Yrityskorttien saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n Tileihin liitettyjen korttien ja Maksukortin tilaamisen (OP Business Debit) saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Palvelun saavutettavuus on arvioitu itsearviointina. Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja VoiceOver-ruudunlukuohjelmistolla.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 5.12.2024 ja sitä on viimeksi päivitetty 5.12.2024.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Tileihin liitettyjen korttien palvelu ei täytä saavutettavuusvaatimuksia. Maksukortin tilaamisen palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Tileihin liitetyt kortit

Saavutettavuuspuutteita on muun muassa taulukossa, värikontrasteissa ja sivun kielessä. Näppäimistökäytössä on ongelmia, eikä sivu tue avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden, käyttöä. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

1.3.1 Informaatio ja suhteet

1.4.3 Kontrasti (minimi)

2.1.1 Näppäimistö

2.4.2 Sivuotsikot

3.1.1 Sivun kieli

4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Maksukortin tilaaminen (OP Business Debit)

Saavutettavuuspuutteita on muun muassa tekstivastineissa, listoissa ja värikontrasteissa. Näppäimistökäytössä on ongelmia, esimerkiksi näppäimistökohdistin ei pysy Hanki kortti -painikkeesta aukeavan modaali-ikkunan sisällä. Sivu ei kaikilta osin tue avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden, käyttöä. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

1.3.1 Informaatio ja suhteet

1.4.3 Kontrasti (minimi)

2.4.3 Kohdistusjärjestys

Sivun alaosassa olevien haitarien saavutettavuus on kuvattu Op.fi-palvelun yleisten osien ja toiminnallisuuksien saavutettavuusselosteessa.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia etkä löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000