Palveluraportointi ja Sopimusten hallinta -palvelun saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n yritysasiakkaan, vain tietyn käyttäjäryhmän käytössä olevia Palveluraportointi sekä Sopimusten hallinta -palvelun saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Palveluiden saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures) ja VoiceOver-lukuohjelmistolla.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 30.11.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 14.12.2023.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Palveluraportointi sekä Sopimusten hallinta -palvelu eivät täytä vaatimuksia. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Saavutettavuuspuutteita on muun muassa siinä, että nimilaput puuttuvat käytännössä kaikilta lomakekentiltä, joten ruudunlukijakäyttäjä ei saa tietoa, mikä kenttä milloinkin on kyseessä. Ruudunlukijakäyttäjä ei saa tietoa virheilmoituksesta ilman kohdistuksen siirtoa, myöskään kenttäkohtaisia virheilmoituksia ei ole liitetty kenttiin ohjelmallisesti. Toimintojen suorittamisesta ei saa palautteita ruudunlukijalla. Näppäimistökohdistus ei näy kaikissa elementeissä, joten näppäimistökäyttäjä ei tiedä, missä elementissä kohdistus on. Joissain tapauksissa sarkainjärjestys poikkeaa linkkien järjestyksestä sivulla, myöskään kalenterielementit eivät ole sarkainjärjestyksessä. Sivuja on aseteltu taulukoilla, mikä aiheuttaa ruudunlukijoille ylimääräistä luettavaa eikä taulukoissa ei ole huomioitu responsiivisuutta. Sivujen otsikkotiedot pysyvät samoina prosessien eri vaiheissa, jonka vuoksi ruudunlukijakäyttäjä ei saa selkeää palautetta siitä, mitä on tapahtumassa. Sovelluksen tekstin ja taustan välisissä kontrastisuhteissa on puutteita. 

Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet

WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi)

WCAG 1.4.10 Responsiivisuus

WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

WCAG 2.4.2 Sivuotsikot

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys

WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen

WCAG 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet

WCAG 4.1.1 Jäsentäminen

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000