Tämä seloste koskee OP Kevytyrittäjä -palveluiden saavutettavuutta.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 23.9.2021 ja sitä on viimeksi päivitetty 15.11.2024.
Saavutettavuuden tila
OP Kevytyrittäjä palvelun kehityksessä on lähes aina yritetty ottaa lähtökohtaisesti saavutettavuus huomioon. Palvelun saavutettavuutta ovat arvioineet OP Kevytyrittäjä -tiimin saavutettavuuden asiantuntijat ja Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy. Seuraamme myös aktiivisesti käyttäjien palautteita palvelusta.
Saavutettavuuden auditointi
OP Kevytyrittäjä -palvelun kehityksessä huomioidaan saavutettavuus aina, kun palveluun tehdään muutoksia. Saavutettavuutta testataan muun muassa automaattisesti teknisillä työkaluilla sekä testaamalla esim. ruudunlukijaa käyttäen.
Aika-ajoin saavutettavuutta auditoidaan laajemmin. Viimeisin laaja saavutettavuusauditointi on tehty Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy:n toimesta maaliskuussa 2022. Seuraava auditointi on tulossa OP:n asiantuntijoiden toimesta.
Joiltakin osin tekniset ratkaisut ovat viivästyttäneet saavutettavien ratkaisujen luomista.
Navigaatio, linkit ja valikot
Osa linkeistä avautuu uuteen ikkunaan, eikä tästä ole mainittu linkin yhteydessä.
- WCAG 3.2.1 Kohdistaminen
Osalla sivuista on puutteellisen kuvaava sivuotsikko (title).
- WCAG 2.4.2 Sivuotsikot
Ankkurilinkkien yhteydessä ei ole tietoa, että ne ovat sellaisia.
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
- WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
Tiedostolinkkien tiedostotyyppi ei ole aina osana linkkitekstiä, joten ruudunlukijakäyttäjä ei saa tietoa linkin tiedostotyypistä.
- WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
Laskua luodessa asiakasvalinnan haku ei toimi näppäimistöllä.
- WCAG 2.1.1 näppäimisto
PDF-tiedostot (asiakirjat)
PDF-tiedostot ovat luettavissa ruudunlukijalla, mutta eivät ole ns. tägättyjä, joten niiden sisältöä voi olla vaikea hahmottaa ruudunlukijalla. PDF tiedostoja luovan teknologian vaihto saavutettavia dokumentteja luovaan versioon on työn alla.
Palaute ja tietojen käsittely
Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna meille palautetta.
Voit antaa palautetta chat-asiakaspalvelumme kautta tai sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@op-kevytyrittaja.fi. Erillinen palautelomake on työn alla. (Vastaamme viimeistään lain vaatiman 14 päivän kuluessa, mutta yleensä huomattavasti nopeammin.)
Chat-asiakaspalvelun saavutettavuus
Chat-asiakaspalvelu-toiminnallisuus on toteutettu kolmannen osapuolen tarjoamalla sovelluksella. Sovellus ei ole saavutettava ruudunlukijakäyttäjälle mobiililaitteella.
Pyrimme ylläpitämään saavutettavuuden erinomaisen tason muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:
- Otamme saavutettavuuden alusta alkaen huomioon, kun kehitämme ominaisuuksia palveluun.
- Panostamme kielen ymmärrettävyyteen.
- Tarjoamme tiimillemme saavutettavuuskoulutusta.
- Reagoimme palautteisiin.
- Auditoimme saavutettavuutta kokonaisuutena aika-ajoin.
- Seuraamme julkisen sivun (op-kevytyrittaja.fi) saavutettavuutta teknisin työkaluin jatkuvasti.
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita.