Usein kysytyt kysymykset yritysten maksamisesta
Tilit, tiliotteet ja tilinkäyttöoikeudet
OP-mobiilissa ja OP-yritysmobiilissa tilitapahtumat näkyvät 24 kuukauden ajalta. Op.fi-palvelussa tilitapahtumat näkyvät viimeisten kolmen kuukauden ajalta (kuluva ja kaksi edellistä kuukautta). Saat haettua tilitapahtumia op.fi-palvelussa myös tätä pidemmältä ajalta (enintään kahdelta vuodelta) erillisestä palvelumaksusta, joka määräytyy voimassa olevan hinnastomme mukaisesti. Tämä ominaisuus on käytössäsi vain, kun olet kirjautunut palveluun mobiiliavaimella.
Huomaathan, että tilitapahtumat näkyvät kuitenkin aina aikaisintaan tilinkäyttöoikeuden alkamispäivästä lähtien.
Yritystilin lopettaminen onnistuu op.fi-palvelussa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Jos käytössäsi on OP:n digipalvelutunnukset, lopetus onnistuu op.fi-palvelussa kohdassa Maksaminen ja laskutus - Lopeta yritystili. Jos nimenkirjoitustapana on kaksi tai useampi henkilöä yhdessä, kaikkien henkilöiden pitää täyttää lopetuslomake.
Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, lopetus onnistuu kohdassa Rahat - Lopeta tili, kun kirjaudut op.fi-palveluun oman pankkisi tunnuksilla. Jos lopetettavalla tilillä on rahaa enemmän kuin 1000 euroa, voit lopettaa tilin ainoastaan konttorilla tai kirjautumalla palveluun OP:n tunnuksilla. Jos nimenkirjoitustapana on kaksi tai useampi henkilöä yhdessä, kaikkien henkilöiden pitää täyttää lopetuslomake.
Yrityksen digisopimuksen pääkäyttäjä pystyy muokkaamaan tilinkäyttöoikeuksia itsepalveluna. Pääkäyttäjä voi lisätä, muokata tai poistaa tilinkäyttöoikeuksia kaikkiin yrityksesi tileihin. Jos yritykselläsi on useampia tilejä ja haluat asettaa käyttöoikeudet vain esimerkiksi yhdelle tilille, tai jos yrityksesi digisopimuksen pääkäyttäjä vaihtuu, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Katso ohjeet, miten yrityksesi voi käyttää tilejä ulkopuolisen palveluntarjoajan kautta.
Jos kyseessä on uusi yritystili, tarkista, että olet allekirjoittanut kaikki palveluihin liittyvät sopimukset. Jos käytössäsi on OP Yrityspalvelutunnukset, yrityksesi pankkipalvelut näkyvät niiden kautta.
Jos et pääse kirjautumisen jälkeen valitsemaan yrityksen edustajuutta, sinulta todennäköisesti puuttuu tarvittava oikeus yrityksen digisopimuksella. Jos pääset kirjautumisen jälkeen valitsemaan yrityksen edustajuuden, mutta yritystili ei näy, sinulta todennäköisesti puuttuu tarvittava oikeus yritystiliin. Ole tällaisissa tapauksissa yhteydessä yrityksesi pääkäyttäjään.
Yritysten digisopimukseen muodostuva tiliote on noudettavissa digipalveluista kahden vuoden ajan, kuitenkin aina aikaisintaan tilinkäyttöoikeuden alkamispäivästä lähtien. Voit tarkistaa ja tehdä muutoksia yritystilistä muodostuvaan tiliotteeseen (esimerkiksi muuttaa muodostumisväliä tai lisätä uusia tiliotetyyppejä) op.fi-palvelussa kohdassa Maksaminen ja laskutus - Tiliote. Jos tarvitset tiliotteen pidemmältä ajalta kuin se on saatavilla op.fi-palvelusta, voit tilata itsepalveluna tiliotteen paperisena.
Jos tiliote ei ole noudettavissa, tarkista ensin, onko tilistä asetettu muodostumaan tiliotetta, jota yrität noutaa. Saat itsepalveluna lisättyä tietyn tiliotteen muodostumaan yritystilistäsi, mutta takautuvasti tiliote on mahdollista tilata vain paperisena. Jos yrityksesi tilillä ei ole ollut tilitapahtumia, tiliotetta ei lähtökohtaisesti muodostu.
Katso ohjeet, miten tilaat tiliotteen erilliseen pankkiyhteysohjelmaasi.
Jos käteisen rahan tallettaminen tai nostaminen on säännöllistä, varaa aika pankkiin rahahuoltosopimuksen tekemiseksi. Katso täältä tarkempia tietoja käteisrahahuollon palveluista.
Jos käteisen rahan tallettamiselle tai nostamiselle on epäsäännöllisempi tarve, yrityksellesi voidaan tilata OP Visa Business Card, jolla käteisen rahan tallettaminen tai nostaminen onnistuu Otto-automaateilla.
Maksuaineistot WS-kanavassa
Virheselitykset on luetteloitu op.fi:ssä Tietoja ohjelmistotoimittajille –sivuston asiakasohjeissa.
Yleisimpiä virhekoodeja ovat mm:
- AG01 - sopimus puuttuu. Tarkista, että maksuaineistolla oleva maksatustunnus vastaa täsmälleen yrityksen C2B-maksamisen sopimukselta löytyviä tietoja.
- AM04 - tilin kate ei riitä. Tarkista tilin kate.
C2B-poistopyynnöllä (Camt.055.001.01) voit peruuttaa maksuaineiston maksueriä tai yksittäisiä maksuja. Poistopyynnön lähetys on mahdollista osasta pankkiyhteysohjelmistoista. Poistopyyntö Web Services (Yrityksen pankkiyhteys) -kanavan kautta maksaa 5 euroa. Jos et ole varma onnistuuko C2B-poistopyynnön lähetys käyttämäsi ohjelmiston kautta, voit varmistaa sen omalta ohjelmistotoimittajaltasi.
Voit myös tarvittaessa peruuttaa aineiston soittamalla asiakaspalveluumme, jossa aineiston peruutus maksaa 50 euroa. Löydät täältä asiakaspalvelumme yhteystiedot.
Huomaa, että peruutusaineiston lähetys ei ole mahdollista aineistosiirtopalvelun kautta lähetetyille aineistoille.
Palkka-aineiston eräpäivän pitää olla pankkipäivä. Muutoin aineisto hylätään.
Valitse palkka-aineiston eräpäiväksi palkan maksupäivää edeltävä pankkipäivä, jolloin palkka veloitetaan tililtä ja maksetaan saajalle palkkapäivänä, saajan pankkiryhmästä riippumatta.
Maksaminen op.fi-palvelussa ja mobiilissa
Maksun veloitushetkellä tililläsi ei ole ollut tarpeeksi rahaa maksun suorittamiseen. Katteettomaksi jäänyt maksu näkyy hyväksytyissä maksuissa noin 14 päivän ajan. Maksu on niin sanotussa katekierrossa kolmen päivän ajan, jolloin tarkistetaan, onko tilillä rahaa maksun suorittamiseen. Maksu suoritetaan, jos tilille tulee katetta näiden kolmen päivän aikana. Jos katetta ei tule, maksu hylätään kolmannen päivän jälkeen ja hylätty maksu näkyy hyväksytyissä maksuissa noin 14 päivän ajan.
Voit poistaa katekierrossa olevan maksun ja tehdä sen jälkeen maksun uudelleen.
Jos olet kirjautunut palveluun mobiiliavaimella, vahvistat myös maksut mobiiliavaimella. Lue lisää mobiiliavaimen käytöstä. Jos olet kirjautunut palveluun avainlukulistalla, vahvistat maksut avainlukuparilla, jonka saat tekstiviestillä.
Kun saajan tili on OP Ryhmässä, euromääräiset maksut ovat perillä saajan tilillä heti. OP pyrkii toimittamaan maksut muihin rahalaitoksiin Suomessa ja SEPA-euromaksualueelle SEPA-pikamaksuina, jolloin OP:n verkkopalveluissa tehdyt maksut välittyvät saajalle heti.
Jos maksua ei voida toimittaa SEPA-pikamaksuna, euromääräiset kotimaan maksut toiseen kotimaiseen pankkiin ovat perillä samana päivänä, kun maksu on tehty klo 14 mennessä. Tämän jälkeen tehty maksu on perillä seuraavana pankkipäivänä.
Ulkomaanmaksuissa pankkipäivinä kello 17 mennessä hyväksymiesi maksujen veloitus tapahtuu pääsääntöisesti samana päivänä. Kello 17 jälkeen tai muina kuin pankkipäivinä (esim. juhlapyhinä tai viikonloppuina) hyväksymiesi maksujen veloitus tapahtuu seuraavana pankkipäivänä.
Maksumääräys välittyy saajalle yleensä samana päivänä, jos vastaanottaja on gpi-pankki ja maksu on valuutoissa EUR, GBP, USD, SEK, NOK, CHF, DKK, CAD tai PLN. Muussa tapauksessa maksun välittyminen kestää 1-5 päivää. Pikamääräys välitetään saajalle seuraavana päivänä.
Lopullinen perillemenoaika riippuu saajapankin ja välittävien pankkien toiminnasta, josta maksajan pankki ei ole vastuussa.
Jos summa on veloitettu tililtäsi, niin maksu on onnistunut. Onnistunut maksu näkyy veloituksena tilitapahtumissa.
Jos maksua ei näy tilitapahtumissa, niin tarkista, että maksun maksutiedot ovat oikein. Huomioi, että myös pankin lakisääteisten velvoitteiden hoito (esim. pakotetarkistukset) voi vaikuttaa käsittelyaikoihin.
Yksittäisenä tehty ja hyväksytty/vahvistettu maksu välitetään SEPA-pikamaksuna aina, kun se on mahdollista. Nipussa tehdyissä maksuissa, eli kun olet hyväksynyt/vahvistanut monta maksua samalla kertaa, maksu välitetään SEPA-pikamaksuna vain, jos nipussa on enintään kaksi maksua. Jos olet hyväksynyt kerrallaan enemmän kuin kaksi maksua, maksu välitetään SEPA-maksuna.
Jos epäilet tunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje ne välittömästi soittamalla OP:n asiakaspalveluun. Löydät täältä asiakaspalvelumme yhteystiedot.
Turvallisesta asioinnista ja toimimisesta huijaustilanteissa voit lukea lisää täältä.
Maksaminen ulkomaille
Voit maksaa ulkomaille kahdenlaisia maksuja: rajat ylittäviä SEPA-maksuja ja ulkomaanmaksuja. SEPA-maksu tarkoittaa euromääräistä maksua, joka maksetaan yhtenäisen euromaksualueen (SEPA) sisällä toiseen maahan.
Esimerkiksi euromääräinen maksu Espanjaan on SEPA-maksu, kun taas euromääräinen maksu Yhdysvaltoihin tai SEK-maksu Ruotsiin on ulkomaanmaksu.
Kaikki muut maksut ulkomaille ovat ulkomaanmaksuja, myös toisiin kotimaisiin rahalaitoksiin maksettavat ei-euromääräiset maksut.
SEPA-maksuilla vain kulutyyppi "SHA" (maksaja ja saaja maksavat omien pankkiensa kulut) on mahdollinen.
Ilmoita laskulla ulkomaiselle saajalle ainakin seuraavat tiedot:
- Saajan virallinen nimi (yritys, yhteisö tai henkilö).
- Saajan virallinen osoite.
- IBAN-muotoinen tilinumeronne: FIxx xxxx xxxx xxxx xx.
- Maksun aihe (esim. laskun numero/selite).
- Saajan pankin tiedot:
- SWIFT CODE (BIC): OKOYFIHH.
- OP Corporate Bank Plc Helsinki, Finland.
Saapuvan maksun käsittelyajat koostuvat useista eri tekijöistä lähettävän pankin ja välittäjäpankkien toiminnasta johtuen.
Käsittelyaikaan vaikuttavat esimerkiksi:
- Lähettääkö maksajan pankki maksun nopeutettuna ulkomaanmaksuna eli ns. gpi-maksuna, jolloin maksu voi olla perillä OP:ssa saajan tilillä jopa minuuteissa tai muutamassa tunnissa.
- Maksajan valitsema maksutyyppi (esim. Pikamaksu tai 0-arvopäivämaksu).
- Maksujen poikkeuspäivät uudenvuodenaatto sekä kiirastorstai, jolloin maksuja käsitellään klo 13 asti.
- Kansainvälisen maksuliikenteen omat valuuttakalenterit, jotka määrittävät maksupäiviä kyseisen valuutan osalta. Esim. USA:n kiitospäivänä USD-määräisiä maksuja ei käsitellä, vaan ne siirtyvät seuraavalle mahdolliselle pankkipäivälle.
- Osuuspankille pankkipäivän kuluessa saapuneet maksut käsitellään saman päivän aikana.
- Aukiolojen ulkopuolella saapuneet maksut käsitellään seuraavana pankkipäivänä.
- Maksuja ei käsitellä viikonloppuisin tai pyhäpäivinä.
Kyllä voit. OP:n kautta pystyt vastaanottamaan valuuttamarkkinan tärkeimmät valuutat kaikille tileillesi.
Jos tarvitset lisätietoja saapuvien maksujen valuutoista, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Saapuvasta ulkomaanmaksusta OP perii hinnaston mukaisen perusmaksun. Virheellisten tietojen vuoksi hylätystä maksusta perimme hinnaston mukaisen veloituksen maksajalta.
Kansainvälisessä maksuverkostossa välittäjäpankit saattavat veloittaa matkalla kuluja. Jos haluat varmistaa maksun täysimääräisenä tilillesi, ohjeista maksajaa käyttämään OUR (DEBT) kulutyyppiä, jolloin maksaja maksaa maksun kulut.
Ulkomaanmaksun tekeminen op.fi-palvelussa tai mobiilipalvelussa vaatii seuraavia tietoja:
- Maksajan tiedot
- maksajan nimi.
- jokin seuraavista tiedoista: maksajan osoite, syntymäaika ja –paikka, pankin antama asiakasnumero, henkilötunnus tai yrityksen tai muun yhteisön rekisteröintitunnus. Op.fi-palvelussa maksajan osoite on pakollinen tieto.
- tilinumero, jos maksu suoritetaan tililtä.
- Maksunsaajan tiedot
- nimi ja osoite.
- pankkiyhteys (esimerkiksi BIC-koodi).
- tilinumero (esimerkiksi IBAN-muodossa).
- Maksun valuuttalaji, maksun määrä ja eräpäivä.
- Maksutapa (esim. tilisiirto, maksumääräys, pikamääräys tai SWIFT-sekki).
- Tieto siitä, kuka vastaa maksun kuluista.
- Muut pankin ilmoittamat maksun välittämiseksi tarvittavat tiedot.
Maksun nopeus riippuu useista eri tekijöistä. Jos saajan pankki on mukana nopeutettujen ulkomaanmaksujen gpi-verkostossa, siirtyy maksu saajalle pääsääntöisesti saman päivän aikana.
OP toimittaa maksut gpi-maksuina seuraavissa valuutoissa:
- Euro EUR
- Yhdysvaltain dollari USD
- Ruotsin kruunu SEK
- Englannin punta GBP
- Norjan kruunu NOK
- Sveitsin frangi CHF
- Tanskan kruunu DKK
- Kanadan dollari CAD
- Puolan zloty PLN
Jos saajan pankki ei ole mukana gpi-verkostossa tai valuutta ei ole gpi-palvelun piirissä, saat maksun nopeimmin perille, kun käytät SDVA-(Same Day Value) -maksutyyppiä.
URGENT-maksutyyppi (pikamääräys) tarkoittaa nopeutettua maksua (+1 päivä). Normaalimaksu on hitain maksutyyppi (+2 päivää).
Uudenvuoden aatto ja kiirastorstai ovat poikkeuspäiviä maksuille, jolloin maksuja käsitellään klo 13 asti.
Kansainvälisessä maksuliikenteessä on myös omat valuuttakalenterit, jotka määrittävät maksupäiviä kyseisen valuutan osalta. Esimerkiksi USA:n kiitospäivänä USD-määräisiä maksuja ei käsitellä, vaan ne siirtyvät seuraavalle mahdolliselle pankkipäivälle.
Pankkipäivän kuluessa lähetetyt maksut veloitetaan tililtäsi samana tai kuluvana päivänä. Aukiolojen ulkopuolella toimeksi annetut maksut käsitellään seuraavana pankkipäivänä. Maksuja ei käsitellä viikonloppuisin tai pyhäpäivinä.
Lähtevästä ulkomaanmaksusta OP perii kuluja seuraavasti:
- Kulutyypissä "Maksaja maksaa oman pankkinsa kulut (SHA)" lähtevän ulkomaanmaksun hinta on voimassa olevan yritysasiakashinnaston mukainen.
- Kulutyypissä "Maksaja maksaa kaikki kulut (OUR)" perimme lähtevän ulkomaanmaksun hinnan lisäksi lisämaksun hinnaston mukaisesti. Maksu menee saajalle asti täysimääräisenä.
- Kulutyypissä "Saaja maksaa kaikki kulut (BEN)" maksaja antaa kokonaissumman lähettävän pankin käyttöön. Tästä summasta lähettävä pankki vähentää lähtevän ulkomaanmaksun hinnan voimassa olevan yritysasiakashinnaston mukaan. Loppusumman lähettävä pankki lähettää saajan pankkiin, jolla on oikeus vähentää siitä omat kulunsa ennen kuin loput maksetaan saajalle.
Jos saajan tili on SEPA-tili ja valuutta EUR, vain SHA on mahdollinen.
Ulkomaan maksuliikkeen yleinen kansainvälinen kulukäytäntö on, että maksun maksaja ja maksun saaja vastaavat kumpikin oman pankkinsa kuluista (SHA). Jos maksaja ja maksun saaja niin sopivat, on maksulle mahdollista valita myös muu kulukäytäntö. Välittäjäpankit voivat ottaa kuluja maksun välityksestä. Tämä on normaali käytäntö kansainvälisessä maksuliikenteessä.
Kun yritykselläsi on runsaammin lähtevää ja saapuvaa maksuliikennettä ulkomaisessa valuutassa, valuuttatilin avulla voit suojautua valuuttakurssien vaihtelulta.
Voit avata valuuttatilejä eri valuutoille tarpeidesi mukaan ja maksaa niiltä kuten eurotililtäsi. OP tarjoaa sinulle myös digitaaliset työvälineet ja lisäpalvelut yrityksesi valuuttakaupankäyntiin.
SWIFT gpi (Global Payments Innovation) on maailmanlaajuinen jäsenpankkien ulkomaanmaksujen verkosto. SWIFT gpi:ssä ovat mukana seuraavat OP:ssa käytetyt valuutat: EUR, USD, SEK, GBP, NOK, CHF, DKK, CAD ja PLN.
Tämän verkoston jäsenpankkien välillä kulkevat maksut siirtyvät maksajalta saajalle saman päivän aikana. Osa maksuista siirtyy jopa välittömästi.
OP Yritystaloudesta löydät Kansainvälisen maksun seuranta -ominaisuuden, jolla voit seurata kansainvälisten maksujesi tilaa ja perillemenoa.
Nopeiden maksujen gpi-palvelu on yrityksesi käytössä automaattisesti. OP pyrkii maksamaan maksut aina gpi-maksuna, jos se on mahdollista. Jos maksun saajapankki ei ole vielä gpi-verkostossa, maksusi käsitellään normaalina ulkomaanmaksuna.
Jos yritykselläsi on pankkitilejä muissa rahalaitoksissa, voit seurata tilien saldoja ja tilitapahtumia OP Yritystalous –palvelussa. Voit liittää suomalaisten sekä useiden pohjoismaisten ja eurooppalaisten pankkien tilejä suoraan OP Yritystalous -palveluun tarkasteltavaksi yhdessä OP-tiliesi kanssa, ja hallita yrityksesi kassaa kokonaisvaltaisesti yhden palvelun kautta.
OP:n Swift-tiliraportointipalvelulla voit noutaa kotimaisissa tai ulkomaisissa pankeissa olevien tiliesi tiliotteita (Customer Statement Message MT940) WS-kanavan tai OP Yritystalous-palvelun kautta. WS-kanavasta voit noutaa lisäksi seuraavia aineistoja: saldoilmoitus (Balance Report MT941) ja tapahtumaote (Interim Transaction Report MT942).
E-laskutus
Tee Yrityksen digitaalisen asioinnin sopimus ja e-laskun vastaanottosopimus omassa osuuspankissasi tai ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Löydät täältä asiakaspalvelumme yhteystiedot. Näet sopimukselta e-laskuosoitteesi ja välittäjätunnuksen (OKOYFIHH).
Yritysasiakkaat eivät voi tilata sähköisesti verkkolaskuja, vaan heidän verkkolaskuosoitteensa näkyy sopimuksen avaamisen jälkeen verkkolaskuosoite.fi -sivulla, josta laskuttaja saa osoitetiedon. Voit myös ilmoittaa verkkolaskuosoitteesi laskuttajalle esimerkiksi sähköpostitse tai postitse.
Jos laskutat kuluttaja-asiakkaita, tarvitset laskuttajailmoituksen. Voit tehdä sen Finanssiala ry:n sivuilla www.finvoice.info. Sivuilta löydät tarkemmat ohjeet.
Kun olet täyttänyt tarvittavat tiedot, tallenna tiedosto omalle koneellesi ja lähetä se pankkiyhteysohjelmallasi kaikkiin pankkeihin. Kun sinun tarvitsee tehdä muutoksia laskuttajailmoitukseen, voit tehdä niitä myös laskuttajailmoituksen teko-ohjelmalla Finanssiala ry:n sivuilla.
Verkkolaskuosoitteisto on verkkolaskuoperaattorien ja pankkien ylläpitämä osoitteisto, jossa näkyvät yritysasiakkaiden verkkolaskuosoitteet.
Kun yrityksellesi on avattu e-laskun lähetys ja/tai vastaanottosopimus pankissa, lähetämme verkkolaskuosoitteesi tiedot verkkolaskuosoite.fi -sivulle. Tämä edellyttää sitä, että yrityksesi asiakkuus on avattu y-tunnuksella pankissa ja verkkolaskujen vastaanotto-osoitteen näkymistä varten olet vastaanottanut yhden laskun.
Jos yrityksesi verkkolaskuosoitetta ei löydy sivulta tai se on virheellinen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Löydät täältä asiakaspalvelumme yhteystiedot.
Virhepalautteet löydät Yritysten e-laskupalvelukuvauksesta. Tarvittaessa ole yhteydessä omaan ohjelmatoimittajaasi.
Varmista myös, että vastaanottajalla on valmius ottaa liitteitä vastaan.