Kolme sukupolvea maalaavat vesiväreillä. Kuvan päällä teksti Huolehdi huomisesta. Säästä sinulle tärkeisiin asioihin. Avaa OP Sijoitusvakuutus nyt helposti verkossa. Vakuutuksen myöntää OP-Henkivakuutus Oy. www.op.fi/sijoitusvakuutus
 

Paras käyttökokemus

OP Sijoitusvakuutuksen digitaalinen myyntikanava

OP:n kehittämä digitaalinen myyntikanava OP Sijoitusvakuutukselle on erinomainen esimerkki siitä, miten sijoitustuotteen digitaalinen ostaminen tehdään sujuvaksi ja ymmärrettäväksi. Op.fi-markkinointisivut ja ostopolku tukevat asiakasta koko matkan ajan kohti omia säästämisen ja sijoittamisen unelmia. Monimutkaisen tuotteen ostamisesta verkossa onnistuttiin tekemään helppoa käyttökokemuksen huolellisella suunnittelulla.

OP Sijoitusvakuutus on OP:n vakuutussäästämisen tuotteista ensimmäinen, jonka asiakas voi itse avata OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa uuden digiostopolun kautta. Käyttökokemuksesta ja selkeydestä ylistävää palautetta saanut digiostopolku on tärkeä askel asiakkaiden itsepalveluiden kehittämisessä ja se tukee erinomaisesti OP-Henkivakuutuksen kasvun tavoitteita.

Hannu Salmi, Business developer

Lähtökohdat ja tavoitteet

Monimutkainen tuote itsepalvelukanavaan

OP Sijoitusvakuutusta on myyty vain henkilöavusteisissa kanavissa kevääseen 2024 saakka. OP-Henkivakuutuksen tarjoama sijoitusvakuutus sopii niin kokeneelle kuin aloittelevalle säästäjälle tai sijoittajalle. Tuotteen henkivakuutusominaisuudet yhdistettynä siihen, että säästöt ovat sijoitettuna rahastoihin on usein uusille asiakkaille vaikeasti hahmotettava asia. Tästä syystä henkilökohtainen myynti on ollut tuotteelle luonnollinen kanava, jossa asiakkaan ostopäätöstä on voitu auttaa esimerkein tai vertailemalla erilaisia pitkäaikaisen säästämisen ja sijoittamisen tuotteita.

Tavoitteenamme oli helpottaa ostoa ja parantaa asiakaskokemusta. OP Sijoitusvakuutuksen uuden digitaalisen itsepalvelumyyntikanavan muotoiluhaasteeksi kirkastui se miten monimutkaisen vakuutussäästämisen tuotteen digitaalisesta ostosta tehdään sujuvaa. Projektin alussa pohdimme, miten tuotteen ominaisuudet ja sääntelyn vaatimukset saadaan esitettyä mahdollisimman ymmärrettävästi. Havaitsimme, että uuden myyntikanavan suunnittelun lisäksi tuotteen markkinointisivun selkeyttä oli parannettava, koska se on osa uuden asiakkaan polkua. Asiakkaat kaipasivat markkinointisivulta selkokielisyyttä ja esimerkiksi kulujen läpinäkyvyyttä.

Kaiken kaikkiaan OP Sijoitusvakuutuksen digitaalisen myyntikanavan kehitysprosessissa onnistuttiin hyödyntämään muotoilun lähestymistapaa, ja useamman asiakastestauksen sekä prototyypin kautta päästiin toimivaan lopputulokseen.

Digitaalinen myynti käynnistyi menestyksekkäästi toukokuussa 2024 ja näin vastattiin sekä OP:n strategiaan että liiketoiminnan ja asiakkaiden tarpeeseen, eli tarjoamaan asiakkaille parempia digitaalisia palveluita.

You can access videos and other social media content by allowing third-party marketing cookies.

Change your cookie settings

Mikä on sijoitusvakuutus?

Sijoitusvakuutus ei nimestään huolimatta ole perinteinen vakuutus, vaan säästämisen ja sijoittamisen muoto, jossa saat valita sijoituskohteet laajasta valikoimasta. Sijoitusvakuutuksen etuna on, että sijoituskohteita vaihdettaessa kertynyttä tuottoa ei veroteta, vaan varat siirtyvät täysimääräisesti uuteen sijoituskohteeseen eikä sijoituskohteiden vaihtamisesta aiheudu kustannuksia. Sijoitusvakuutuksen avulla pitkäaikainen säästäminen ja sijoittaminen on helppoa. Sijoitusvakuutuksen ostopolku on avattu tällä sivulla, minkä lisäksi voit tutustua siihen markkinointisivun "Aloita säästäminen"-painikkeesta omilla OP:n pankkitunnuksillasi.

Lue lisää sijoitusvakuutuksesta

Strategia ja asiakasymmärrys

OP:lla tehdään jatkuvasti asiakastutkimusta ja sijoittaminen on todettu useissa tutkimuksissa vaikeaksi aloittaa, jos aihe on asiakkaalle uusi. Tästä syystä OP:n asiakaskokemuksen strategiseksi painopisteeksi onkin valittu “Taloudellinen valmentajuus”.

Tämän projektin laadullisen asiakastutkimuksen mukaan vakuutussäästäminen ja sijoitusvakuutus sijoitustuotteena ovat heikosti tunnettuja ja monille asiakkaille vaikeasti ymmärrettäviä. Sijoitustuotteen digitaalisen ostamisen kipupisteeksi on tunnistettu myös itselle sopivien tuotteiden haastava löytäminen. Asiakkaan tarpeen ja elämäntilanteen tulisi ohjata sijoitustuotteen valintaa, ja tässä pyrimme sparraamaan asiakkaita niin sisällöillä kuin palvelulla.

Suunnittelun lähtökohtana on ollut tehdä kaikkia potentiaalisia asiakastarpeita ja asiointitilanteita huomioiva palvelu. Esimerkiksi ostopolun lanseerauksen jälkeen asiakkaita ohjattiin ostopolulle monikanavaisella markkinointikampanjalla. Oston kesken jättäneet asiakkaat näkivät lisäksi omissa kanavissamme muistutuksen viimeistellä kesken jäänyt osto, mikä näkyi sijoitusvakuutusten ostojen määrässä erittäin positiivisesti.  Markkinointikampanjalla levitettiin tietoisuutta sijoitusvakuutuksesta työikäisten lapsiperheiden ohella nuorten kohderyhmässä. Mainonta jäi erityisen hyvin mieleen 25–34-vuotiaiden keskuudessa.

Yksi tärkeimmistä kohderyhmistä, säännölliset säästäjät eli työikäiset lapsiperheet, kaipaavat ja suosivat itsepalvelua 24/7, koska he eivät ehdi asioimaan konttoreissa tai henkilöavusteisesti. Siksi tämä digitaalinen myyntikanava täydentää vakuutussäästämisen itsepalvelukanavia ja näin tehostaa myyntiä sekä helpottaa asiointia. Asiakaspalautteiden perusteellakin, se on toimiva kanava sopimuksen avaamisen ja sijoittamisen aloittamiseen.

Prosessi - OP:n asiakaslähtöisen kehittämisen mallin mukaisesti

OP:n asiakaslähtöisen kehittämisen mallin neljä vaihetta:
            Tunnista ongelma
            Kokeile ratkaisuja
            Ota käyttöön
            Operoi & opi

            Tee sama uudelleen.
  • Ongelma: Liiketoiminnan tavoitteiden ja asiakasymmärryksen koostaminen konseptointia varten (kilpailija- ja UX-analyysit), kohderyhmän tarkennus ja alustavat tekniset määritykset
  • Ratkaisu: Konseptointi ja käyttöliittymän muotoilu valmistuu 05/2023
  • Ratkaisun asiakastestaukset ja –haastattelut 05/2023, N=7 OP-asiakkaalla, jotka antoivat ostopolulle CES-arvioksi 6/7
  • Iteraatiot asiakastestauksen löydösten perusteella
  • Saavutettavuusauditointi ja UI/UX-design valmistuu 05/2023
  • Jatkokehitystä varten tehtiin myös uusi käyttäjätestauskierros markkinointisivulle ja digipalveluille 12/2023 ja 01/2024 N=11
  • Kahden viikon pilotti ja palautekysely 05/2024: Määrälliseen Forms-kyselyyn vastasi N=37 OP:laista. Kyselyssä selvitettiin ostopolun käytettävyyttä: CES-arvio 6.2/7. Kaikkien vastaajan mielestä tuotteen digitaalinen osto oli helppoa ja sujuvaa
  • Lanseeraus 05/2024: sijoitusvakuutuksen digitaalinen ostaminen op.fi markkinointisivun kautta
  • Sisäinen viestintä, sisältömarkkinointi ja markkinointikampanjat
  • Seuranta ja ylläpito, jatkokehitys datan perusteella
  • OP Aina (henkilökohtainen AI-apuri) asiakkaan tukena 24/7
  • Ostopolun UX-dataa seurataan säännöllisesti ja seuraavaa versiota suunnitellaan ennen kuin ostopolku skaalataan usean tuotteen myyntikanavaksi

Toteutus ja luova ratkaisu

Ymmärrettävyyttä ja tukea polun varrella

Lähestyimme käyttökokemuksen suunnittelua empaattisesti ja määrittelimme asiakkaan tukemisen polun alusta loppuun tärkeäksi käyttökokemusta parantavaksi ulottuvuudeksi. Työryhmän tavoitteena oli luoda digitaalisesta myyntikanavasta asiakkaalle mahdollisimman informatiivinen ja looginen, sekä auttaa uutta asiakasta ymmärtämään tuotteen ominaisuudet. Halusimme suunnitella asiakkaan polun niin, että tarvittavat lisäinformaatiot ovat helposti saatavilla aina valintoja tehdessä. Tällä tavoiteltiin informaatiohierarkiaa, joka tukee asiakasta askel kerrallaan, sekä tuntuu avoimelta ja luotettavalta.

Lisäksi myyntikanava auttaa asiakasta luomaan henkilökohtaisen säästämisen ja sijoittamisen suunnitelman sopivalla riskitasolla. Tähän liittyvään sijoituskohteiden valintaan ja säästösuunnitelman luomiseen panostettiin erityisesti siitä näkökulmasta, että vakuutussäästäminen tai muu rahastoihin sijoittaminen ei ole asiakkaalle entuudestaan tuttua. Tällä polulla pärjää jokainen käyttäjä!

Ostopolun ensimmäinen vaihe. Tutustu tuotteeseen. Lue sijoitusvakuutuksen
            ominaisuuksista ja testaa tietosi.
1

Tutustu tuotteeseen

Lue sijoitusvakuutuksen ominaisuuksista ja testaa tietosi.

2

Kerro tavoitteistasi

Hyödynnä vastauksiasi sijoituskohteen valinnassa.

Ostopolun toinen vaihe. Kerro tavoitteistasi. Hyödynnä vastauksiasi sijoituskohteen valinnassa.
Ostopolun kolmas vaihe. Valitse sijoituskohteet. Löydä laajasta sijoituskohdevalikoimasta sinulle sopivimmat rahastot ja sijoituskorit.
3

Valitse sijoituskohteet

Löydä laajasta sijoituskohdevalikoimasta sinulle sopivimmat rahastot ja sijoituskorit.

4

Tee säästösuunnitelma

Valitse alkusijoitus sekä säännöllinen säästösumma ja tarkastele odotettua arvonkehitystä.

Ostopolun neljäs vaihe. Tee säästösuunnitelma. Valitse alkusijoitus sekä säännöllinen säästösumma ja tarkastele odotettua arvonkehitystä.
Ostopolun viides vaihe. Määritä edunsaajat. Valitse edunsaajaksi esimerkiksi sinulle tärkeä ihminen, yhdistys tai säätiö.
5

Määritä edunsaajat

Valitse edunsaajaksi esimerkiksi sinulle tärkeä ihminen, yhdistys tai säätiö.

6

Hyväksy tarjous

Tarkista, että antamasi tiedot ovat oikein, hyväksy tarjous ja aloita vaurastuminen.

Ostopolun kuudes vaihe. Hyväksy tarjous. Tarkista, että antamasi tiedot ovat oikein, hyväksy tarjous ja aloita vaurastuminen.

Tukea henkilökohtaisen sijoitussuunnitelman luomiseen

Käyttöliittymä tarjoaa monipuoliset työkalut itselle sopivien sijoituskohteiden etsimiseen sekä varoittaa, jos valitun sijoituskohteen riskitaso ylittää käyttäjän itse määrittelemän riskitason. Säästösuunnitelma visualisoi, kuinka valitut sijoituskohteet ja säännöllinen säästäminen kasvattavat varallisuutta ajan myötä. Käyttäjä voi kokeilla eri sijoituskohteita, niiden allokaatioita ja säästösummia, minkä jälkeen interaktiivinen kuvaaja havainnollistaa valintojen vaikutukset säästöjen kehittymiseen.

Oma tavoite ja riskitaso


                    Henkilökohtaisen sijoitussuunnitelman luomisen ensimmäinen vaihe:
                    Oman tavoitteen ja riskinsietokyvyn asettaminen. Tämä valinta vaikuttaa sijotuskohteen avaintietoihin ja käyttöliittymän interaktioihin rahastoa valittaessa.

Sijoituskohteisiin perehtyminen

Henkilökohtaisen sijoitussuunnitelman toinen vaihe:
                    Sijoituskohteisiin perehtyminen. Käyttöliittymän kategoriat ja suodattimet helpottavat sopivan sijoituskohteen löytämistä.

Sijoituskohteiden valinta

Henkilökohtaisen sijoitussuunnitelman kolmas vaihe: Sijoituskohteiden valinta. Valittaessa sijoituskohteita, valinnat kertyvät alalaitaan ja asiakkaan on helppo tarkastaa omat valitut rahastot sivun alalaidasta.

Säästösuunnitelma ja odotettu arvonkehitys

Henkilökohtaisen sijoitussuunnitelman neljäs vaihe: Säästösuunnitelma ja odotetun arvonkehityksen tarkastelu. Sijoituskohteiden allokaatio vaikuttaa säästön odotettuun arvonkehitykseen. Muuttamalla allokaatiota, asiakas voi tarkastella omien valintojensa vaikutusta odotettuun arvon kehitykseen.
Sijoituskohteen valintaa helpottavat haku sijoituskohteen nimellä, kategoriavalitsimet ja sijoituskohteiden esittelykortit joissa sijoituskohteita näytetään vain muutamia kerrallaan. Esittelykorteissa asiakkaan on helppo kiinnittää huomio sijoituskohteiden avaintietoihin ja vertailla kohteita toisiinsa.

Tulokset

Uusi myyntikanava menestyy ja mahdollistaa skaalauksen

Liiketoiminnalle tärkein arvo oli uuden myyntitavan kokeilu ja kehittäminen. Selvä tavoite- ja tahtotila sekä liiketoiminnan tuki mahdollistivat muotoilun ja konseptoinnin onnistuneen toteutuksen, mikä on näkynyt myynnin kasvuna ja positiivisena palautteena. Kehitetty ostopolku mahdollistaa myös skaalautuvuuden muiden tuotteiden myyntikanavaksi.

Vuoden 2024 myynnin kokonaisvolyymin kasvu on ollut erinomaista, ja uusien avattujen sopimusten sekä vakuutukseen säännöllisesti säästävien asiakkaiden määrän kasvu on ollut merkittävää. Myynnin tavoitteet ylittyivät moninkertaisesti. Joka neljäs uusi sopimus tehdään digiostopolun kautta ja asiakkailla ostoon kuluva aika on jopa puolet pienempi siitä, mitä alun perin asetimme tavoitteeksi.

Myynnin tavoitteet ylittyivät moninkertaisesti. Joka neljäs uusi sopimus tehdään digiostopolun kautta ja asiakkailla ostoon kuluva aika on jopa puolet pienempi siitä, mitä alun perin asetimme tavoitteeksi.

Katja Taponen, varatoimitusjohtaja
OP-Henkivakuutus

Sijoituskohteiden valinta vaiheessa sijoituskohteen avaintiedot ovat selkeästi näkyvillä ja sijoituspäätöksen kannalta tärkeitä lisätietoja voi tarkastella navigoitumalla kohteen asiakirjoihin kortin alareunan linkeistä.
OP Sijoitusvakuutuksen markkinointisivulla korostetaan tuotteen sopivuutta pitkäaikaseen säästämiseen. Lisäksi sivulla esitetään lista tuotteen ominaisuuksista ja hyödyistä asiakkaille.

Ideasta vaikuttaviin tuloksiin

  • Markkinointisivun kävijämäärät lähes tuplaantuivat
  • Customer Effort Score 6/7
  • Liiketoiminta­tavoitteeseen verrattuna 4 kertainen avattujen sopimusten määrä ensimmäisen 8 kk aikana
  • Parantanut itsepalveluasiakkaan käyttö- ja asiakaskokemus

Asiakas­palautteita

  •  
    "Ostopolku on yksinkertainen, selkeä ja informatiivinen.”
  •  
    "Avaaminen oli selkeää ja pidin myös "tietovisa" tyyppisestä alkukartoituksesta, joka selkeästi kertoi tuotteen hyödyt ja riskit.”
  •  
    "Koko prosessi oli todella selkeä ja helppo!”
  •  
    "Erittäin toimiva kokonaisuus ja sujuvasti eteni asia.”
  •  
    "Helppoa, vaivatonta, ohjaavaa!”

Työryhmä

OP-Henkivakuutus

Muotoilijat:

Mikko Siponen, Viivi Lehtonen

Kehitystiimi:

Valtteri Laakso, Kalle Pusa, Santeri Vaara, Eetu Räsänen, Kimmo Könönen, Onni Komulainen, Henna Tuunainen, Heikki Ylönen, Niko Tiikkaja

Liiketoiminta:

Ville Tikkala, Hannu Salmi, Jenna Nyberg, Laura Ylitalo

Analytiikka:

Susanne Lumme, Sami Tallqvist

Markkinointi:

Miia Heinonen, Sari Winkelmann

Kilpailusivu:

Aleksi Heikkilä