Lue asunnon omistajan ohjeet osakekirjan sähköistämiseen
Osakekirjan sähköistäminen sujuvoittaa asuntokauppaa ja luotonantoa
Siirtyminen digitaaliseen järjestelmään ja paperisista osakekirjoista luopuminen helpottaa monen toimijan arkea. Asunnon omistajankaan ei tarvitse enää miettiä paperisten osakekirjojen turvallista säilyttämistä.
Sähköinen omistajamerkintä huoneistotietojärjestelmässä tuo luotettavuutta asuinhuoneistojen tietoihin ja omistajamerkintöihin sekä parantaa niiden saatavuutta. Sähköinen omistajamerkintä syrjäyttää paperisen osakekirjan käytön myös asuntokaupan yhteydessä ja lainan vakuutena.
Taloyhtiön osakeluettelon sähköistäminen käytännössä
Asunto-osakkeen osakeluettelon sähköistäminen tapahtuu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa taloyhtiöiden tulee sähköistää osakeluettelo vuoden 2023 loppuun mennessä. Osakeluettelon siirto sähköiseen järjestelmään vaatii taloyhtiön hallituksen päätöksen ja siitä pitää ilmoittaa osakkaille. Osakeluettelon siirron voi tehdä isännöitsijä, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja tai hallituksen kokouksessa valtuutettu henkilö.
Lue lisää osakeluettelon siirrosta käytännössä
HUOM! Vastuu Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmään siirrettävistä tiedoista on taloyhtiöllä.
Taloyhtiön osakkaan osakekirjan sähköistäminen
Osakeluettelon siirron jälkeen asunto-osakkeen omistajalla on kymmenen vuotta aikaa sähköistää asunnon osakekirja. Toisin sanoen sähköistämisellä ei ole kiire.
Lue asunnon omistajan ohjeet osakekirjan sähköistämiseen
Jos asunnon omistaja vaihtuu eikä osakekirja ole vielä sähköisessä muodossa, uudella omistajalla on kaksi kuukautta aikaa sähköistää asunnon osakekirja.
Lue lisää osakekirjan sähköistämisestä asunnon oston yhteydessä