Yrityksen taloushallinto ja palvelut talouden hoitoon sekä seurantaan

Oikeat ja riittävät palvelut sujuvoittavat yrityksen rahaliikenteen hoitamista ja seuraamista. Kun palvelut ja taloushallinnon prosessit ovat kunnossa, voit keskittyä paremmin yritystoimintaan. Sähköinen taloushallinto ja pilvipalvelu ovat nykypäivää. Parhaimmillaan sähköinen taloushallinto-ohjelma automatisoi monet yrityksen taloushallinnon tehtävät ja on käytettävissä reaaliaikaisesti milloin ja missä tahansa.

Mitä on yrityksen taloushallinto?

Yrityksen taloushallinto on tärkeä osa yrityksen toimintaa. Taloushallinnon tehtävä on huolehtia yrityksen rahojen riittävyydestä ja tuottaa tietoa yrityksen taloudesta päätöksenteon tueksi. Yrityksen taloushallintoon voidaan laskea kuuluvaksi yrityksen raha-asioihin liittyvät toiminnot esimerkiksi budjetointi, laskutus, maksaminen, palkanmaksu, verotus, seuranta, raportointi, kirjanpito, tilinpäätös, tase ja tuloslaskelma.

Moni yritys on ulkoistanut taloushallinnon tehtävät osittain tai kokonaan. Yritys saattaa hoitaa itse maksuliikenteen ja palkanmaksun, mutta on ulkoistanut kirjanpidon. Sujuvat taloushallinnon prosessit ja taloushallinnon ulkoistaminen vapauttavat aikaa itse yritystoimintaan.   

Yrityksen rahaliikenteen seuraamiseksi tarvitset Yrityksen digitaalisen asioinnin sopimuksen osuuspankissa tai erillisen pankkiyhteydellisen taloushallinto-ohjelman. Lisäksi tarvitset oman pankkisi tiliraportoinnin palveluita, joiden avulla voit hoitaa kirjanpitoa ja analysoida yrityksesi talousasioita. Tiliraportoinnin palveluita ovat tiliote ja viiteluettelo. 

Yritystoimintasi alkuvaiheessa saatat toki pärjätä ilman omaa erillistä taloushallinto-ohjelmaa. Tiliote saadaan lähetettyä kirjanpitäjällesi sähköisiä kanavia pitkin. Tämä toimintamalli voi tuoda yrityksellesi säästöjä taloudenhallinnan kuluissa, mutta yrityksen taloudenhallinta- ja seuranta ei ole tässä mallissa osaltasi kovin tehokasta eikä reaaliaikaista. Kannattaakin miettiä, mikä on juuri sinun yrityksellesi paras vaihtoehto. 

Yrityksen digitaalisen asioinnin sopimus vai taloushallintaohjelma?

Valitse taloushallinnon järjestelmä yrityksesi tarpeiden mukaan. Osuuspankissa yrittäjä voi seurata yrityksen rahaliikennettä ja hoitaa yrityksen talous- ja pankkiasioita tekemällä Yrityksen digitaalisen asioinnin sopimuksen. Tämän jälkeen yrityksesi käytössä ovat palvelut verkkopankissa eli op.fi-palvelussa ja yrityksen mobiilisovelluksessa, joissa voit esimerkiksi seurata tilitapahtumia reaaliajassa, noutaa tiliotteita, maksaa laskut ja laskuttaa asiakkaita. Yrityksesi talousasioiden hoitamisessa pääset hyvin alkuun verkkopankilla ja mobiilisovelluksella.

Mikäli tarvitset monipuolisempia palveluita yrityksesi rahaliikenteen seuraamiseksi ja pankkiasioiden hoitamiseksi, saatat tarvita erillisen taloushallinto-ohjelman.

Taloushallinto-ohjelma

Taloushallinto-ohjelman avulla hoidat kaikki taloushallinnon rutiinit alusta loppuun yhdessä paikassa. Sähköinen taloushallinto-ohjelma tarvitsee toimiakseen tietokoneen lisäksi internet-yhteyden ja maksuliikesopimuksia, joista sovitaan pankin kanssa ja jotka mahdollistavat taloushallinto-ohjelman yhteyden esimerkiksi yrityksesi pankkitileihin.  

Moderni sähköinen taloushallinto-ohjelma ei vaadi erillistä asennusta tietokoneelle vaan voit käyttää taloushallinto-ohjelmaa internetin kautta missä ja milloin tahansa vaikka mobiilisti tarvittavien tietojen ollessa pilvessä. Taloushallinnon pilvipalvelu mahdollistaa talousasioiden hoitamisen sinulle ja yrityksellesi sopivaan aikaan sekä sopivalla tavalla.

Jos olet ulkoistanut taloushallinnon ja käytössäsi on kirjanpitäjä, voit kysyä häneltä neuvoja yrityksellesi sopivan taloushallinto-ohjelman valitsemiseksi ja tarvittavien sopimusten tekemiseksi. Taloushallinnon ulkoistaminen on yleistä ja myös suositeltavaa, jos yrityksessäsi ei työskentele taloudenhallinnon ammattilaista.

Taloushallinto-ohjelmat soveltuvat pääsääntöisesti kaikille toimialoille ja eri yritysmuodoille yrityksen koosta riippumatta. Hyvässä taloushallinto-ohjelmassa on kattavat ominaisuudet ja niitä voidaan räätälöidä yrityksesi tarpeiden mukaan eri lisäominaisuuksilla. 

Tiliraportoinnin palveluiden avulla tukea yrityksen yrityksen talousasioihin

Tiliote

Tiliote on kirjanpitoa varten tarvittava tosite, jossa näkyvät kuukauden tilitapahtumat ja tilin saldo sekä kuukauden alussa että lopussa. Tiliote muodostuu päivittäin, viikoittain tai esimerkiksi kerran kuukaudessa kuun viimeisenä päivänä. Tiliote on saatavilla ja nähtävissä valitsemassasi asiointikanavassa. Tiliotteet on mahdollista saada takautuvasti kahdelta edelliseltä vuodelta. Tarvittaessa voit myös tallentaa tiliotteen tulevaisuutta varten esimerkiksi tietokoneellesi tai pilvipalveluun.

Tiliote on maksullinen ja se kannattaa valita muodostumaan todellisen tarpeesi mukaan. Varsin usein riittää, että se muodostuu kerran kuukaudessa kuukauden viimeisenä pankkipäivänä, koska pystyt seuraamaan tilitapahtumia reaaliaikaisesti op.fi-palvelussa tai yrityksen mobiilisovelluksessa. Jokin pankkiyhteysohjelma saattaa vaatia, että tiliote muodostuu päivittäin. Siitä voi syntyä yrityksellesi tarpeettomia kuluja. Tarkista tiliotteen muodostumisen vaatimukset pankistasi, kirjanpitäjältä tai pankkiyhteysohjelmiston toimittajalta. Tiliotteella näkyvät aina valitun ajanjakson tilitapahtumat.

Viiteluettelo

Viitteelliset tapahtumat näkyvät lähtökohtaisesti tiliotteellasi. Jos viitteellisiä maksuja on paljon, voit vastaanottaa viitesuoritukset erillisellä tapahtumaluettelolla.

Tapahtumaluettelon avulla voit automaattisesi täsmäyttää laskutusohjelman, jolloin näet helposti maksamattomat laskut ja pystyt lähettämään niistä maksumuistutukset. Tapahtumaluettelo siis nopeuttaa maksettujen ja maksamattomien laskujen seurantaa.

Sovi tapahtumaluettelon vastaanottamisesta pankkisi kanssa, jonka jälkeen voit noutaa sellaisen pankkiyhteysohjelmaan tai aineistonsiirron avulla yrityksen digitaalisen asioinnin palveluusi.

Artikkelia varten on haastateltu asiakkuuspäällikkö Päivi Lehtilää OP Lounaismaasta.

Lue lisää tilinpäätöksestä, tuloslaskelmasta ja taseesta täältä