Tilit
Usein kysytyt kysymykset
Katevaraukset – Mitä ne ovat ja miten voin seurata niitä?
Käyttötilin kuukausimaksu – Missä tilanteissa Käyttötili on kuukausimaksuton?
Talletussuoja – Mitä minun tulee tietää talletussuojasta?
Tilien väliset tilisiirrot – Kuinka kauan rahojen siirrossa toiselle tilille menee?
Tilin avaaminen – Miten avaan tilin itselleni?
Tilin avaaminen – Miten avaan tilin lapselleni? Entä kummilapselleni tai lapsenlapselleni?
Tilin avaaminen lapselle – Milloin tilin avaaminen ei onnistu?
Tilin käyttöoikeudet – Millaiset käyttöoikeudet alaikäisen tiliin voi lisätä? Entä miten?
Tilin käyttöoikeudet – Miten lisään tililleni käyttöoikeuden? Entä miten poistan käyttöoikeuden?
Tilin käyttörajoitukset – Kuinka saan muutettua tilini käyttörajoituksia? Laskua maksaessani saan ilmoituksen, että tilini nostoraja ylittyy.
Tilin lopettaminen – Miten lopetan tarpeettoman tilini?
Tilin nimi – Miten muutan tilin nimeä?
Tilin saldo- ja korkotodistukset – Miten voin tilata todistuksen?
Tilin tiedot – Mikä on tilini BIC-koodi?
Tilin tiedot – Miten pääsen tarkastamaan tilini koron?
Tilinäkymä – Miten muutan tilien näkymistä ja järjestystä?
Tiliotteet ja kuitit – Miten tallennan tai tulostan tiliotteen/kuitin?
Tilitietopalvelut – Miten lisään tai poistan valtuutuksen tilitietopalveluun?
Tilitietopalvelut – Miten saan tilini tiedot näkyviin OP:n ulkopuoliseen tilitietopalveluun?
Tilitietopalvelut – Mitä tilitietopalvelu tarkoittaa?
Yhteinen tili – Miten avaan yhteisen tilin? Entä miten lisään tiliini toisen omistajan?
Katevaraukset – Mitä ne ovat ja miten voin seurata niitä?
Katevarauksen avulla varmistetaan, että tililläsi on riittävästi rahaa ostosten maksamiseen. Myyjä varaa ostosumman katevarauksena kortiltasi ennen varsinaista veloitusta. Katevaraus poistuu, kun veloitus on tehty. Vaikka katevaraus ei vielä ole maksutapahtuma, et pysty käyttämään katevarauksessa olevia rahoja. Voit tarkastella katevarauksen tietoja OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa, kun klikkaat Katevaraukset-sanaa.
Käyttötilin kuukausimaksu – Missä tilanteissa Käyttötili on kuukausimaksuton?
Käyttötilissä on kuukausimaksu, joka määräytyy kulloinkin voimassa olevan hinnastomme mukaisesti. Käyttötili on kuukausimaksuton Omistaja-asiakkaana saat Käyttötilin kuukausimaksutta, kun sinulla on tili ja omistaja-asiakkuus samasta osuuspankista. Jos Käyttötilillä on useampi kuin yksi omistaja, se on kuukausimaksuton vain, jos kaikki tilinomistajat ovat omistaja-asiakkaita siinä osuuspankissa, jossa tili on. Huomioithan, että omistaja-asiakkuus on osuuspankkikohtainen. Oman omistaja-asiakkuutesi voit tarkistaa kirjautumalla OP-mobiiliin tai op.fi-palveluun.
Talletussuoja – Mitä minun tulee tietää talletussuojasta?
Talletussuoja turvaa tallettajan tilillä olevia varoja, jos talletuspankki ajautuu maksukyvyttömäksi. Jos talletuspankki on asetettu konkurssiin tai sillä on pysyviä maksuvaikeuksia, Rahoitusvakausvirasto maksaa pankin tallettajille korvaukset talletussuojarahaston varoista. Talletussuojan piiriin kuuluvat kaikki yksityishenkilöt. Suoja ei ole sidottu tallettajan kotipaikkaan tai kansalaisuuteen. Tallettajia ovat myös kuolinpesät, yritykset yhtiömuodosta ja koosta riippumatta, rekisteröidyt yhdistykset sekä säätiöt. Yritysten ja yhdistysten talletukset kuuluvat pääsääntöisesti talletussuojan piiriin, mutta yksityisellä elinkeinonharjoittajalla eli toiminimiyrittäjällä ei ole itsenäistä, toiminimen omistajasta erillistä talletussuojaa. Näin ollen yksityisen elinkeinonharjoittajan yritystoimintaan liittyviä talletuksia ja yksityistalletuksia kohdellaan korvaussumman määrää laskettaessa yhden tallettajan talletuksina. Lisätietoa löydät www.talletussuoja.fi-sivulta. OP Ryhmässä olevat talletukset kuuluvat Suomen talletussuojan piiriin, ja talletukset on suojattu 100 000 euroon saakka. OP Ryhmään kuuluvia osuuspankkeja katsotaan talletussuojan kannalta yhtenä pankkina.
Tilien väliset tilisiirrot – Kuinka kauan rahojen siirrossa toiselle tilille menee?
OP:n tilien väliset tilisiirrot ja Siirto-maksut siirtyvät heti. Eri pankkien väliset SEPA-maksut ovat pääsääntöisesti perillä saman päivän aikana, jos maksu on maksettu pankkipäivänä ennen klo 14. Ulkomaanmaksun maksumääräys on normaalisti perillä 2–6 pankkipäivässä. Ulkomaanmaksun pikamääräys on perillä 1–2 pankkipäivää nopeammin.
Tilin avaaminen – Miten avaan tilin itselleni?
Jos sinulla on jo pankkiasiakkuus OP:ssa, voit avata itsellesi uuden tilin op.fi-palvelussa, jos olet täysi-ikäinen, sinulla on vakituinen osoite Suomessa ja sinulla on OP:n tunnukset. Voit myös avata osan tileistämme OP-mobiilin kautta. Tutustu tilivalikoimaamme tarkemmin ja avaa tili Kirjaudu sisään ja avaa itsellesi tili op.fi-palvelussa Jos tilin avaaminen ei onnistu OP:n digitaalisissa palveluissa, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Voit myös varata ajan konttoriin avataksesi uuden tilin.
Tilin avaaminen – Miten avaan tilin lapselleni? Entä kummilapselleni tai lapsenlapselleni?
Voit avata käyttötilin lapsellesi kätevimmin kirjautumalla op.fi-palveluun. Kummilapsellesi tai lapsenlapsellesi voit avata tilin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Tilin avaaminen lapselle – Milloin tilin avaaminen ei onnistu?
Voit avata tilin vasta, kun lapsen nimi on rekisteröity väestötietojärjestelmään. Lisäksi tarvitset OP:n tunnukset täyttääksesi hakemuksen op.fi-palvelussa. Tilin avaaminen lapselle ei kuitenkaan onnistu op.fi-palvelun kautta, jos Näissä tapauksissa voit avata lapsellesi tilin, kun varaat ajan konttoriin.
Tilin käyttöoikeudet – Millaiset käyttöoikeudet alaikäisen tiliin voi lisätä? Entä miten?
Alaikäisen tilin käyttöoikeuksia voidaan muuttaa, kun asiaan saadaan suostumus kaikilta huoltajilta. Suostumuksen voi antaa verkkovaltakirjoilla tai -viesteillä.
Huoltajat voivat yhdessä sopia siitä onko alaikäisellä lapsella oikeus käyttää tilin varoja vai ei. Mikäli alaikäiselle halutaan lisätä tilinkäyttövälineitä, kuten kortti tai verkkopalvelusopimus, tulee alaikäisellä olla käyttöoikeus tiliin.
Sen sijaan huoltajan käyttöoikeuteen alaikäisen tiliin on useampi vaihtoehto. Mikäli huoltajat saavat käyttää tiliä itsenäisesti voi heille lisätä laajat käyttöoikeudet eli huoltajat voivat käyttää tiliä digipalveluissaan sekä itsenäisesti konttorilla. Toinen vaihtoehto on, että huoltajilla on käyttöoikeus itsenäisesti konttorilla, mutta tili ei näy eikä sitä voi käyttää huoltajien digipalveluissa.
Mikäli huoltajat haluavat käyttää tiliä vain asioimalla yhdessä konttorilla, heille voidaan lisätä tiedonsaantioikeudet, joilla he voivat käyttää tiliä ainoastaan yhdessä konttorilla. Huoltajat voivat tässä tapauksessa päättää näkyykö tili heidän digipalveluissaan vai ei.
Mikäli asiasta herää kysymyksiä, autamme sinua mielellämme puhelimitse numerossa 0100 0500 (pvm/mpm), chatissä tai viestillä.
Tilin käyttöoikeudet – Miten lisään tililleni käyttöoikeuden? Entä miten poistan käyttöoikeuden?
Voit useimmissa tapauksissa muuttaa seuraavien tilien käyttöoikeuksia op.fi-palvelussa: käyttötili, kasvutuottotili, kerrostuottotili, tavoitetili, jatkuva tuottotili tai määräaikainen tuottotili. Voit muuttaa tilisi käyttöoikeuksia seuraavalla tavalla: Kirjaudu ja siirry tilin tietoihin Näin lisäät käyttöoikeuden yhteisomisteiselle tilille Jos käyttöoikeus lisätään tilille, jolla on useita omistajia, tarvitsemme suostumuksen kaikilta tilin omistajilta. Jos teillä on OP:n tunnukset, voitte lähettää meille viestin op.fi-palvelussa, OP-mobiilissa tai chatissa. Jokaisen tilinomistajan on lähetettävä oma viesti, jossa on seuraavat tiedot: Tiedonsaantioikeudella henkilö voi saada tilistäsi tietoja ja voi tilata tiliotteen OP:n konttoreissa ja digipalveluissa. Henkilöllä ei ole oikeutta tilillä oleviin rahoihin. Laajalla käyttö- ja tiedonsaantioikeudella henkilö voi käyttää tiliäsi ja saada tilistäsi tietoja OP:n konttoreissa, digipalveluissa sekä puhelinpalvelussa. Henkilö voi nostaa tililtä rahaa ja tehdä tilisiirtoja. Jos käyttöoikeuden saaja ei vielä ole OP:n asiakas, täytyy hänen käydä OP:n konttorissa tunnistautumassa käyttöoikeuden voimaansaattamiseksi.
Tilin käyttörajoitukset – Kuinka saan muutettua tilini käyttörajoituksia? Laskua maksaessani saan ilmoituksen, että tilini nostoraja ylittyy.
Esimerkiksi laskua maksaessasi voit saada ilmoituksen tilin nostorajan ylittymisestä. Ilmoitus tarkoittaa, että tilisi käyttörajoitukset estävät laskun maksamisen. Siirry siinä tapauksessa muuttamaan tilisi käyttörajoituksia ja yritä maksua hetken päästä uudelleen. Voit muuttaa tilisi käyttörajoituksia OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa. Näin muutat tilisi käyttörajoituksia op.fi-palvelussa: Kirjaudu ja siirry tilin tietoihin Näin muutat tilisi käyttörajoituksia OP-mobiilissa: Käyttörajoitusten muutos vahvistetaan lisävahvistuksella Tilin käyttörajoitusten muutokset voivat vaatia vahvistamisen Mobiiliavaimella tai avainluvulla sekä tekstiviestitse lähetettävällä lisävahvistuksella. Muutokset tulevat voimaan heti niiden vahvistamisen jälkeen. Myös kortille on hyvä asettaa turvarajat. Ne suojaavat korttiasi häviämisen tai väärinkäytön varalta.
Tilin lopettaminen – Miten lopetan tarpeettoman tilini?
Näin lopetat tilisi, jos sinulla on OP:n tunnukset Voit useimmissa tapauksissa lopettaa tilisi, kun kirjaudut sisään op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin. Op.fi-palvelussa voit lopettaa Käyttötilin, Säästölippaan, Säästötilin, Kasvu- ja Kerrostuottotilin, Tavoitetilin, Jatkuvan tuottotilin sekä ASP-tilin. OP-mobiilissa voit lopettaa Käyttötilin, Säästötilin, Kasvu- ja Kerrostuottotilin, Tavoitetilin sekä Jatkuva tuottotilin. Tiliä ei voi lopettaa op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa esimerkiksi, jos lopetettava tili on viimeinen tilisi OP:lla tai jos lopetettava tili on yhteisessä omistuksessa. Näissä tapauksissa tutustu tarkempiin ohjeisiin. Näin lopetat tilisi muun pankin tunnuksilla Voit kirjautua op.fi-palveluun myös muun pankin tunnuksilla ja lopettaa tilisi palvelun kautta. Voit myös ottaa yhteyden asiakaspalveluumme chatilla. Chat-keskustelun aikana voit tunnistautua muun pankin tunnuksilla, ja asiakaspalvelijamme pystyy useimmissa tapauksissa lopettamaan tilisi chat-keskustelun aikana, kun olet tunnistautunut. Jos tilin lopettaminen ei onnistu chatilla, voit myös soittaa asiakaspalveluumme. Lue lisää tilin lopettamisesta Näin lopetat tilisi, jos sinulla ei ole minkään pankin tunnuksia Jos haluat lopettaa tarpeettoman tilisi, eikä sinulla ole minkään pankin tunnuksia, ota yhteys asiakaspalveluumme puhelimitse. Asiakaspalvelumme neuvoo sinua tilin lopettamiseen liittyvissä käytännön toimissa.
Tilin nimi – Miten muutan tilin nimeä?
Voit muuttaa tilisi nimeä, jolloin löydät sen helposti tilinäkymistä. Kirjaudu ja siirry tilin tietoihin
Tilin saldo- ja korkotodistukset – Miten voin tilata todistuksen?
Voit tarvita saldotodistuksen muun muassa perinnön jaossa, panttauksessa tai muussa varallisuuden todistamistarpeessa. Tilin saldotodistuksesta käy ilmi: Tilin korkotodistuksesta käy puolestaan ilmi tilille kyseiseen päivään asti kertyneet talletuskorot, joita ei ole vielä maksettu tilille. Huomaathan, että tilin saldo- ja korkotodistukset ovat maksullisia. Voit tarkistaa tilisi saldon ja koron maksutta, kun kirjaudut op.fi-palveluun. Voit tilata tilin saldo- ja korkotodistuksen kätevimmin viestillä. Ilmoitathan viestissäsi tilinumeron ja päivämäärän, jolta tarvitset todistuksen.
Tilin tiedot – Mikä on tilini BIC-koodi?
Osuuspankin BIC- eli SWIFT-koodi on OKOYFIHH. BIC-koodi on sama kaikille osuuspankin tileille. Jos tarvitsen jonkin muun pankin BIC-koodin, tarkista se maksun saajalta tai maksun saajan pankista.
Tilin tiedot – Miten pääsen tarkastamaan tilini koron?
Voit tarkastaa tilisi koron tai sen laskentaperusteen helposti sekä op.fi-palvelusta että OP-mobiilista, kun kirjaudut palveluihin OP:n tunnuksillasi. Seuraavista tileistä pääset tarkastamaan tilisi koron: Käyttötili, Säästötili, Säästölipas, Määräaikainen tuottotili ja ASP-tili, sekä Vuokravakuustili, Yhteinen taloustili ja lapsen Käyttötili. Kasvutuottotilin ja Kerrostuottotilin osalta pääset tarkastamaan koron laskentaperusteen. Näin tarkastat tilisi korkotiedot op.fi-palvelussa: Kirjaudu op.fi-palveluun ja siirry tilisi tietoihin Näin tarkastat tilisi korkotiedot OP-mobiilissa: Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia tai asiasta herää kysyttävää, voit soittaa asiakaspalveluumme 0100 0500 (pvm/mpm). Asiakaspalvelumme neuvoo sinulle parhaan tavan tilisi koron tarkistamiseen.
1. Kirjaudu op.fi-palveluun.
2. Siirry päävalikosta kohtaan Rahat ja sen jälkeen valitse Tilit, Omat tilit.
3. Valitse sitten Tilien tiedot ja tietojen muokkaus.
4. Tämän jälkeen sinun tulee valita, minkä tilin tietoja haluat tarkastella.
1. Kirjaudu OP-mobiiliin.
2. Valitse tili, jonka korkotietoja haluat tarkastella.
3. Siirry Tilin asetuksiin ratas-ikonin kautta.
4. Valitse Tilin korko.
Tilinäkymä – Miten muutan tilien näkymistä ja järjestystä?
Voit valita, mitkä tileistäsi näytetään Päivittäiset raha-asiat -osiossa ja missä järjestyksessä. Jos muutat tiliesi järjestystä, muutokset päivittyvät myös Omat tilit -näkymään, jossa näet kaikki tilisi.
Tiliotteet ja kuitit – Miten tallennan tai tulostan tiliotteen/kuitin?
Viranomaiset tarvitsevat usein kuitteja tai tiliotteita tietyistä tilitapahtumista esimerkiksi verotusta varten. Voit tarvita tiliotteen myös esimerkiksi Kelan hakemukseen. Olemme laatineet kattavat ohjeet, joiden avulla voit tallentaa tai tulostaa tiliotteita ja kuitteja kätevästi op.fi-palvelussa.
Tilitietopalvelut – Miten lisään tai poistan valtuutuksen tilitietopalveluun?
Valtuutus tilitietopalveluun tarkoittaa sitä, että annat toiselle henkilölle luvan käyttää OP:n ulkopuolista tilitietopalvelujen tarjoajaa. Valtuutuksesi perusteella henkilö voi hakea tilisi tiedot esimerkiksi toisen pankin digipalveluun. Voit antaa valtuutuksen seuraavalla tavalla:
Tilitietopalvelut – Miten saan tilini tiedot näkyviin OP:n ulkopuoliseen tilitietopalveluun?
Ulkopuolisesta tilitietopalvelusta on kyse esimerkiksi silloin, kun haluat tarkastella OP:n tilisi tietoja jonkun muun kuin OP:n palvelussa. Tilin tietojen näkyminen ulkopuolisessa palvelussa riippuu siitä, oletko tilinomistaja vai tilin käyttöoikeutettu. Jos olet tilinomistaja Tilinomistajana tarvitset vain OP:n tunnukset, jotta voit saada tilin tiedot näkyviin OP:n ulkopuolisiin tilitietopalveluihin. Tarvitset tunnukset, jotta voit hakea tilin tiedot ulkopuoliseen palveluun. Pankki ei siis välitä tilitietojasi ulkopuolisiin palveluihin koskaan ilman lupaasi. Käytännössä sinut ohjataan ulkopuolisesta palvelusta OP:n palveluun tunnistautumaan vahvasti OP:n tunnuksillasi. Kun olet antanut valtuutuksen, tilin tiedot tulevat näkyviin palveluun. Jos olet tilin käyttöoikeutettu Tarvitset ensin tilinomistajalta valtuutuksen OP:n ulkopuolisten tilitietopalveluiden käyttämiseen. Tilinomistaja voi antaa valtuutuksen op.fi-palvelussa seuraamalla ohjeita, jotka löytyvät kohdasta: Miten lisään tai poistan valtuutuksen tilitietopalveluun? Sen jälkeen, kun tilinomistaja on antanut sinulle valtuutuksen, voit omilla OP:n tunnuksillasi hakea tilin tiedot ulkopuoliseen palveluun. Lue lisää ulkopuolisista palveluntarjoajista
Tilitietopalvelut – Mitä tilitietopalvelu tarkoittaa?
Tilitietopalvelun tarkoituksena on koostaa tietoa maksutileistä ja niiden tilitapahtumista yhteen paikkaan. Palvelun avulla voit siis saada kaikkien, myös eri pankeissa sijaitsevien, pankkitiliesi tiedot näkyviin samaan palveluun. Näin voit saada paremman kokonaiskuvan rahatilanteestasi. Tilitietopalvelua saavat tarjota yritykset, joilla on siihen maksulaitos- ja maksupalvelulain mukainen oikeus. OP:n oma tilitietopalvelu on OP Monipankkipalvelu. Jos sinulla on tilejä muissa pankeissa, saat niiden tiedot näkyviin op.fi-palveluun ja OP-mobiiliin OP Monipankkipalvelun avulla.
Yhteinen tili – Miten avaan yhteisen tilin? Entä miten lisään tiliini toisen omistajan?
Yhteinen taloustili on käyttötili, joka sopii hyvin kodin menojen hoitamiseen. Perheen yhteisten raha-asioiden seuraaminen on helppoa, kun sitä varten on oma erillinen tili. Lue lisää yhteisestä taloustilistä ja sen avaamisesta Toisen omistajan lisääminen Voit lisätä toisen omistajan olemassa olevaan tiliisi kätevimmin viestillä. Ilmoitathan viestissäsi seuraavat tiedot: Käytäthän viestissäsi alla olevaa mallitekstiä. Voit kopioida tekstin ja täydentää puuttuvat tiedot: Pyydän lisäämään tiliini (tilinumero) toiseksi omistajaksi henkilön (nimi ja henkilötunnus). Käytämme tiliä molemmat erikseen. Lisäämme toisen omistajan tiliisi, kun olemme saaneet häneltä allekirjoituksen tilisopimukseen. Jos lisättävä omistaja on jo saman osuuspankin asiakas kuin sinäkin, lähetämme hänelle tilisopimuksen allekirjoitettavaksi OP:n sähköiseen allekirjoituspalveluun. Muussa tapauksessa hänen on allekirjoitettava tilisopimus konttorissa. Hän voi varata tapaamisajan op.fi-palvelusta.