Mikä PSD2?
PSD2 (Payment Services Directive 2) on Euroopan parlamentin hyväksymä maksupalveludirektiivi. Sen tarkoitus on parantaa kuluttajien oikeuksia sekä edistää kilpailua pankkitoimialalla ja näin lisätä palvelutarjontaa.
Lue lisää PSD2:sta Euroopan komission esitteestä (pdf)
Monipuolisempia pankkipalveluita
PSD2 velvoitti pankit avaamaan maksurajapintansa ulkopuolisille palveluntarjoajille. Sen ansiosta perinteiset pankkipalvelut, kuten tilitietojen tarkastelu ja maksaminen, eivät ole enää sidoksissa pankkiin. Voit esimerkiksi tarkistaa muiden pankkien tiliesi saldon ja tilitapahtumat OP.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa, kun otat käyttöösi OP Monipankkipalvelun. Tarjolla on myös uusia pankista riippumattomia maksutapoja luottokortin ja verkkomaksunapin rinnalle.
Lisäturvaa maksamiseen
PSD2:n tavoitteena on paitsi monipuolistaa palveluita, myös tehdä maksamisesta entistä turvallisempaa. Esimerkiksi vahvaa tunnistautumista vaaditaan pääsääntöisesti aina, kun käytät tilitieto- ja maksupalveluita – myös pankin omissa palveluissa. Näin varmistetaan, että niin uudet palveluntarjoajat kuin pankitkin noudattavat tiukkoja turvatoimia ja tietoturvakäytäntöjä, jotta asiakkaan tiedot ja varat pysyvät suojattuina.
Lue lisää tunnistautumisen muutoksista
Näin PSD2 vaikuttaa arkeesi
- Voit käyttää muiden pankkien ja toimijoiden sovelluksia tilitietojesi tarkastelemiseen ja maksamiseen. Voit esimerkiksi valita, että käytät yhden pankin sovellusta kaikkien pankkitiliesi tarkastelemiseen, vaikka tilit olisivat eri pankeissa.
- Sinulta odotetaan pääsääntöisesti vahvaa tunnistautumista, kun käytät tilitieto- ja maksupalveluita. Rahasi ovat varmemmassa turvassa, kun jokaiseen suurempaan verkko-ostokseen vaaditaan kolmivaiheinen tunnistautuminen.
- Kuluttajan vastuu lievästä ja tavallisesta huolimattomuudesta aiheutuvasta korttiväärinkäytöksestä laski 150 eurosta 50 euroon.
- Kauppiaat eivät voi enää veloittaa lisämaksuja, jos maksat Visa- tai Mastercard-luottokortilla.
- Pankkien pitää noudattaa 15 päivän määräaikaa asiakasvalitusten käsittelyyn. Jos maksupalvelussa on ollut häiriö tai esimerkiksi virheellinen veloitus ja reklamoit asiasta, saat vastauksen 15 arkipäivän kuluessa.
- Lue lisää maksamisesta ja tilitietojen tarkastelusta muissa kuin pankin sovelluksissa
- Lue lisää PSD2:sta Finanssiala ry:n verkkosivuilta
Oletko kehittäjä?
Kokeile rajapintojamme testiympäristössä.