Miten toimia nettihuijauksessa
1. Ota heti yhteyttä asiakaspalveluumme, jos epäilet joutuneesi nettihuijauksen kohteeksi ja vääriin käsiin joutuneissa tiedoissa on OP:n tunnuksesi, maksukortin numero tai näiden osa.
- Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelu 0100 0500
- Yritysasiakkaiden asiakaspalvelu 0100 05151
Jos asiakaspalvelu ei ole avoinna, sulje tunnuksesi soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.
Ilmoita asiakaspalveluumme myös, jos henkilöllisyystodistuksesi tai sen kopio on kadonnut.
2. Tee rikosilmoitus, jos epäilet tai tiedät jonkun käyttävän henkilö- tai pankkitietojasi.
3. Seuraa viranomaisilta saamiasi ohjeita.
4. Tarkkaile tili- ja korttitapahtumiasi ja ole yhteydessä pankkiin, jos huomaat tapahtumia, joita et ole itse tehnyt. Väärinkäytökset ja petokset saattavat ilmetä viiveellä.
5. Suhtaudu varauksella tuntemattomien henkilöiden yhteydenottoihin, tulivat ne sitten puhelimella tai sähköpostilla. Muista, että pankki, poliisi tai mikään muu luotettava taho ei koskaan pyydä sinua kertomaan OP:n tunnuksiasi tai salasanojasi.
- Lue asiantuntijoidemme vinkit turvalliseen asiointiin
- Lue tarkemmat ohjeet kortin katoamisen tai väärinkäytöksen varalta
Ilmoita nettihuijauksesta, kuten epäilyttävästä sähköpostista tai verkkosivusta
Jos epäilet saaneesi OP:n nimissä lähetetyn huijaussähköpostin tai saat op.fi-palvelussa normaalista poikkeavan ilmoituksen tai epäilyttävän näkymän, ilmoita siitä meille. Ilmoituksen voit lähettää sähköpostilla osoitteeseen tietoturvailmoitukset@op.fi.
Lisää ilmoitukseesi seuraavat tiedot:
- Oma nimesi, yhteystietosi ja oman osuuspankkisi nimi.
- Epäilyttävä sähköpostiviesti mieluiten liitetiedostona. Sähköpostiviestin voit yleensä tallentaa valitsemalla Tiedosto-valikossa ”Tallenna nimellä”. Tallentamasi tiedoston voit lisätä sähköpostin liitteeksi.
- Jos olet käynyt epäilyttävällä sivustolla ja ottanut siitä esimerkiksi näyttökuvan tai sivun lähdekoodin, voit liittää ne ilmoitukseesi.
Emme vastaa tietoturvailmoitusten sähköpostiin lähetettyihin viesteihin henkilökohtaisesti, vaan saat ilmoituksestasi automaattisen vastausviestin.
Mitä tehdä, jos joutuu identiteettivarkauden uhriksi
Identiteettivarkautta voi olla syytä epäillä esimerkiksi silloin, jos saat laskuja tavaroista tai palveluista, joita et ole tilannut.
1. Ole välittömästi yhteydessä asiakaspalveluumme, jos vuotaneissa tiedoissa on OP:n tunnuksesi tai niiden osa, tai maksukortin numero tai osa siitä.
- Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelu 0100 0500
- Yritysasiakkaiden asiakaspalvelu 0100 05151
Jos asiakaspalvelu ei ole avoinna, sulje tunnuksesi soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.
2. Tee rikosilmoitus poliisille.
3. Jos epäilet jonkun salasanasi joutuneen vääriin käsiin, vaihda se kaikista niistä palveluista, joissa se on sinulla käytössä. Käytä eri palveluissa eri salasanaa.
4. Ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistus kaikissa palveluissa, joissa se on mahdollista.
5. Harkitse omaehtoisen luottokiellon tekemistä. Luottokiellolla voit rajoittaa uusien lainojen ottamista nimissäsi. Luottokielto on maksullinen. Saat erillisen tositteen, jolla osoitat luottokelpoisuutesi omaehtoisesta luottokiellosta huolimatta. Muista kuitenkin, että kaikki palveluntarjoajat eivät tarkasta luottotietoja esimerkiksi osamaksusopimuksia tehtäessä.
Muista myös vakuutusturva
Jos joudut rikoksen kohteeksi, muista kotivakuutukseen sisältyvä oikeusturvavakuutus. Ole yhteydessä vakuutusyhtiöösi siinä vaiheessa, kun rikoksen esitutkinta on päättynyt ja asia etenee oikeuskäsittelyyn.
Pohjola Vakuutuksen kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus korvaa asianajo- ja oikeudenkäyntikuluja myös identiteettivarkauden sattuessa.
OP Platinum ja OP Duo -kortteihin sisältyy Identiteettivarkaustuki, joka auttaa selvittämään identiteettivarkauden aiheuttamia haittoja.