Tämä seloste koskee OP:n tunnistamisen palveluita sekä kirjautumista OP:n erillispalveluihin. Palvelut ovat Osuuspankkien ja OP Yrityspankin yhteisiä. Palveluiden saavutettavuus on arvioitu projektiluontoisesti OP:lle työskentelevien asiantuntijoiden toimesta. Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 22.9.2020 ja päivitetty 27.5.2024.
Saavutettavuuden tila
OP:n tunnistamisen palvelut täyttävät vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä. Pääosin palvelut täyttävät saavutettavuusvaatimukset ja asiointi palveluissa onnistuu.
OP tunnistuksen välityspalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset.
Ei-saavutettava sisältö (WCAG-kriteerien mukaan)
Palveluiden saavutettavuuspuutteita ovat muun muassa se, että palveluiden värien kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia. Palvelut vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä esimerkiksi lisätietoruutujen käytössä ja sisältöjen lukemisessa esiintyy ongelmia. Lisäksi palveluihin liittyvissä asiakirjoissa saattaa esiintyä saavutettavuuspuutteita.
Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.
Saavuttamaton sisältö ja puutteet
OP Tunnistuspalvelu
WCAG 1.4.3 Kontrasti
WCAG 2.1.1 Näppäimistö
Muiden OP:n erillispalvelujen kirjautuminen
Kirjautuminen
Kirjautumiskentän virheilmoitukset eivät ole helposti luettavissa suurennetulla näytöllä (400%-suurennos).
WCAG 1.4.10 Responsiivisuus
Vahvistaminen avainlukulistalla ja Mobiiliavaimella
Ruudunlukija ei lue kaikkia virheviestejä kokonaisuudessaan tai helposti ymmärrettävällä tavalla. Kaikki tiedote-viestit eivät ole luettavissa suurennetulla näytöllä (400%-suurennos).
WCAG 1.4.10 Responsiivisuus
WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen