1. Lisää ymmärrystä
Vastuullisuudesta tulee aito kilpailutekijä, kun se on liiketoiminnan ydintä ja osa strategiaa, ei päälle liimattu lisäosa. Vastuullisuusteemojen tunnistaminen, tavoitteiden asettaminen ja mittaaminen antavat uusia työkaluja ja näkökulmia, jotka auttavat kehittämään liiketoimintaa ja ymmärtämään toimintaympäristöä. Yritykset ovat olemassa tarjotakseen asiakkailleen ratkaisuja näiden tarpeisiin ja ongelmiin, mutta tarpeet muuttuvat yhä nopeammin. Kuuntelemalla herkällä korvalla sidosryhmiä voit ennakoida ja ymmärtää kuluttajien, asiakkaiden sekä rahoittajien tarpeita ja toiveita.
2. Uskottavuutta ja luotettavuutta
Monilla suurilla yrityksillä on nykyisin velvollisuus raportoida vastuullisuudestaan, ja ne tarvitsevat sitä varten tietoja ja raportointia myös pienemmiltä kumppaneiltaan. Aloilla, joilla alihankintaketjut ovat pitkiä, pääuratkoitsija saattaa odottaa alihankkijoiltaan raportointia sairauspoissaolojen ja tapaturmien määristä. Erilaiset standardit, sertifikaatit tai hiilijalanjäljen laskenta puolestaan saattavat ratkaista sen, pääsevätkö omat tuotteet myyntiin suuren jakeluketjun hyllyille.
3. Kustannussäästöjä ja tehokkuutta
Vastuullisuustavoitteet ja mittarit auttavat löytämään tapoja vähentää esimerkiksi energian tai puhtaan veden käyttöä. Tämä tuo myös kustannussäästöä. Esimerkiksi hukkaenergian hyödyntäminen tai toimitilan katolle asennetut aurinkopaneelit vähentävät ostoenergian tarvetta. Kiertotalousratkaisujen avulla tuotannon jätteet tai sivuvirtana syntyvät tähteet saadaan hyötykäyttöön, jolloin toisen jäte voi olla vaikkapa toisen polttoaine. Kierrätys ja kiertotalous auttavat myös vähentämään yrityksen riippuvuutta sellaisista neitseellisistä raaka-aineista, joiden hinta tai saatavuus heittelevät.
4. Parempaa riskinhallintaa
Vastuullisuuden huomioiminen laajentaa näkymää siihen, mitkä riskit ovat yritystoiminnan kannalta olennaisia. Tämä auttaa varautumaan toimintaympäristön muutoksiin ja erilaisiin tulevaisuudenskenaarioihin. Esimerkiksi ilmastonmuutos tai kyberuhat tuovat mukanaan uudenlaisia riskejä, joihin ei ole tarvinnut aiemmin varautua. Vihreä siirtymä puolestaan voi tehdä jostakin liiketoiminnasta tai kokonaisista toimialoista tulevaisuudessa tarpeettomia (ajatellaan vaikka kertakäyttöisiä muovipillejä tai hylättyjä öljynporauslauttoja) – ja toisaalta tuoda aivan uusia mahdollisuuksia.
5. Mainetta ja kunniaa
Varsinkin monille nuorille asiakkaille, potentiaalisille työntekijöille ja yhteistyökumppaneille vastuullisuus on oletusarvo, jota ilman ei synny kauppoja tai sopimusta. Useilla toimialoilla vastuullisuus on yhä myös erottautumistekijä, etenkin kansainvälisesti. Maine rakentuu teoille, jotka voidaan todentaa. Jos yritys tiedetään vastuulliseksi toimijaksi, hyvä maine kestää paremmin erehdysten kautta oppimista myös vastuullisuustyössä. Johdonmukaisesta ja sitoutuneesta vastuullisuustyöstä kannattaakin uskaltaa kertoa.
6. Tyytyväisempi henkilöstö
Kun sosiaalinen vastuullisuus on kunnossa ja työntekijät voivat hyvin, henkilöstön vaihtuvuus on pienempää ja rekrytointi helpompaa. Yrityksen arvot ja vastuullisuus antavat myös työlle merkitystä, mikä lisää pitovoimaa. Monimuotoinen, osallistava ja yhdenvertainen työyhteisö puolestaan tuo yritykseen erilaista osaamista ja näkökulmia, joista on hyötyä esimerkiksi uudenlaisten tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä sekä uusien markkinoiden löytämisessä.
7. Enemmän rahoitusmahdollisuuksia
Sijoittajat etsivät tällä hetkellä aktiivisesti vastuullisia vaihtoehtoja. Erilaisiin vihreän siirtymän hankkeisiin ja kehittämistyöhön onkin tarjolla monenlaista yksityistä ja julkista rahoitusta, tukia ja avustuksia. Vihreän siirtymän hankkeet vaativat paljon investointeja, mutta niitä varten on myös erilaisia rahoituskanavia, joista moni yritys ei ole edes tietoinen. Edullisempi rahoitus madaltaa kynnystä tehdä isompiakin investointeja.
Kiinnostuitko vihreästä rahoituksesta? Asiantuntijamme auttavat löytämään vihreälle investoinnillesi sopivan rahoitusratkaisun.