OP-yritysmobiilin saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP-yritysmobiili-sovelluksen saavutettavuutta. OP-yritysmobiili on OP Ryhmään kuuluvien yritysten mobiilisovellus. OP Ryhmään kuuluvat OP Osuuskunta, sen konserniyritykset (kuten OP Yrityspankki Oyj, Pohjola Vakuutus Oy, OP-Henkivakuutus Oy ja OP-Palvelut Oy), OP Osuuskunnan jäsenpankit, Osuuspankkien Keskinäinen Vakuutusyhtiö, OP-Eläkesäätiö, OP-Eläkekassa sekä muut nykyiset ja tulevat yritykset, yhteisöt ja säätiöt, joissa vähintään yksi edellä mainituista yksin tai yhdessä käyttää/käyttävät määräysvaltaa.

OP-yritysmobiilin saavutettavuutta ovat arvioineet projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat. Lisäksi sovelluksen saavutettavuuden osalta on tehty jatkuvaa itsearviointia.

Saavutettavuuden arviointi on suoritettu iOS-laitteessa VoiceOver-ruudunlukijalla, sekä Android-laitteessa Talkback-ruudunlukijalla.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset on annettu Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 15.6.2021 ja viimeksi päivitetty 30.7.2024.

OP-yritysmobiilin saavutettavuuden tila

OP-yritysmobiilin saavutettavuudessa on puutteita, eikä sovellus täytä kaikilta osin saavutettavuusvaatimuksia. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä. Jos puutekohdassa ei ole eritelty laitetta, jolla ongelma on ilmennyt, niin ongelma esiintyy niin iOS- kuin Android-laitetta käytettäessä. Ellei tarkempaa korjausaikataulua ole ilmoitettu, saavutettavuudessa huomatut puutteet pyritään korjaamaan sitä mukaan, kun OP-yritysmobiilia kehitetään.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Yleistä

OP-mobiilissa on saavutettavuuspuutteita, jotka toistuvat useissa eri näkymissä. OP-mobiilissa on myös joitain yleiseen saavutettavuuteen ja käytettävyyteen liittyviä puutteita, jotka eivät kuitenkaan riko mitään WCAG-kriteereistä. Osa saavutettavuuspuutteista esiintyy niin iOS- kuin Android-laitteilla, osa taas ilmenee ainoastaan toisella alustalla.

OP-mobiilissa on joitain tekstejä, jotka on tarkoitettu otsikoiksi, mutta niitä ei ole määritelty oikein, myös otsikkotasojen määritykset puuttuvat osittain. Joiltain elementeiltä puuttuu tila- ja/tai roolitiedot, tai ne ovat virheelliset, joitain elementtejä taas ei ole määritetty lainkaan ohjelmallisesti. Kaikkia yhteen kuuluvia elementtejä ei ole yhdistetty toisiinsa ohjelmallisesti. Kaikkia painikkeita ei ole määritelty tai ne on määritelty virheellisesti. Lukemisjärjestys ei ole looginen kaikissa näkymissä ja kohdistus ei joissain näkymissä mene oikeaan kohtaan.

Sovelluksessa aukeavia PDF-tiedostoja ei voi zoomata tarpeeksi ilman kahden sormen elettä. Joissain tilanteissa iOS-laitteilla PDF-tiedostojen lukemisjärjestys on määrittelemättä, ja Android-laitteilla ruudunlukija käsittelee PDF-tiedostojen koko sisällön yhtenä kohteena.

Kaikista sovelluksen kuvakkeista ja elementeistä ei selviä kovinkaan helposti, mikä on toiminnon kohteena. Sovelluksen kaikilla elementeillä ei ole nimilappuja tai ohjetekstejä, tai ne ovat virheelliset. Joistain painikkeista puuttuu saavutettavat nimet tai ne ovat puutteelliset. Sovelluksessa tekstin ja taustan välisissä kontrastisuhteissa on osittain puutteita, kuten myös käyttöliittymäkomponenttien ja graafisten elementtien kontrastisuhteissa.

OP-mobiilin käyttäjä kirjataan automaattisesti ulos, kun sovellusta ei käytetä aktiivisesti 5 minuutin aikana (toisen maksupalvelulain (PSD2) määrittelemä aikakatkaisu). Automaattisesta uloskirjautumisesta ei kuitenkaan saa varoitusta etukäteen. OP-mobiiliin ei ole rakennettu tukea ulkoisille laitteille. Lisäksi joissain näkymissä sovellus toimii ainoastaan pystysuunnassa.

Sovelluksessa on joitakin ominaisuuksia, joissa käytetään verkkopalvelun op.fi -sisältöä upotettuna mobiilisovellukseen (esim. Varaa aika neuvotteluun, Chat). Nämä näkymät eivät täytä kaikilta osin saavutettavuusvaatimuksia. Ruudunlukijakäyttäjällä voi olla vaikeuksia hahmottaa milloin siirrytään sovellukseen upotettuun op.fi -sisältöön.

  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
  • WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
  • WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
  • WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 1.3.4 Asento
  • WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen
  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö

Käyttöönotto ja kirjautuminen

Mobiiliavaimen käytössä ja kirjautumisessa ilmenee saavutettavuuspuutteita, jotka on kerrottu tämän selosteen Yleistä-kohdassa. Ruudunlukijakäyttäjät eivät saa tietyissä kohdissa tietoa, että teksti on jonkinlainen perustekstistä eroava neuvo (hehkulamppu -kuvakkeet). Ruudunlukijakäyttäjä ei myöskään saa selkeitä palautteita, kun niitä ei lueta automaattisesti. Kenttien ohjeita ei ole kaikissa kohdissa liitetty kenttiin ohjelmallisesti. Lisäksi joidenkin painikkeiden näppäimistökäyttö ei ole mahdollista (esim. ulkoinen näppäimistö tai kytkinohjaus). Mobiiliavaimella vahvistaessa ”vahvista pyyntö” -painike on kohdistusjärjestyksessä näppäimistön perässä, mikä poikkeaa totutusta löytöpaikasta. Lisäksi ”vahvista pyyntö” voi olla joissain tilanteissa hieman harhaanjohtava.

Käyttöönoton ja kirjautumisen osalta tullaan tekemään saavutettavuusparannuksia vuoden 2024 aikana.

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö
  • WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput

Päivittäiset raha-asiat

Uusi maksu

iOS-laitteissa osa teksteistä ilmenee ruudunlukijalle tyhjänä luettelona ja näkymissä on myös joitain tyhjiä elementtejä. Lisäksi iOS-laitteissa tilinumeroa kirjoittaessa tekstikenttien käytössä esiintyy saavutettavuuspuutteita, kun ruudunlukijalla ei lueta kaikkia syötettyjä merkkejä tai luetaan hämmentäviä merkkijonoja. Tämä voi hankaloittaa käyttäjän mahdollisuutta tarkistaa syöttämänsä tiedot ja johtaa virheellisiin syötteisiin. Tekstikentän sisällä ohjelmallinen navigointi voi myös olla hankalaa ja tekstikenttien yhteydessä olevat ohjeet tai painikkeet voivat olla epäselviä.

Seuraavat puutteet koskevat Android-laitteita. Kaikissa näkymissä ei anneta tarvittavia virheilmoituksia, ja eräpäivä on pakko valita kalenterista, mikä voi olla ruudunlukijalla haastavaa. Tietoa maksun myöhässä olemisesta ei ole liitetty muihin maksun tietoihin ohjelmallisesti, mikä voi hankaloittaa ruudunlukijakäyttäjää. Näppäimistökohdistus ei näy jokaisessa näkymässä.

Lisäksi maksamisen palveluissa on saavutettavuuspuutteita, jotka on kerrottu tämän selosteen Yleistä-kohdassa.

  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö
  • WCAG 3.2.2 Syöte
  • WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus
  • WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Kansainväliset maksut

Kansainväliset maksut –osio on lähes saavutettava. Osiossa on saavutettavuuspuutteita, jotka on kerrottu tämän selosteen Yleistä-kohdassa.

Maksut ja e-laskut

E-laskut-kohdassa tarkastellessa yksittäistä laskuttajaa vuosivälilehdet ovat lukemisjärjestyksessään otsikon ”Laskuttaja” alla, mikä tekee ruudunlukijakäyttäjälle sivun hahmotuksesta sisällöllisesti haastavampaa. IOS-laitteita käytettäessä eri vuodet ovat ohjelmallisesti painikkeita eivätkä välilehtielementtejä. Maksut ja E-laskut -osiossa esiintyy Yleistä-kohdassa mainittuja saavutettavuuspuutteita.

  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 4.1.2 Nimi, arvo, rooli

Tilit ja kortit

Tilit ja kortit –osiossa ilmenee saavutettavuuspuutteita, jotka on kerrottu tämän saavutettavuusselosteen Yleistä-kohdassa.

Tilitapahtumat

Tilitapahtumat-kohdassa luokkavaihtoehdot on sijoitettu taulukkoon, mikä hankaloittaa ruudunlukijakäyttöä. Tilitapahtumissa ilmenee myös saavutettavuuspuutteita, jotka on kerrottu tämän saavutettavuusselosteen Yleistä-kohdassa.

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

Korttinäkymät

Korttinäkymät-osio on lähes saavutettava. Osiossa on saavutettavuuspuutteita, jotka on kerrottu tämän selosteen Yleistä-kohdassa.

Korttien turvarajat

Korttien turvarajoja koskeva saavutettavuusarviointi on toteutettu ainoastaan iOS-laitteessa VoiceOver-ruudunlukijalla. Joidenkin painikkeiden tekstit ovat melko pitkiä, mikä on ruudunlukijan käyttäjälle epäkäytännöllistä.

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

 
Luottorajan korotus

Arviointi on suoritettu ainoastaan iOS-laitteella VoiceOver-ruudunlukijalla. Pakollisten tietojen puuttuessa ainoa palaute on passiivinen etenemispainike, ja virheilmoituksia ei lueta automaattisesti ruudunlukijalle, kun ne ilmestyvät. Näkymässä on joissain tilanteissa käytetty linkkejä siirtymiseen näkymien välillä, vaikka olisi pitänyt käyttää painikkeita. Jotkut elementit on piilotettu apuvälineiltä kokonaan. Joidenkin näkymien alussa on näkymätön ja tekstitön painike, joka on kohdistettavissa ruudunlukijalla.

Yrityksen talouden seuranta

iOS-laitteita käytettäessä joissain näkymissä on virheellisesti näkymätön ja nimetön painike, johon voi kuitenkin kohdistaa ruudunlukijalla. Näkymissä olevat kaaviot ohitetaan ruudunlukijalla kokonaan, koska ne visualisoivat muutoin näkymillä numeerisena saatavilla olevaa tietoa. Android-laitteita käytettäessä jotkut painikkeet on merkitty linkeiksi. Kaikki elementit eivät ole lukemisjärjestyksessä, ja lukemisjärjestys on joissain näkymissä väärä.

Lisäksi molemmilla alustoilla esiintyy saavutettavuuspuutteita, jotka on mainittu tämä selosteen Yleistä-kohdassa.

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Laskutus

iOS-laitteissa laskun toistuvuudessa joidenkin elementtien ohjelmalliset kontekstit eivät yhdistä niitä toisiinsa. Joissain näkymissä lukemisjärjestys voi olla väärä. Osa valinnoista tehdään valintakontrolleilla, joita ei pysty käyttämään ruudunlukijalla. Lisäksi näkymissä on saavutettavuuspuutteita, jotka on kerrottu tämän selosteen Yleistä-kohdassa.

IOS-laitteissa laskutuspalvelu uudistetaan vuoden 2024 aikana, samalla korjataan havaitut saavutettavuuspuutteet. Androidin osalta uudistus on jo tehty.

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • WCAG 3.2.2 Syöte
  • WCAG 4.1.2 Nimi, arvo, rooli

Lainat

Lainat-osio on lähes saavutettava.  Ruudunlukijalla ei lueta kaikkia tietoja, kuten lainan korkoon liittyvää graafia. Ruudunlukijalla voi myös olla haastavaa hahmottaa Lainan tiedot -sivulla olevia rahasummia. Lisäksi lainat-osiossa on saavutettavuuspuutteita, jotka on mainittu Yleistä-kohdassa. Kaikki Lainat-osion saavutettavuuspuutteet on suunniteltu korjattavaksi vuoden 2024 aikana.

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

Sijoittaminen

Rahastot ja osakkeet

Ostotoimeksiannoissa (esim. osakkeet) siirryttäessä salkun valintaan, ruudunlukija ei saa tietoa valitusta salkusta. Ruudunlukijakäyttäjä joutuu päättelemään, että valinta tapahtui napsautuksen myötä. Osiosta löytyy myös muutamia "nimeämättömiä" painikkeita, joiden toiminta ei käy ilmi ruudunlukijalla. Lisäksi luettelon selailussa on käytettävyyspuutteita ja ruudunlukijakäyttäjälle voi olla epäselvää missä kohdistin on. Android-laitteilla osakemarkkinan valtioiden listassa ei ole merkitty listan kohteiden määrää, mikä voi tehdä ruudunlukijakäyttäjälle listan läpikäynnistä työlästä. iOS-laitteilla kaikilla kuvakkeilla ei ole selkeää tekstivastinetta. Lisäksi osiossa on saavutettavuuspuutteita, jotka on mainittu Yleistä-kohdassa.

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 4.1.2 Nimi, arvo, rooli
  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

Yritysasiakkaan kirjanpitoaineisto

Kirjanpitoaineistosta ladattavia tiedostoja (PDF:t, CSV:t) ei voi zoomata tarpeeksi ilman kahden sormen elettä. Lisäksi joidenkin painikkeiden ohjelmallinen konteksti ei kerro, mihin kohteeseen ne liittyvät. iOS-laitteilla tiedostojen lukemisjärjestys on määrittämättä. Android-laitteilla ruudunlukija käsittelee tiedostoissa kunkin sivun yhtenä kohteena. Ajankohdan valitseminen ei onnistu ruudunlukijalla, sillä Android-laitteissa kuukausivalinta on tekstikenttä. Lisäksi kirjanpitoaineistoissa on saavutettavuuspuutteita, jotka on kerrottu tämän selosteen Yleistä-kohdassa.

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • WCAG 2.5.1 Osoitineleet
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
  • WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet

Muut

Asiakkuus

Kaikkia painikkeita ei ole määritelty ohjelmallisesti painikkeiksi. Ruudunlukijakäyttäjät eivät siksi välttämättä oivalla, että niitä voi napauttaa. Näkymissä on runsaasti elementtejä, jotka ovat ruudunlukijan mielestä toiminnallisia, vaikka niistä ei tapahdu mitään.

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000