Yritysasiakkaiden vakuutus- ja vahinkopalvelujen saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n yritysasiakkaan vakuutus- ja vahinkopalveluiden saavutettavuutta. Sivusto on Pohjola Vakuutus Oy:n verkkosivusto ja sen saavutettavuutta ovat arvioineet Pohjola Vakuutukselle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia. 

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset on annettu Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa. 

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 1.1.2021 ja sitä on viimeksi päivitetty 17.10.2024.

Saavutettavuuden tila

Tämä verkkosivusto täyttää vaatimukset osittain.

Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä. 

Ei-saavutettava sisältö

Yritysasiakkaiden vakuutus- ja vahinkopalvelut on suurelta osin uusittu ja muutettu saavutettavaksi. Vaatimusten noudattamatta jättämiset mainitaan jäljempänä.

Palvelussa olevia liitetiedostoja kuten vakuutusehtoja (pdf), tuoteselosteita (pdf), lomakkeita, vakuutustodistuksia (pdf) ja muita tiedostoja muutetaan saavutettavaksi. Asiakirjojen ja lomakkeiden suuresta määrästä johtuen voi osassa asiakirjoista esiintyä alla mainittuja puutteita. Ennen 23.9.2018 julkaistuihin asiakirjoihin teemme saavutettavuuskorjauksia sitä mukaa kuin asiakirjoja päivitetään. Vakuutus- ja vahinkoerittelyillä olevat vakuutuskirjat, korvauspäätökset ja muut vakuutusasiakirjat, jotka on toteutettu vanhalla teknologialla, eivät ole saavutettavia. Vakuutuskirjat, korvauspäätökset ja muut vakuutusasiakirjat voidaan lähettää asiakkaalle myös postitse. 

Työtapaturma- ja ammattitautitilastot-palvelu ei täytä saavutettavuusvaatimuksia täysin, mutta vastaavat tilastot löytyvät palvelusta Excel-taulukosta.

Yrityksen terveysturvavakuutuksen korvaushakemus on toteutettu vanhalla teknologialla, eikä se ole saavutettava.

Alla lueteltuna ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita sivusto ei vielä täytä.

Vakuutusasiointipalveluissa olevia puutteita

Asiointitapahtumat

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
  • WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Luonnokset:

  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Erityisryhmien palkkailmoitus ja osa vakuutustiedot sivuista

  • WCAG 1.4.10 Responsiivisuus
  • WCAG 1.4.13 Sisältö osoittaessa tai kohdistaessa
  • WCAG 1.4.4 Tekstin koon muuttaminen
  • WCAG 2.4.1 Ohita lohkot
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • WCAG 2.5.2 Osoitinlaitteella tehdyn valinnan peruuttaminen
  • WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä
  • WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
  • WCAG 3.3.4 Virheiden ennaltaehkäisy (oikeudellinen, taloudellinen, data)
  • WCAG 4.1.1 Jäsentäminen
  • WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö
  • WCAC 2.2.1 Säädettävä ajoitus
  • WCAG 1.4.3 Kontrasti
  • WCAG 1.4.11 Tekstimuotoisen sisällön kontrasti

Terveysturvan vakuutuserittely ja vakuutettujen muutos

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 2.4.11 Näkyvä kohdistin ei peity
  • WCAG 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen

Työntekijän vakuutuskortti

  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Vakuutustodistuspalvelu

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
  • WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)
  • WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
  • WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Vahinkoasiointipalveluissa olevia puutteita

Vahinkoluettelo

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

Vahinkoilmoitukset

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 3.2.2 Syöte
  • WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
  • WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Vakuutus- ja vahinkoasiakirjoissa, tulosteissa ja lomakkeissa olevia puutteita

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.4.12 Tekstin välistys

Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu

Yritysasiakkaan vakuutuspalveluissa ei ole sellaisia sisältöjä, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät soveltuisi.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia etkä löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000