotka ohjaavat op.fi-palvelun sisälle, avautuvat uuteen välilehteen. Tällaisia linkkejä ei ole merkitty ohjelmallisesti ja visuaalisesti kuvakkeella niin, että käyttäjä tietäisi, että linkki avautuu uuteen välilehteen. (WCAG 3.2.4, yleinen saavutettavuus)
Yritysasiakkaiden viestipalvelu
Vastaava saavutettavuuden asiantuntija-arviointi on tehty yritysasiakkaiden viestipalvelulle. Arvioinnin perusteella sovelluksessa on kohtalainen määrä saavutettavuuspuutteita muun muassa otsikoinnissa, rakenteissa ja nimilapuissa, mikä vaikeuttaa ruudunlukijakäyttöä. Lisäksi värien kontrastit eivät paikoin täytä saavutettavuusvaatimuksia, eikä tekstivastineita ole toteutettu kaikkien graafisten elementtien kohdalla. Myös näppäimistökäytössä on ongelmia.
Saavutettavuuspuutteita on tunnistettu:
- nimilapuissa (WCAG 3.3.2)
- tekstivastineissa (WCAG 1.1.1)
- ruudunlukijan palautteissa (WCAG 1.3.2, 2.4.3, 4.1.3)
- lukemis- ja sarkainjärjestyksissä (WCAG 1.3.2, 2.1.1, 2.4.3, 4.1.2)
- näppäimistökohdistuksessa (WCAG 2.4.7)
- infoteksteissä (WCAG 1.1.1, 1.3.2, 2.1.1)
- virheilmoituksissa (yleinen vaatimus)
- sivujen title-attribuuteissa (WCAG 2.4.2)
- tekstin kontrasteissa (WCAG 1.4.3, 1.4.11)
- otsikoinnissa (WCAG 1.3.1)
- disabloiduissa painikkeissa (WCAG 3.3.1)
- tiedostolinkeissä (WCAG 1.3.1, WCAG 2.4.3)
- liitetiedostovalikossa (WCAG 1.4.13, 4.1.2)
- välilehdissä (WCAG 4.1.2)
- ikkunan roolissa (WCAG 1.3.1)
- responsiivisuudessa (WCAG 1.4.4, 1.4.10).
Palvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan saavutettavuusvaatimuksiin.
Chat
Chat täyttää saavutettavuusvaatimukset pääosin. Joitakin saavutettavuuspuutteita palvelussa on vielä, mutta ne eivät estä palvelun käyttöä apuvälineellä, esimerkiksi ruudunlukijalla. Saavutettavuuspuutteita on erityisesti kohdistuksenhallinnassa ja ruudunlukijan palautteissa.
Alla lueteltuna ne WCAG:n mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita chat ei vielä täytä:
- Tekstivastineet (WCAG 4.1.2)
- Kohdistus (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 2.4.4, 2.2, 2.4.11, 4.1.3)
- Ruudunlukijan palautteet (WCAG 4.1.3, 1.3.2)
- Kontrasti (WCAG 1.4.11)
- Ruudunlukijan palautteet (WCAG 4.1.3)
- Navigointi (WCAG 2.4.4)
- Otsikot (WCAG 1.3.1)
- Responsiivisuus (WCAG 1.4.10)
Palvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan saavutettavuusvaatimuksiin.
Verkkoneuvottelu
Verkkoneuvottelu täyttää saavutettavuusvaatimukset pääosin. Joitakin pieniä saavutettavuuspuutteita palvelussa vielä on, mutta ne eivät estä palvelun käyttöä apuvälineellä, esimerkiksi ruudunlukijalla. Saavutettavuuspuutteita on erityisesti pudotusvalikoiden toiminnassa, Asetukset-modaalissa ja kohdistuksenhallinnassa.
Alla lueteltuna ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita verkkoneuvottelu ei vielä täytä:
- Otsikoinnit (WCAG 1.3.1)
- Navigointi (WCAG 2.4.1)
- Ruudunlukijan palautteet (WCAG 4.1.2, 4.1.3)
- Tekstivastineet (WCAG 1.1.1, 1.3.1)
- Näppäimistökäyttö (2.1.1, 4.1.2)
- Nimilaput (WCAG 2.4.6)
- Kohdistus (WCAG 2.4.3, 2.4.11)
Palvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan saavutettavuusvaatimuksiin.