Leverantörskriterierna för OP Gruppens upphandling
1. Företag och strategi
Företagets strategi, de viktigaste prioriteringarna och utvecklingsobjekten ska motsvara OP:s behov, företagets ekonomiska lönsamhet är god och det klarar av en riskhantering som är tillräcklig med tanke på OP:s projekt.
2. Kompetens och leveranssäkerhet
Företagets kunnande, processer, dataskydd och kundbetjäning motsvarar OP:s behov; företaget uppger de viktigaste referenserna och konkurrenterna inom de områden där det samarbetar med OP.
3. Fortlöpande utveckling
Företaget har förbundit sig till fortlöpande utveckling: företaget mäter sina prestationer och rapporterar resultat och utvecklingsåtgärder; standarder och certifikat som bolaget förbundit sig till motsvarar OP:s behov
4. Kostnader (TCO)
Företagets konkurrenskraft i relation till pris/kvalitet/arbetsbörda/tidtabell/innovativitet, kostnadsstrukturens transparens och flexibilitet motsvarar OP:s krav.
5. Samarbete
OP är en viktig nyckelkund för företaget och betydelsen hos kundrelationen märks i hur smidigt samarbetet fungerar, i de olika roller som finns för skötseln av kundrelationen; företaget förbinder sig till att förhandla med OP och strävar aktivt efter ett win-win-slutresultat.
6. Samhällsansvar
Företaget har en samhällsansvarspolicy och det integrerar samhällsansvaret i all dess verksamhet.7. Bakgrundsutredningar för extern arbetskraft
För extern arbetskraft som arbetar för OP Gruppen utförs följande eller en del av följande bakgrundsutredningar: narkotikatest, kontroll av kreditupplysningar och Skyddspolisens säkerhetsutredning. Utöver det här undertecknar man en förbindelse om tystnadsplikt som gäller arbetsgivarens information och material som är sekretessbelagda.
- Läs mer om OP:s bakgrundsutredningar för extern arbetskraft
- Läs mer om kriterierna för leverantörers samhällsansvar