Palveluiden saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.
Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:
- Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
- Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).
Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 30.11.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 27.11.2024.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
Tilit-palvelun Tilit-lista täyttää vaatimukset, Tilitapahtumat täyttää suurimmalta osin vaatimukset, Tositetiliote ja Saldo-ja korkotodistus eivät täytä vaatimuksia. Konserni- ja virtuaalitili -palvelu ei täytä vaatimuksia.
Tilit-palvelun sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia
Tilitapahtumissa on yleiseen saavutettavuuteen liittyvä puute. Sivun vaihtuessa kohdistus siirtyy uuden sivun otsikkoon. Joskus tämän jälkeen ruudunlukijalle luetaan kuitenkin vielä ”Ladataan”-ilmoitus. Tämä voi jättää käyttäjälle käsityksen, että sivu ei ole vielä latautunut.
Tilit-palvelun Tositetiliote ja Saldo-ja korkotodistus eivät täytä vaatimuksia. Saavutettavuuspuutteita on muun muassa näppäimistökohdistuksissa, lomakkeiden sarkainjärjestyksissä ja lomakekentiltä puuttuvissa nimilapuissa, tekstivastineissa ja kalenteripainikkeissa. Osa sivuista sisältää ongelmallisia asettelutaulukoita sekä otsikointeja ja palautteissa on puutteita. Taulukoiden lukeminen ruudunlukijalla on hankalaa ja sarkainnäppäimellä liikuttaessa käyttäjä ei tiedä, mihin asiaan kukin rivi liittyy. PDF-tiedoston taulukko on määritelty virheellisesti, mikä sekoittaa sen lukemisjärjestyksen. Lisäksi sivuilla on latausviiveitä ja puutteita kontrastisuhteissa ja paluulinkeissä. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.
WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
WCAG 2.1.1 Näppäimistö
WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
WCAG 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet
WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
OP Konserni- ja virtuaalitili-palvelun sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia
OP Konserni- ja virtuaalitili-palvelulla on useita saavutettavuuspuutteita, muun muassa palvelu ei ole responsiivinen (erityisesti mobiililaitteella liikkuminen haasteellista) ja palvelu ei anna ruudunlukijakäyttäjille selkeitä virheilmoituksia ja palautteita käyttäjän toiminnoista. Palvelun syöttökentiltä puuttuvat nimilaput, valintapainikkeita ja muita toisiinsa liittyviä kenttiä ei ole liitetty yhteen ja joitakin ohjetekstejä ei ole liitetty kenttiin ohjelmallisesti. Lisäksi graafisissa elementeissä, painikkeiden sijoittelussa ja käytettävyydessä kuten esimerkiksi kenttiin kohdistuksissa, siirtymissä ja erityisesti taulukoiden luettavuudessa, on puutteita. Palvelun navigaatiossa on useita tilanteita, joissa paluu ei johdakaan sivulle, jolta lähdettiin. Haun jälkeen kohdistus viedään sivun alkuun, mitä tekee hakutulosten löytämisestä erittäin vaikeaa. Sivujen otsikot ja valikko ovat ongelmaisia, välilehtiä ei ole merkitty, sivujen ja sivun osien kieltä ei ole määritelty ohjelmallisesti ja sivujen alusta puuttuu hyppylinkki suoraan sisältöön. Myös linkkejä on sijoitettu luetteloihin ja tämä vaikeuttaa kokonaisuuksien hahmottamista. Käyttäjä kirjataan aikakatkaisun jälkeen varoittamatta ulos järjestelmästä. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.
WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
WCAG 1.4.10 Responsiivisuus
WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus
WCAG 2.4.1 Ohita lohkot
WCAG 2.4.2 Sivuotsikot
WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys
WCAG 3.1.1 Sivun kieli
WCAG 3.1.2 Osien kieli
WCAG 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen
WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
WCAG 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet
WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit