Maksut-palvelun, Viitelaskurin, Valuuttakurssien ja Aineistosiirtopalvelun saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n yritysasiakkaiden Maksut-palvelun, Viitelaskurin, Valuuttakurssien ja Aineistosiirtopalvelun saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Maksut-palvelun, Viitelaskurin, Valuuttakurssien ja Aineistosiirtopalvelun saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).
  • Viitelaskurissa saavutettavuus on testattu Firefox- ja Safari-selaimilla. Myös Chrome- ja IE-selaimia käytettiin joidenkin yksityiskohtien tarkastamiseen. Kriteerien tarkistuksessa käytettiin apuna WebAIM WAWE-selainlisäosaa. Ruudunlukuohjelmatestaus toteutettiin tietokoneella macOS:n ruudunlukuohjelma VoiceOverilla ja Windowsissa ruudunlukuohjelma NDVA:lla.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 11.12.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 26.11.2024. 

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Maksut-palvelu ja Aineistosiirtopalvelu eivät täytä vaatimuksia. 

Viitelaskuri ja Valuuttakurssit täyttävät vaatimukset.

Maksut-palvelun sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Maksut-palvelun saavutettavuuspuutteita on muun muassa siinä, että monilla elementeillä ei ole näkyvää näppäimistökohdistusta. Käyttäjä ei siis aina näe näppäimistökohdistuksen sijaintia ja järjestelmän palautteita ja virheilmoituksia ei saa ruudunlukijalla siirtämättä kohdistusta. Palvelussa on kohtia, joihin ei pääse sarkainnäppäimellä, joten näppäimistökäyttäjät eivät pysty niitä käyttämään. Valintapainikkeita, valintaruutuja ja muita yhteen liittyviä kontrolleja ei ole liitetty toisiinsa ja tämän vuoksi niiden ymmärtäminen ja käyttäminen ruudunlukijalla on vaikeaa. Haitari-elementeissä kohdistus siirtyy automaattisesti ensimmäiseen sen sisällä olevaan kohdistettavaan elementtiin. Osassa lomakkeissa sarkainjärjestys on epäselvä ja ohitettu sisältö saattaa jäädä huomaamatta. Valitut maksut sisältävällä taulukolla ei ole otsikkoa, joka kuvaisi taulukon tarkoituksen. Näkevä käyttäjä voi päätellä tarkoituksen vilkaisemalla taulukon sisältöä, mutta ruudunlukijan käyttäjälle tarkoitus jää osittain epäselväksi. Ilmoitukset ja varoitukset on ryhmitelty visuaalisesti laatikoiksi, mutta eri ilmoitusten sisältö ei käy ilmi tekstistä tai ohjelmallisesti. Hyväksymättömien maksujen määrä esitetään irrallisena numerona, joten ruudunlukijakäyttäjän voi olla vaikea ymmärtää sitä. Maksupohjan valintaikkunassa on mahdollisuus rajata maksupohjia. Kun tekstikenttään kirjoittaa tekstiä, alla olevan taulukon sisältö päivittyy, mutta tämä ei käy ilmi ruudunlukijan käyttäjille. Sovelluksen tekstin ja taustan välisissä kontrastisuhteissa on puutteita. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö 

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet 

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet 

WCAG 2.1.1 Näppäimistö

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys 

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

WCAG 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet

WCAG 4.1.1 Jäsentäminen

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Aineistosiirtopalvelun sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Lähetettävän tiedoston puuttteesta toimii vain passiivinen Jatka-painike. Käyttäjä ei saa tekstimuotoista selitystä sille, miksei pääse eteenpäin. Sivustolla on jonkin verran sekaannusta sen suhteen mitkä elementit ovat linkkejä ja mitkä painikkeita, joka vaikeuttaa sivuston toimintalogiikan hahmottamista. Sivu ei skaalaudu riittävästi. Dokumentit ovat linkkielementtejä. Niiltä kuitenkin puuttuu href-attribuutti, joka tekee niistä interaktiivisia. Koska toteutus on puutteellinen, linkit eivät toimi näppäimistöllä, eli näppäimistökäyttäjä ei pysty lainkaan avaamaan dokumentteja. Aineistosiirrossa on useampi etenemispainike, jotka ovat oletuksena passiivisia. Passiiviset etenemispainikkeet eivät tarjoa käyttäjälle tekstimuotoista tukea siihen, mitä heidän tulisi tehdä, jotta he pääsevät eteenpäin. Käyttäjä voi ladata aineistoja konekielisenä tai pakattuna. Valinta on kuitenkin vasta Lataa-painikkeen jälkeen, mikä on ruudunlukijakäyttäjälle liian myöhään, sillä hän on voinut jo ladata aineiston siinä vaiheessa. Sivustolla on muutamia valintapainikeryhmiä, joilta puuttuu nimilappu. Molempien päivämääräkenttien ohjelmallinen nimilappu on ”Ajalta”.​ Erityisesti sokean käyttäjän voi olla vaikea hahmottaa, mikä päivämäärä tulee syöttää mihinkin kenttään. Ruudunlukijakäyttäjä ei saa Piilota rajaus -painikkeen painamisesta palautetta. Kohdistuksenhallinnassa on puutteita. Kun käyttäjä lisää liitteen, kohdistus palautuu tiedoston lisäämiseen. Tämän jälkeen ruudunlukijakäyttäjälle kuitenkin ilmoitetaan vielä ”Ladataan”, vaikka liite on jo ladattu. Käyttäjä voi merkitä palautteen luetuksi. Jos ruudunlukijakäyttäjä tekee sen suoraan taulukosta, hän ei saa siitä lainkaan palautetta. Palautteen tiedoissa on kaksi otsikkoa, jotka eivät ole välttämättä kovin selkeitä ruudunlukijakäytössä, sillä ne eivät ole ohjelmallisesti otsikoita.  Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

  • WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen

  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo 

  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

  • WCAG 1.4.10 Responsiivisuus

  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö

  • WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys 

  • WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput

  • WCAG 2.4.11 Näkyvä kohdistin ei peity

  • WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen

  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

  • WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
     

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia etkä löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000