Domos FS saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee vaihtoehtoisten sijoitusten yhteydessä käytettävän Domos investor -portaalin saavutettavuutta. Palvelu on osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Domos -portaalin saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 10.1.2025 ja sitä on viimeksi päivitetty 17.3.2025.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää vaatimukset osittain Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Domos FS -portaalissa on saavutettavuuspuutteita muun muassa seuraavissa ominaisuuksissa ja toiminnallisuuksissa:

Sivuston tekstin ja ei-tekstimuotoisen sisällön kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia. 

Myös sivuston kohdistuksissa, otsikoinnissa ja kielivalinnoissa on tiettyjä puutteita.

Aktivoinnin ja sisäänkirjautumisen yhteydessä kaikki toiminnot eivät myöskään ole täysin saavutettavia. Näytönlukija ei tässä yhteydessä välttämättä toimi odotetulla tavalla. 

Lisäksi dokumentoinnin ja dokumenttien osalta on tiettyjä saavutettavuuspuutteita. 

1. Yleinen 

1.1 Kieli

Sivujen kieltä ei ole ohjelmallisesti määritetty.
WCAG 3.1.1

1.2 Tekstin kontrastit

Portaalin tekstien kontrasteissa on joitakin puutteita, jotka vaikeuttavat tekstin lukemista
heikkonäköisille tai matalan kirkkauden näytöillä.
WCAG 1.4.3

1.3 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrastit

Kontrasteissa on joitakin puutteita, jotka vaikeuttavat tekstin lukemista heikkonäköisille tai matalan kirkkauden näytöillä
WCAG 1.4.11

1.4 Kohdistus

Aktivoinnin ja kirjautumisen yhteydessä kohdistus asetetaan ensimmäiseen syötekenttään, kun sivu avataan. 
WCAG 4.1.3, 2.4.3

1.5 Otsikko

Sivun otsikko on sama useimmilla sivuilla.
WCAG 2.4.2

1.6 Kielivalinta 

Kirjautumisen yhteydessä saatavilla oleva kielivalinta on painike, jossa on lippu. 
Lippukuvake on piilotettu avustavalta teknologialta. Lippukuvakkeen yhteydessä ei ole ohjelmallisia tai visuaalisia merkkejä siitä, että se avaa kielivalinnan valikon.
Portaalissa kielivalintaa ei voi avata lainkaan näppäimistöllä.
WCAG 1.1.1, 2.1.1, 4.1.2, 4.1.3

2. Aktivointi ja sisäänkirjautuminen

2.1 Poistetut painikkeet

CTA-painikkeet ovat oletuksena poissa käytöstä, kunnes kenttiin on syötetty oikeat tiedot. 
WCAG 3.3.2, yleinen saavutettavuus

2.2 OP-logo 

OP-logon vaihtoehtoinen teksti on vain “Logo”. Se ei tässä tapauksessa määritä, mikä logo on kyseessä. 
WCAG 1.1.1

2.3 Virheet 

Jos käyttäjä tekee portaalissa virheen, virheilmoitus ilmestyy näytölle heti.
Näytönlukijat eivät kuitenkaan ilmoita siitä käyttäjälle. 
WCAG 4.1.3, 1.3.1

2.4 Näytä ja piilota 

Käyttäjät voivat näyttää tai piilottaa salasanan syöttökentän lopussa olevan painikkeen avulla. Koska saavutettava nimi ei sisällä näkyvää tekstiä, painikkeen käyttäminen voi olla vaikeaa tai mahdotonta ääniohjauksella. 
WCAG 2.5.3, 4.1.2

2.5 Aktivointisähköposti

Aktivointisähköpostissa OP-logolla on tyhjä alt-attribuutti, vaikka se viestii, keneltä sähköposti on.
NVDA-näytönlukija lukee sen “tyhjäksi”, koska ennen ja jälkeen on tyhjiä soluja. Tekstissä viitataan “alla olevaan painikkeeseen”. Painike on kuitenkin teknisesti linkki, näytönlukijan käyttäjät eivät siis löydä tekstissä mainittua “painiketta”. 
WCAG 1.1.1, 1.4.3

2.6 Salasanan valitseminen 

Salasanan valinnassa, käyttäjälle ei anneta ohjeita salasanan rajoituksista. 
Rajoitukset ilmestyvät virheilmoituksina yksi kerrallaan.
Näytönlukijan käyttäjät eivät saa ilmoitusta virheilmoituksista. 
WCAG 3.3.2, käytettävyys

2.7 Vaiheet 

Aktivoinnin kaksi vaihetta: Salasanat ja Kaksoistunnistus. Vaiheet ovat epäselviä näytönlukijan 
käyttäjälle seuraavista syistä:

  • Vaiheita ole ohjelmallisesti yhdistetty toisiinsa.
  • Vaiheet ovat span-elementtejä, ja näytönlukija lukee ne yhdessä.
  • Vaiheiden edessä olevat kuvakkeet on piilotettu näytönlukijoilta. Näytönlukijan käyttäjä ei tiedä vaiheen numeroa ja sitä, että onko vaihe suoritettu vai onko kyseessä tuleva vaihe.

WCAG 1.1.1, 1.3.1

2.8 Valintaruutu 

Käyttäjät voivat valita, haluavatko käyttää kaksoistunnistusta ohjelmallisesti valintaruudulla 
toimivalla kytkimellä. Näytönlukijan käyttäjä ei kuule sitä, kun kohdistus on valintaruudussa. 
WCAG 1.3.1

2.9 Kaksoistunnistus

QR-koodin vaihtoehtoinen teksti on “No QR code available”, mikä antaa näytönlukijan 
käyttäjälle väärän käsityksen. Kun näytönlukijan käyttäjä navigoi tarkennustilassa, he siirtyvät 
kytkimestä suoraan PIN-kenttään ja ohittavat kaiken välissä olevan tiedon.
QR-koodin skannaaminen voi olla vaikeaa erityisesti sokeille käyttäjille tai käyttäjille, joilla on motorisia rajoitteita. Myös 30 sekunnin aikaraja voi aiheuttaa vaikeuksia joillekin käyttäjille. 
WCAG 1.1.1, yleinen saavutettavuus

3. Dokumentti sivusto

3.1 Ohjelmallinen rakenne 

Sivulla ei ole ohjelmallisia otsikoita. Visuaalisesti Uudet asiakirjat ja Kaikki asiakirjat 
ovat otsikoita. Sivulla on pääalue, mutta vasemmalla olevat elementit eivät ole missään 
alueessa. Myöskään valikkopainiketta ei ole merkitty navigaatioksi. 
WCAG 1.3.1, 2.4.1, yleinen saavutettavuus

3.2 Haku 

Hakupainikkeelta puuttuu saavutettava nimi, näytönlukijan käyttäjät eivät välttämättä tiedä, mitä se tekee. Se on lukemis- ja välilehtijärjestyksessä ennen syöttökenttää, mikä on hieman outoa ja johtaa siihen, että sitä ei käytetä paljon.
Ainoa hakukentän etiketti on paikkamerkkiteksti. 
Paikkamerkkitekstillä että hakupainikkeella on heikko kontrasti, joten joidenkin käyttäjien voi olla vaikea tietää, mihin syöttökenttä on tarkoitettu. 
WCAG 4.1.2, 1.4.3, 1.4.11, 4.1.3

3.3 Suodattimet 

Suodattimilla on etiketit, mutta niitä ei ole ohjelmallisesti yhdistetty syöttökenttiin. 
Pienemmällä näytöllä etiketit eivät ole täysin näkyvissä, eikä syöttökenttää voi nähdä. 
Päivämääriä ei voi kirjoittaa, ja käyttäjän on käytettävä päivämäärän valitsinta.
Virheen yhteydessä, kentän reunat muuttuvat punaisiksi.
WCAG 1.3.1, 3.3.2, 3.3.3

3.4 Asiakirjataulukot 

Asiakirjataulukoissa taulukot eivät ole ohjelmallisesti taulukoita. 
Lisäksi taulukot eivät ole responsiivisia, eikä niitä voi vierittää pienillä tai suurennetuilla näytöillä.
Taulukon otsikoilla on huono kontrasti ja ne eivät ole interaktiivisia.
Valintaruuduilla ei ole etikettiä. 
PDF-tunnisteet on piilotettu avustavalta teknologialta, joten näytönlukijan käyttäjät eivät tiedä muotoa. 
WCAG 1.3.1, 1.4.10, 1.4.3, 4.1.2, 3.3.2, 1.1.1

3.5 Lataaminen 

Näytönlukijan käyttäjät eivät saa palautetta tiedoston latautumisesta.
WCAG 1.1.1, 4.1.3

4. Dokumentit

4.1 PDF-tiedostot 

PDF-tiedostojen saavutettavuutta ei ole otettu täysin huomioon niiden toteutuksessa:
Asiakirjoista puuttuvat tunnisteet, sekä kielen määrittely.
Asiakirjoista puuttuvat myös otsikot. 
WCAG 1.3.1, 2.4.2, 3.1.1

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000