OP Saavutettava -palvelun saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat. Lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia. Annanpuran saavutettavuusasiantuntija on suorittanut palvelun saavutettavuustestauksen lokakuussa 2016 sekä maaliskuussa 2017. Tuolloin havaitut kriittiset ja merkittävät löydökset on sittemmin korjattu.
Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:
- Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
- Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures) ja VoiceOver-lukuohjelmistolla.
Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 26.10.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 6.5.2024.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
OP Saavutettava -palvelu täyttää vaatimukset varsin kattavasti. Palvelu on rakennettu ikäihmisten, näkövammaisten ja motorisia haasteita omaavien henkilöiden erityistarpeita ajatellen. Tästä syystä se ei lähtökohtaisesti sisällä grafiikoita, kuvia, taulukoita tai muita elementtejä, joiden saavutettavuuden kanssa voi usein olla hankaluuksia. Jokaisen sivun alussa on myös ns. hyppylinkki ”Siirry suoraan sisältöön”, joka mahdollistaa siirtymisen suoraan keskeiseen sisältöön.
Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia
Saavutettavuuspuutteita on muun muassa siinä, etteivät sivuston värien kontrastit täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia.
WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi) (Taso AA) Kontrasti testien ja taustan välillä on riittämätön
Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu
Tunnistautumisessa ja kirjautumisessa voidaan käyttää tunnuksen osana avainlukulistan vaihtuvaa numeroa. Myös SMS- vahvistusta vaaditaan maksun vahvistamisen sekä n. kolmen kuukauden välein kirjautumisen yhteydessä.