Onko asunnon osakekirjan sähköistämisellä kiire?
Jos olet asunnon omistaja, asunnon osakekirjan sähköistämisellä ei ole kiire. Ensi alkuun osakeluettelon sähköistäminen on vain taloyhtiön vastuulla. Taloyhtiöiden täytyy sähköistää osakeluettelo vuoden 2023 loppuun mennessä. Kun taloyhtiö on tehnyt siirron, se ilmoittaa osakkaille velvollisuudesta sähköistää huoneistonsa osakekirja.
Milloin asunnon omistajan täytyy sähköistää osakekirja?
Asunnon osakekirjan sähköistämisellä on pitkä siirtymäaika: kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelon huoneistotietojärjestelmään, osakkeenomistajalla on kymmenen vuotta aikaa sähköistää osakekirja.
Kymmenen vuoden määräaika ei päde, jos osakehuoneiston omistaja vaihtuu osakeluettelon sähköistämisen jälkeen. Asunnon uuden omistajan on haettava omistuksen rekisteröintiä kahden kuukauden kuluessa omistusoikeuden siirtymisestä.
Jos omistaja ei ole sähköistänyt osakekirjaa, kun määräaika umpeutuu, menettää hän oikeuden osallistua yhtiökokoukseen.
Kuinka osakekirjan sähköistäminen toimii käytännössä?
Asunnon omistajana voit sähköistää osakekirjan vasta, kun taloyhtiö on siirtänyt osakeluettelon sähköiseen järjestelmään. Voit toimittaa paperisen osakekirjan ja hakemuksen Maanmittauslaitokselle postitse tai palvelupisteen kautta. Voit myös valtuuttaa asiamiehen hoitamaan asiaa. Omistuksen rekisteröinti -hakemuksen voi tulostaa Maanmittauslaitoksen sivuilta.
Jos taloyhtiö on perustettu 1.1.2019 jälkeen, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Uusissa taloyhtiöissä osakekirjat ovat jo valmiiksi sähköisessä muodossa.
Paljonko asunnon osakekirjan sähköistäminen maksaa?
Asunnon osakekirjan sähköistämisestä voidaan periä pankin hinnaston mukainen palkkio. Palkkio voidaan kuitata omistaja-asiakkaan OP-bonuksilla. Lisäksi maksettavaksi voi tulla Maanmittauslaitoksen kuluja.
Miten toimit, jos paperinen osakekirja on lainan vakuutena?
Jos paperinen osakekirja on pankilla pantattuna lainan vakuudeksi ja olet saanut ilmoituksen osakeluettelon sähköistämisestä, panttauksen voimassaolo ei edellytä osakekirjan sähköistämistä.
Pankki ei sähköistä vakuutena olevaa osakekirjaa automaattisesti, vaan voit halutessasi tehdä sähköistämisestä erillisen toimeksiannon. Pankki perii palvelusta hinnaston mukaisen palkkion sekä Maanmittauslaitoksen kulut.
Jos maksat lainan loppuun kymmenen vuoden siirtymäaikana, voit lainanmaksun päätyttyä pyytää osakekirjan itsellesi ja sähköistää sen Maanmittauslaitoksen verkkosivuilla, tällöin teiltä veloitetaan vain maanmittauslaitoksen kulut.
Miten toimit, jos suunnittelet omistamasi asunnon myyntiä?
Jos sinulla on suunnitelmissa myydä omistamasi asunto lähivuosina, voit sähköistää osakekirjat vasta kaupanteon yhteydessä. Tällöin ostaja tyypillisesti maksaa sähköistämisestä aiheutuvat kulut.
Mitä paperiselle osakekirjalle tehdään?
Paperinen osakekirja toimitetaan Maanmittauslaitokselle, jossa se mitätöidään. Jos olet sopinut pankin kanssa sähköistämisestä, pankki lähettää osakekirjan puolestasi. Paperista osakekirjaa ei saa itse tuhota missään tilanteessa. Jos osakekirja on kadonnut, pitää hakea käräjäoikeudesta osakekirjan kuolettamista.
Miksi asunnon osakekirjat sähköistetään?
Siirtyminen digitaaliseen järjestelmään ja paperisista osakekirjoista luopuminen sujuvoittaa luotonantoa ja sähköistä asuntokauppaa. Samalla se helpottaa monen toimijan arkea. Asunnon omistajankaan ei tarvitse enää miettiä paperisten osakekirjojen turvallista säilyttämistä.
Sähköinen omistajamerkintä huoneistotietojärjestelmässä tuo luotettavuutta asuinhuoneistojen tietoihin ja omistajamerkintöihin sekä parantaa niiden saatavuutta. Sähköinen omistajamerkintä syrjäyttää paperisen osakirjan käytön myös asuntokaupan yhteydessä ja lainan vakuutena.