Kuten elämässä muutenkin, verkossa voi kuitenkin kohdata myös rikollista toimintaa ja huijareita.
Me OP:lla kehitämme palveluitamme mahdollisimman turvallisiksi. Muista kuitenkin myös itse suojata itseäsi: toimi viisaasti verkossa ja opettele tervettä epäluuloa ja tyypillisten huijausten tunnusmerkkejä.
Monet verkkorikolliset toimivat hyvin ammattimaisesti. Huijausviestit ja valesivustot voivat olla hyvinkin taidokkaasti tehtyjä ja uskottavan näköisiä, mutta tieto ja tarkkuus auttavat suojautumaan huijausyrityksiltä.
Mistä huijarin voi tunnistaa?
Verkkorikollisuus voi tarkoittaa esimerkiksi erilaisia huijausyrityksiä: henkilötietojen ja pankkitunnusten kalastelua huijausviesteillä tai valesivustoilla, tai vaikkapa rakkaushuijausta, jossa uhri yritetään saada luovuttamaan rahaa tekeytymällä joksikin toiseksi ja vetoamalla tunteisiin. Hälytyskellojen on syytä soida, jos henkilö, jota et ole koskaan tavannut, pyytää sinulta rahaa vaikka vain lainaksi.
Usein sanotaan, että jos jokin on liian hyvää ollakseen totta, se ei luultavasti ole totta. Tämä vanha viisaus pätee hyvin verkkorikollisuuteen. Se kannattaakin muistaa varsinkin, kun teet sijoituksia tai ostoksia.
Pankki tai viranomaiset eivät koskaan kysy pankkitunnuksiasi tai salasanojasi linkeillä tai puhelimitse
Muista, että pankki ei koskaan lähetä sinulle linkkiä millekään sivustolle, johon sinun pitäisi kirjautua verkkopankkitunnuksin tai antaa korttitietosi.
Poliisi tai pankki ei myöskään koskaan ole sinuun yhteydessä ja pyydä kertomaan tunnuksiasi tai salasanojasi. Näin toimii vain rikollinen.
Lue lisää erilaisista tyypillisistä huijauksista alla olevista artikkeleistamme.
Entä jos kuitenkin joudut huijauksen tai verkkorikollisen uhriksi?
Jos joudut verkkorikollisen uhriksi, muista, että apua on tarjolla. Sinulla ei ole mitään syytä hävetä tapahtunutta, vaan voimat kannattaa panostaa siihen, että teet ripeästi toimenpiteet, joilla voit vielä ehkäistä rikoksesta sinulle koituvaa haittaa.