OP Kevytyrittäjä saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Kevytyrittäjä -palveluiden saavutettavuutta.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 23.9.2021 ja sitä on viimeksi päivitetty 15.11.2024.

Saavutettavuuden tila

OP Kevytyrittäjä palvelun kehityksessä on lähes aina yritetty ottaa lähtökohtaisesti saavutettavuus huomioon. Palvelun saavutettavuutta ovat arvioineet OP Kevytyrittäjä -tiimin saavutettavuuden asiantuntijat ja Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy. Seuraamme myös aktiivisesti käyttäjien palautteita palvelusta.

Saavutettavuuden auditointi

OP Kevytyrittäjä -palvelun kehityksessä huomioidaan saavutettavuus aina, kun palveluun tehdään muutoksia. Saavutettavuutta testataan muun muassa automaattisesti teknisillä työkaluilla sekä testaamalla esim. ruudunlukijaa käyttäen.

Aika-ajoin saavutettavuutta auditoidaan laajemmin. Viimeisin laaja saavutettavuusauditointi on tehty Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy:n toimesta maaliskuussa 2022. Seuraava auditointi on tulossa OP:n asiantuntijoiden toimesta.

Joiltakin osin tekniset ratkaisut ovat viivästyttäneet saavutettavien ratkaisujen luomista.

Navigaatio, linkit ja valikot

Osa linkeistä avautuu uuteen ikkunaan, eikä tästä ole mainittu linkin yhteydessä.

  • WCAG 3.2.1 Kohdistaminen

Osalla sivuista on puutteellisen kuvaava sivuotsikko (title).

  • WCAG 2.4.2 Sivuotsikot

Ankkurilinkkien yhteydessä ei ole tietoa, että ne ovat sellaisia.

  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput

Tiedostolinkkien tiedostotyyppi ei ole aina osana linkkitekstiä, joten ruudunlukijakäyttäjä ei saa tietoa linkin tiedostotyypistä.

  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)

Laskua luodessa asiakasvalinnan haku ei toimi näppäimistöllä.

  • WCAG 2.1.1 näppäimisto

PDF-tiedostot (asiakirjat)

PDF-tiedostot ovat luettavissa ruudunlukijalla, mutta eivät ole ns. tägättyjä, joten niiden sisältöä voi olla vaikea hahmottaa ruudunlukijalla. PDF tiedostoja luovan teknologian vaihto saavutettavia dokumentteja luovaan versioon on työn alla.

Palaute ja tietojen käsittely

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna meille palautetta.

Voit antaa palautetta chat-asiakaspalvelumme kautta tai sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@op-kevytyrittaja.fi. Erillinen palautelomake on työn alla. (Vastaamme viimeistään lain vaatiman 14 päivän kuluessa, mutta yleensä huomattavasti nopeammin.)

Chat-asiakaspalvelun saavutettavuus

Chat-asiakaspalvelu-toiminnallisuus on toteutettu kolmannen osapuolen tarjoamalla sovelluksella. Sovellus ei ole saavutettava ruudunlukijakäyttäjälle mobiililaitteella.

Pyrimme ylläpitämään saavutettavuuden erinomaisen tason muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuuden alusta alkaen huomioon, kun kehitämme ominaisuuksia palveluun.
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen.
  • Tarjoamme tiimillemme saavutettavuuskoulutusta.
  • Reagoimme palautteisiin.
  • Auditoimme saavutettavuutta kokonaisuutena aika-ajoin.
  • Seuraamme julkisen sivun (op-kevytyrittaja.fi) saavutettavuutta teknisin työkaluin jatkuvasti.

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia etkä löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000