” ”

Sähköposti on rikollisten suosiossa maksuhuijauksissa – näin tunnistat huijaukset

Valtaosa suomalaisista on tunnistanut joutuneensa maksuhuijaus- tai tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi. Tyypillisimmin huijauksen tekovälineenä on sähköposti, jossa huijausyrityksen kohteeksi on joutunut lähes puolet suomalaisista.

Noin 70 prosenttia suomalaisista kertoo tunnistaneensa heihin kohdistuneen maksuhuijauksen, kertoo OP Ryhmän teettämä kysely. Tyypillisimmin huijauksen tekovälineenä on sähköposti, jossa huijausyrityksen kohteeksi on joutunut lähes puolet suomalaisista. Tämän jälkeen yleisimpiä tapoja ovat lähestyminen tekstiviestillä tai sosiaalisessa mediassa ja soittaminen.  

– Huijarit ovat sosiaalisen manipulaation ammattilaisia. Kuka tahansa voi joutua huijauksen uhriksi olosuhteissa, joissa huijarin yhteydenotto sattuu kohdalle juuri otollisella hetkellä, esimerkiksi saadessaan viestin ”verottajalta” veropäivänä tai postipakettia noutaessa viestin paketin toimitusvaikeuksista, kertoo OP Ryhmän AFC Specialist Maija Ahonen. 

Petosten torjunta on kaikkien toimijoiden jatkuva yhteinen haaste. Pankit ovat pysäyttäneet huijauksia 18,2 miljoonan euron edestä vuoden 2024 ensimmäisen puoliskon aikana, kertovat Finanssialan keräämät tilastot. 

Mitä pitää tehdä, jos epäilee joutuneensa huijauksen kohteeksi?

1. Ota heti yhteyttä asiakaspalveluumme, jos epäilet joutuneesi nettihuijauksen kohteeksi ja vääriin käsiin joutuneissa tiedoissa on OP:n tunnuksesi, maksukortin numero tai näiden osa.

  • Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelu 0100 0500
  • Yritysasiakkaiden asiakaspalvelu 0100 05151
  • Jos asiakaspalvelu ei ole avoinna, sulje tunnuksesi soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.
  • Ilmoita asiakaspalveluumme myös, jos henkilöllisyystodistuksesi tai sen kopio on kadonnut.

2. Tee rikosilmoitus, jos epäilet tai tiedät jonkun käyttävän henkilö- tai pankkitietojasi.

3. Seuraa viranomaisilta saamiasi ohjeita.

4. Tarkkaile tili- ja korttitapahtumiasi ja ole yhteydessä pankkiin, jos huomaat tapahtumia, joita et ole itse tehnyt. Väärinkäytökset ja petokset saattavat ilmetä viiveellä.

5. Suhtaudu varauksella tuntemattomien henkilöiden yhteydenottoihin, tulivat ne sitten puhelimella tai sähköpostilla. Muista, että pankki, poliisi tai mikään muu luotettava taho ei koskaan pyydä sinua kertomaan OP:n tunnuksiasi tai salasanojasi.

Jos epäilet saaneesi OP:n nimissä lähetetyn huijaussähköpostin tai saat op.fi-palvelussa normaalista poikkeavan ilmoituksen tai epäilyttävän näkymän, ilmoita siitä meille. Ilmoituksen voit lähettää sähköpostilla osoitteeseen tietoturvailmoitukset@op.fi.