Toimintaympäristön jatkuva ja systemaattinen tarkkailu luo pohjan strategisille valinnoille

OP Ryhmän strategiaprosessissa strategia muodostetaan, uudistetaan ja toteutetaan jatkuvasti. OP Ryhmässä strategia elää jatkuvasti ajassa, sekä uudistamisen että toteuttamisen kautta.

Jatkuvan strategiaprosessin kautta arvioimme toimintaympäristöä ja toimintamallia systemaattisesti, jotta kykenemme tekemään uusia strategisia valintoja ja toteuttamaan ne. Muutokset toimintaympäristössämme ovat olleet viime vuosina niin nopeita ja suuria, että vain jatkuvalla strategiaprosessilla pystymme reagoimaan muutoksiin riittävän nopeasti. 

Strategiassa olemme tunnistaneet viisi meihin erityisen paljon vaikuttavaa megatrendiä. Ne ovat: 

  1. Geopolitiikan ja globaalin talouden epävarmuus 
  2. Liiketoiminnan arvoketjut murroksessa 
  3. Kestävä kehitys ja vastuullisuus 
  4. Polarisaatio ja väestön demografinen muutos  
  5. Tekoäly ja datan voima 

Megatrendit kertovat ilmiöistä ja muutosvoimista, jotka vaikuttavat OP Ryhmän toimintaan ja meidän asiakkaisiimme. Kun tiedämme, mitä ympärillämme tapahtuu, olemme valmiimpia ennakoimaan ja reagoimaan tarvittaviin muutoksiin. Se parantaa kilpailukykyämme sekä resilienssiämme. 

Geopolitiikan ja globaalin talouden epävarmuus

Aiemmin toimintaympäristössämme painottui vahvasti vastuullisuus, kestävä kehitys ja ilmastoriskit. Vaikka ne ovat edelleen vahvasti työpöydällämme, yhteiskunta ympärillämme käy nyt keskustelua erityisesti geopoliittisiin riskeihin ja globaalin talouden epävarmuuteen liittyen. Geopolitiikassa kysymyksiä on enemmän kuin vastauksia. Mihin suuntaan lähtevät Kiinan, Saksan, Intian tai Venäjän taloudet tulevaisuudessa? Kriisipesäkkeitä on maailmassa useita erilaisia ja esimerkiksi Lähi-idässä tilanne on herkkä. Ukrainan sodan kesto ja lopputulos on epäselvä, emmekä tiedä, voimmeko odottaa pitkittynyttä sotaa vai nopeaa ratkaisua. Moni koittaa nyt arvailla, miten Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa käy ja miten ne vaikuttavat globaalin talouden kehitykseen ja kansainvälisen kaupan blokkeihin. Suomen rooli muuttuvassa maailmassa on onneksi vankistunut Nato-jäsenyyden ja Yhdysvaltojen kanssa solmitun DCA-sopimuksen myötä. 

Liiketoiminnan arvoketjut murroksessa

Siinä missä aiemmin suuret yritykset ulkoistivat tuotantoaan sinne, missä tuotanto oli sillä hetkellä edullisempaa, ovat yritykset nyt Venäjän hyökkäyssodan sekä koronan myötä ymmärtäneet, että kriittisen tekemisen täytyy olla paljon lähempänä itseään, kuin mitä ne ovat aiemmin olleet. Käytännössä tämä on tarkoittanut esimerkiksi Venäjä- ja Kiina-riskien kriittisempää tarkastelua sekä tuotantoketjujen haavoittuvuuksien korjaamista. Myös saatavuudessa sekä menekissä on koettu suuria muutoksia: esimeriksi päivittäistavarakauppa on kohdannut sen, ettei tavara liiku enää samalla tavalla. Valtiot ja alueet käyvät kilpaa siitä, kuka pystyy houkuttelemaan eniten investointeja alueelleen, kuka selviää tästä murroksesta voittajana. 

Kestävä kehitys ja vastuullisuus

Vaikka kestävä kehitys ja vastuullisuus eivät ole enää samalla tavalla keskipisteenä kuin aiemmin – tai ovat saaneet osakseen jopa merkittävän vastareaktion jossain päin maailmaa – eivät ne ole kadonneet toimintaympäristöstämme minnekään. Vastuullisuusteemat voivat nousta esille yrityksille yllättävistäkin kulmista ja voivat vaikuttaa yrityksen maineeseen ja liiketoimintaan kovastikin. Tänäkin syksynä yritykset ovat saaneet vastata niin rasismiin kuin luontokatoon liittyviin kysymyksiin. DEI-periaatteitakin haastetaan polarisoituneessa keskusteluilmapiirissä rajusti. Tällöin on tärkeää, että yrityksellä on omat arvot kirkkaana ja niitä toteutetaan jokapäiväisessä työssä. 

Polarisaatio ja väestön demografinen muutos

Suomen huolestuttavimpia kärkisijoja ovat huono huoltosuhteemme sekä laskeva syntyvyys. Siinä missä vuonna 2013 vauvoja syntyi yli 58 000 vuodessa, viime vuonna vauvoja syntyi enää reilut 43 000. Syntyvyyden nopea lasku näkyy aivan pian päiväkodeissa, sitten kouluissa ja korkeakouluissa ja noin 25 vuoden kuluttua työelämässä. Siksi Suomen houkuttelevuus maana, jossa voi elää onnellisesti ja tehdä töitä, on keskeistä. Myös alueellinen polarisaatio on suurta geopoliittisen tilanteen syventämänä. Itä-Suomi on kärsinyt tilanteesta kaikkein eniten. Osuuspankkien toimialueillakin muutos näkyy vahvasti. 

Tekoäly ja datan voima

Murros kuvaa hyvin montaa kohtaa tässä megatrendien listassa, mutta jonon jatkoksi mahtuu vielä yksi murros: tekoälyn ja datan aalto liiketoimintaan ja työelämään. Murroksesta hyötyvät erityisesti ne alat, joilla on käytössään runsaasti dataa. Finanssiala on juuri sellainen ala. Meillä on mahdollisuus saada etumatkaa muihin toimialoihin nähden, kun olemme jo varhaisessa vaiheessa lähteneet kehittämään datan ja tekoälyn roolia liiketoiminnassamme. Teeman ympärillä on varmasti runsaasti myös tyhjää hypeä, mutta meille tekoäly on selkeä kilpailukyvyn lähde, kun se otetaan johdonmukaisesti ja turvallisesti käyttöön osaksi päivittäisiä palveluita. Riskit kasvavat kuitenkin samalla, joten yhtäaikaisesti on tärkeää ymmärtää sekä riskit että mahdollisuudet. 

Yhdessä yli kaikkien aikojen

Vaikka maailma näyttää nyt poikkeuksellisen epävarmalta, OP Ryhmä haluaa olla toiveikkaampien tulevaisuuksien suunnannäyttäjä. Tulevaisuudennäkymiin liittyy myös paljon mahdollisuuksia. 

Siinä missä maailman tilanne voi säilyä pitkäänkin epävarmana, yhtä mahdollista on myös se, että historian kehityskulku voi muuttua positiivisemmaksi yllättävän nopeastikin. Siksi on tärkeää, että näyttäydymme asiakkaillemme ja sidosryhmillemme toimijana, joka näkee pahimman myrskyn yli ja valmistautuu myös tuleviin poutapäiviin. Kuljemme tälläkin kertaa yhdessä asiakkaidemme kanssa yli kaikkien aikojen. 

Timo Ritakallio