OP Kevytyrittäjä Y-tunnukseton saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Kevytyrittäjä Y-tunnukseton -palvelun saavutettavuutta verkko-osoitteessa mini.op-kevytyrittaja.fi. Seloste ei koske OP Kevytyrittäjä -palvelua (app.op-kevytyrittaja.fi) tai op-kevytyrittaja.fi-sivustoa.

OP Kevytyrittäjä Y-tunnukseton -palvelun saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuutta on testattu Chrome-, ja -Safari -selaimilla ja NVDA- sekä VoiceOver-ruudunlukuohjelmistoilla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuutta on testattu Apple-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures) ja VoiceOver-lukuohjelmistolla.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 19.07.2024 ja sitä on viimeksi päivitetty 19.07.2024.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

OP Kevytyrittäjä Y-tunnukseton täyttää vaatimukset osittain. Palvelu on visuaalisesti selkeä, skaalautuu hyvin ja esimerkiksi tekstin välistystä voi hyvin lisätä.

Palvelussa on myös useita korjausta vaativia saavutettavuuspuutteita. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Kriittisimmät saavutettavuuspuutteet liittyvät valikkoriviin sekä yksittäisiin yhdistelmäruutuihin, joita käytetään palveluun rekisteröitymisessä sekä laskun luomisessa. Lisäksi tärkeitä saavutettavuuspuutteita on muun muassa palvelun palkkiolaskuriosiossa, palautteissa ruudunlukijalle esimerkiksi virhetilanteissa sekä elementtien nimeämisissä ja ryhmittelyissä. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

Mukautettava

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

1.3.1 Informaatio ja suhteet

Navigoitava

2.4.3 Kohdistusjärjestys

2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)

Syötetavat

2.5.3 Nimilappu nimessä

Yhteensopiva

4.1.2 Nimi, rooli, arvo

4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000