Perintä - mitä tehdä, jos asiakas ei maksa laskua ajoissa?

Aloittelevan yrittäjän on hyvä huolehtia, että raha kiertää yrityksen kassassa riittävän nopeasti. Entä, kun lasku jää maksamatta? Eteen tulee varmasti tilanteita, että asiakas ei syystä tai toisesta maksa laskua ajoissa. Suurimmat luottotappiot syntyvät usein tutuista asiakkaista ja yhdenkin luottotappion kattamiseen tarvitaan moninkertaisesti lisämyyntiä.

Ota talteen alla olevat vinkit, joilla varmistat, ettei luottotappiota synny ja asiakassuhde jatkuu hetkellisestä maksuhäiriöstä huolimatta. 
 
  1. Tarkasta jokaisen uuden asiakkaan luottotiedot ennen myyntiä. Tarkasta myös nykyisen asiakkaan luottotiedot, jos hän ostaa lisää ja pyytää maksuaikaa sekä seuraa tärkeiden toimittajiesi ja alihankkijoiden maksukykyä. Teet sen helposti Intrumin Luottotietopalvelujen kautta.
  2. Laskuta asiakkaitasi säännöllisesti. 
  3. Kun asiakas on saanut tavaran tai palvelun, maksu siitä kuuluu sopimuksenne mukaisesti yrityksellesi. Lähetä maksumuistutus tai maksukehotus asiakkaalle heti, jos maksua ei kuulu eräpäivään mennessä. Mitä nopeammin reagoit, sitä varmemmin saat rahat tilillesi. 
  4. Pidä myös kirjaa saatavista. Jos asiakkaasi ei maksa ajallaan, anna Intrumin asiantuntijoiden auttaa. Intrum huolehtii asiantuntevasti ja hienovaraisesti, että asiakassuhteesi jatkuu hetkellisistä maksuviiveistä huolimatta. 
 
Yrittäjänä sinä päätät omasta liiketoiminnastasi. Epävarmassa taloustilanteessa ennakointi on parasta riskienhallintaa ja yrityksen hyvän luottopolitiikan perusta. Kun haluat keskittyä tärkeimpään eli oman liiketoimintasi kehittämiseen Intrum tarjoaa monipuolisia perintäpalveluita yrityksesi tarpeiden mukaan.
 
Myös OP-mobiilin kautta voit siirtää erääntyneen laskun helposti Intrumille perintään.