Mistä on kyse?
Voit nykyisin maksaa ja tarkastella omia tilitietojasi myös muissa, kuin oman pankkisi palveluissa. Tämän mahdollistaa uusi maksupalvelulaki, joka velvoitti pankit avaamaan maksurajapintansa ulkopuolisille palveluntarjoajille. Lakimuutosten taustalla on EU:n PSD2-direktiivi.
Ulkopuoliset palveluntarjoajat voivat käyttää OP:n tili- ja maksurajapintoja, mikäli heillä on Finanssivalvonnan tai muun EU-maan toimivaltaisen viranomaisen myöntämä lupa. Kuka tahansa ei siis pysty tarjoamaan tilitieto- ja maksupalveluita.
Mitä palveluita oman pankin ulkopuoliset palveluntarjoajat saavat tarjota?
Muut palveluntarjoajat voivat tarjota OP:n tili- ja maksurajapintojen kautta seuraavia palveluita:
- Tilitietopalvelu: voit tarkastella tilisi perustietoja
- Maksutoimeksiantopalvelu: voit maksaa tililtäsi
- Katekyselypalvelu: tilisi saldon riittävyys tarkistetaan, kun teet ostoksia ulkopuolisen palveluntarjoajan myöntämällä kortilla
Päätät itse, otatko uusia palveluita käyttöön
Tilitietojasi ei välitetä ulkopuolisiin palveluihin, eikä tililtäsi suoriteta maksuja koskaan ilman lupaasi. Sinun on pääsääntöisesti vahvistettava palvelun lähettämä pyyntö OP:n tunnuksillasi vahvasti tunnistautuneena.
Uusi maksupalvelulaki vaatii vahvaa tunnistautumista myös, kun käytät pankin omia tilitieto- ja maksupalveluita.
Oletko yritysasiakas?
Jos olet yritysasiakas, tulee sinun tehdä muutoksia yritystilisi käyttöoikeuksiin pankissa, jotta yrityksesi voi käyttää ulkopuolisten palveluntarjoajien palveluita tilitietojen tarkastelemiseen ja maksujen suorittamiseen.
Voit tehdä tarvittavat muutokset ottamalla yhteyttä yritysasiakkaiden asiakaspalveluumme.
Lue lisää yritystilin käytöstä ulkopuolisen palveluntarjoajan kautta