Asiakkuuteen liittyvien palveluiden saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee henkilöasiakkaiden asiakkuuteen ja omiin tietoihin liittyvien palvelujen saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Palveluiden saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia. 

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa. 
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 13.5.2024.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Asiakkuuteen ja omiin tietoihin liittyvät palvelut täyttävät vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Saavutettavuuspuutteita on muun muassa siinä, sivuston värien kontrastit, eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia, eikä sivusto vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä sekä näppäimistökäytössä on ongelmia. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

Tule OP:n asiakkaaksi

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 20.6.2024

Saavutettavuuden tila

Tule OP:n asiakkaaksi -asiointipalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelussa on yksittäisiä saavutettavuuspuutteita, jotka on lueteltu alla. Merkittävimmät puutteet ovat joidenkin sisisältöjen informaation ja suhteiden ohjelmallisessa toteutuksessa, kohdistusjärjestyksessä, otsikoissa ja nimilapuissa sekä puuttellisissa nimen, roolin ja arvon toteutuksissa. Lisäksi palvelusta puuttuu joitakin tekstivastineita, yksittäisten kohdistusten näkyvyydessä on puutteita, ja ohjelmakoodissa on paikoin käytetty vääriä attribuutteja. Osa puutteista ovat OP:n yhteiskäyttöisissä käyttöliittymäkomponenteissa, joiden saavutettavuutta kehitetään erikseen. Saavutettavuuteen vaikuttaa myös se, että palvelu on ns. yhden sivun sovellus, minkä johdosta lomakkeen sivumuutoksia ei avustavilla teknologioilla välttämättä havaitse.

WCAG 2.2 -ohjeiston vaatimukset, joissa on puutteita

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

  • Luottopäätössivun teksti on asetettu sivulla näkyvän pukkimerkin tekstivastineeksi.
  • Korttien kuvilla on tekstivastineet, jotka toistavat turhaan korttien nimet.
  • Häiriö palvelussa: kuvalla ei ole tekstivastinetta.

1.3.1 Informaatio ja suhteet

  • Useilla sivuilla on listoja, joiden kohteet ovat otsikkoelementtejä.
  • Palvelussa on otsikoita, joita ei ole merkitty ohjelmallisilla otsikkoelementeillä.
  • Kortti- ja Hyväksyminen -sivuilla on listat, joita ei ole toteutettu ohjelmallisilla listaelementeillä.
  • Korttien tietoja ei ole ryhmitelty ohjelmallisesti. Lisäksi korttien kuvauksia ei ole liitetty valintapainikkeisiin ohjelmallisesti. Valintapainikeryhmällä ei ole ohjelmallista nimilappua.
  • Aloitussivulla virheilmoitus puuttuvasta korttivalinnasta on liitetty valintapainikkeisiin väärällä attribuutilla.
  • Kenttien ohjeita ei ole liitetty kenttiin ohjelmallisesti.
  • Plussa-kortin numero -kentällä ei ole ohjelmallista nimilappua.
  • Tunnusluvun valinnan ohjelmallisessa otsikoinnissa on puutteita.
  • Omistaja-asiakkuus: Hintatietoja ei ole liitetty valintapainikkeisiin ohjelmallisesti.
  • Palautteen anto: Valintapainikeryhmällä ole ohjelmallista nimilappua eikä numeroiden selitteitä ole liitetty ryhmään ohjelmallisesti.
  • Tunnusten noutaminen: Tunnusten tietoja ei ole ryhmitelty ohjelmallisesti.
  • Olet jo OP:n asiakas -huomautukset eivät ole ohjelmallisesti lista, vaikka ne näyttävät listalta näkevälle.
  • Sinun tietosi: Alaikäisten lasten lukumäärä -kentän virheilmoitusta ei ole liitetty kenttään ohjelmallisesti. Vuosikentällä ei ole ohjelmallista nimilappua.
  • OP:n palvelut: kaikkien valintaruutujen aria-describedby-attribuutit viittaavat Päivittäispalvelut-valintaruudun kuvaukseen.

1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

  • Valitse pankin konttori: Virheitä aria-label-attribuuttien käytössä.
  • Luottopäätösteksti on piilotettu apuvälineiltä. Tekstit ovat ruudunlukijakäytössä väärässä järjestyksessä.

1.4.3 Kontrasti

  • Oranssien hintatietojen kontrasti taustaan ei ole riittävä.

1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

  • Tunnistautuessa tai maksaessa pankin oranssin kohdistimen kontrasti viereiseen valkoiseen väriin ei ole riittävä.

2.1.1 Näppäimistö

  • Modaalidialogin sulkeminen Esc-näppäimellä aiheuttaa virheen.

2.4.2 Sivuotsikot

Kaikkien sivujen nimi on sama ”Digitaalinen asiakkaaksi tulo OP”.

2.4.3 Kohdistusjärjestys

  • Valitse pankin konttori: ruudunlukija lukee sisältöä, jota ei näy.
  • Pudotuslistojen hakukenttiin pääsee vain sarkainnäppäimellä.
  • Kun tunnuslukudialogi suljetaan, kohdistus jää alla olevan sivun loppuun.
  • Kohdistus ei siirry sivun vaihtuessa vaan jää käytettyyn painikkeeseen.

2.4.4 Linkin tarkoitus

  • Tutustu korttiin -linkkejä ei ole liitetty kortteihin ohjelmallisesti.

2.4.6 Otsikot ja nimilaput

  • ”Luottokortin hakeminen ei onnistunut” -teksti on harhaanjohtava.
  • Kuukausipudotuslistassa vaihtoehdoilla on aria-label-attribuutit, joissa on kuukauden nimet englanniksi.
  • Tuntemistiedot: Kaikkien lisättyjen maiden tietojen otsikko on ”Seuraava maa”.​
  • Kielivalinnan linkeillä ei ole aria-label-attribuutteja.

2.4.7 Näkyvä kohdistus

  • Palautteen anto: näppäimistökohdistus ei näy valintapainikkeissa.

2.5.3 Nimilappu nimessä

  • Hakukentän tyhjennyspainikkeen sulkemisruksin attribuuteissa ja tekstivastineessa on virheitä.

3.2.2 Syöte

  • Tuntemistiedot: Kohdistus siirtyy virhekoosteeseen aina, kun yhden virheen korjaa.​

4.1.2 Nimi, rooli, arvo

  • Infopainikkeista ruudunlukijakäyttäjä ei saa tietoa, että niistä aukeaa jotain.
  • Tunnusluku syötetään elementissä, jolta puuttuu nimi.
  • Tunnusten noutamisessa on edistymispalkki, jolla on väärä rooli. Palkilta puuttuu saavutettava nimi.
  • Tuntemistiedot: Poista-painikkeita ei lueta ruudunlukijan selaustilassa liikuttaessa.​

4.1.3 Tilasta kertovat viestit

  • Virhekooste luetaan aina, kun sen teksti vaihtuu.
  • Tuntemistiedot: Kun ruudunlukijakäyttäjä napsauttaa Lisää maa, hän ei saa mitään palautetta. Sama ongelma on maan poistamisessa.​

Avaa pankkipalvelut lapselle

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 20.6.2024

Saavutettavuuden tila

Avaa pankkipalvelut lapselle -asiointipalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelussa on yksittäisiä saavutettavuuspuutteita, jotka on lueteltu alla. Merkittävimmät puutteet ovat joidenkin sisisältöjen informaation ja suhteiden ohjelmallisessa toteutuksessa sekä kohdistusjärjestyksessä. Lisäksi mm. yksittäisten kohdistusten ja tekstin värien näkyvyydessä on puutteita, ja ohjelmakoodissa on paikoin käytetty vääriä attribuutteja. Osa puutteista ovat OP:n yhteiskäyttöisissä käyttöliittymäkomponenteissa, joiden saavutettavuutta kehitetään erikseen. Saavutettavuuteen vaikuttaa myös se, että palvelu on ns. yhden sivun sovellus, minkä johdosta lomakkeen sivumuutoksia ei avustavilla teknologioilla välttämättä havaitse.

WCAG 2.2 -ohjeiston vaatimukset, joissa on puutteita

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

  • Häiriö palvelussa: kuvalla ei ole tekstivastinetta.

1.3.1 Informaatio ja suhteet

  • Lapselle voit avata seuraavia palveluita -valintalista ei ole ohjelmallisesti lista
  • Sivuilla on tekstejä, jotka on toteutettu otsikkoelementeillä, vaikka ne eivät merkitykseltään ole otsikoita.
  • Huoltajan puhelinnumero -kentän ohjetta ei ole liitetty kenttään ohjelmallisesti.
  • Lapsen OP:n palvelut: kaikkien valintaruutujen aria-describedby-attribuutit viittaavat Päivittäispalvelut-valintaruudun kuvaukseen.
  • Plussa-kortin numero -kentällä ei ole ohjelmallista nimilappua.
  • Palautteen anto: Valintapainikeryhmällä ole ohjelmallista nimilappua eikä numeroiden selitteitä ole liitetty ryhmään ohjelmallisesti.

1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

  • Valitse pankin konttori: Virheitä aria-label-attribuuttien käytössä.

1.4.3 Kontrasti

  • Oranssien hintatietojen kontrasti taustaan ei ole riittävä.

1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

  • Tunnistautuessa tai maksaessa pankin oranssin kohdistimen kontrasti viereiseen valkoiseen väriin ei ole riittävä.

2.1.1 Näppäimistö

  • Modaalidialogin sulkeminen Esc-näppäimellä aiheuttaa virheen.

2.4.2 Sivuotsikot

  • Sivuilta puuttuvat ohjelmalliset nimet.

2.4.3 Kohdistusjärjestys

  • Valitse pankin konttori: ruudunlukija lukee sisältöä, jota ei näy.
  • Pudotuslistojen hakukenttiin pääsee vain sarkainnäppäimellä.
  • Kohdistusta ei siirretä automaattisesti virhekoosteeseen, vaan se jää etenemispainikkeeseen.
  • Kohdistus ei siirry sivun vaihtuessa vaan jää käytettyyn painikkeeseen.

2.4.6 Otsikot ja nimilaput

  • Käyttötili-otsikossa on käytetty attribuuttia, jota ei lueta.
  • Kielivalinnan linkeillä ei ole aria-label-attribuutteja.
  • Tuntemistiedot: Kaikkien lisättyjen maiden tietojen otsikko on ”Seuraava maa”.

2.5.3 Nimilappu nimessä

  • Hakukentän tyhjennyspainikkeen sulkemisruksin attribuuteissa ja tekstivastineessa on virheitä.

3.2.2 Syöte

  • Tuntemistiedoissa kohdistus siirtyy virhekoosteeseen aina, kun yhden virheen korjaa.​

4.1.2 Nimi, rooli, arvo

  • Infopainikkeista ruudunlukijakäyttäjä ei saa tietoa, että niistä aukeaa jotain.
  • Tuntemistiedot: Poista-painikkeita ei lueta ruudunlukijan selaustilassa liikuttaessa.

4.1.3 Tilasta kertovat viestit

  • Virhekooste luetaan ruudunlukijalla aina uudestaan, kun sen teksti vaihtuu.
  • Tuntemistiedot: Kun ruudunlukijakäyttäjä napsauttaa Lisää maa, hän ei saa mitään palautetta. Sama ongelma on maan poistamisessa.​

Suomeen muuttaneen asiakkaaksi tulon lomake

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 20.6.2024

Saavutettavuuden tila

Suomeen muuttaneen asiakkaaksi tulon lomake täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelussa on yksittäisiä saavutettavuuspuutteita, jotka on lueteltu alla. Merkittävimmät puutteet ovat joidenkin sisisältöjen informaation ja suhteiden ohjelmallisessa toteutuksessa sekä kohdistusjärjestyksessä. Lisäksi mm. yksittäisten kohdistusten ja tekstin värien näkyvyydessä on puutteita, ja ohjelmakoodissa on paikoin käytetty vääriä attribuutteja. Osa puutteista ovat OP:n yhteiskäyttöisissä käyttöliittymäkomponenteissa, joiden saavutettavuutta kehitetään erikseen. Saavutettavuuteen vaikuttaa myös se, että palvelu on ns. yhden sivun sovellus, minkä johdosta lomakkeen sivumuutoksia ei avustavilla teknologioilla välttämättä havaitse.

WCAG 2.2 -ohjeiston vaatimukset, joissa on puutteita

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

  • Häiriö palvelussa -sivun kuvalla ei ole teksivastinetta.

1.3.1 Informaatio ja suhteet

  • Pudotuslistoissa on virheitä attribuuttien käytössä.
  • Kaikilla valintapainikeryhmillä ei ole ohjelmallisia nimilappuja.​
  • OP:n palvelut -sivulla kaikkien valintaruutujen aria-describedby-attribuutit viittaavat Päivittäispalvelut-valintaruudun kuvaukseen.
  • Kiitos-sivulla luettelossa on käytetty otsikkoelementtiä, vaikka teksti ei toimi otsikkona millekään tiedolle.​
  • Palautteen anto: Valintapainikeryhmällä ole ohjelmallista nimilappua eikä numeroiden selitteitä ole liitetty ryhmään ohjelmallisesti.

1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

  • Valitse pankin konttori: Virheitä aria-label-attribuuttien käytössä.

1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus

  • Lomakekentille ei ole määritelty vaadittuja autocomplete-attribuutteja.​

2.1.1 Näppäimistö

  • Modaalidialogin sulkeminen Esc-näppäimellä aiheuttaa virheen.

2.2.1 Säädettävä ajoitus

  • Istunnon aikakatkaisusta ei anneta varoitusta.

2.4.2 Sivuotsikot

  • Sivuilta puuttuvat ohjelmalliset nimet.

2.4.3 Kohdistusjärjestys

  • Valitse pankin konttori: ruudunlukija lukee sisältöä, jota ei näy.
  • Virhekoostetta ei aina lueta ruudunlukijalla, kun se on jo sivulla ja käyttäjä yrittää edetä.​ Kohdistusta ei siirretä automaattisesti virhekoosteeseen, vaan se jää etenemispainikkeeseen.
  • Tuntemistiedot: Kohdistus ei siirry sivun vaihtuessa vaan jää käytettyyn painikkeeseen.

2.4.6 Otsikot ja nimilaput

  • Kielivalinnan linkeillä ei ole aria-label-attribuutteja.
  • Tuntemistiedot: Kaikkien lisättyjen maiden tietojen otsikko on ”Seuraava maa”.​

3.2.2 Syöte

  • Tuntemistiedoissa kohdistus siirtyy virhekoosteeseen aina, kun yhden virheen korjaa.​

3.3.1 Virheen tunnistaminen

  • Lomakkeilla virheet merkitään korjatuiksi silloin, kun kentästä poistuu, vaikka varsinaista virhettä ei olisikaan vielä korjannut.​

3.3.3 Virheen korjausehdotus

  • Captcha-varmenteen ohjeessa ei kerrota, että pienet ja isot kirjaimet tulee kirjoittaa, kuten ne ruudulla näkyvät.

4.1.2 Nimi, rooli, arvo

  • Infopainikkeista ruudunlukijakäyttäjä ei saa tietoa, että niistä aukeaa jotain.
  • Tuntemistiedot: Poista-painikkeita ei lueta ruudunlukijan selaustilassa liikuttaessa.

4.1.3 Tilasta kertovat viestit

  • Jos valitsee maassaoloajaksi ”Alle 6 kk”, kentän alle ilmestyy lisätietoa, jota ei ole liitetty valintaan ohjelmallisesti.
  • Tuntemistiedot: Kun ruudunlukijakäyttäjä napsauttaa Lisää maa, hän ei saa mitään palautetta. Sama ongelma on maan poistamisessa.​

Omistaja-asiakas ja edut

Omistaja-asiakas ja edut täyttää vaatimukset osittain. Pääosin palvelut täyttävät saavutettavuusvaatimukset ja asiointi palveluissa onnistuu. Korjauksia tehdään sitä mukaan, kun palveluja uudistetaan. Selostetta päivitetään korjausten valmistumisen mukaan.

Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Ei-saavutettava sisältö (WCAG-kriteerien mukaan)

Palveluiden saavutettavuuspuutteita ovat muun muassa se, että palveluiden värien kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia. Palvelut vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden, kuten ruudunlukijoiden käyttöä esimerkiksi lisätietoruutujen käytössä ja sisältöjen lukemisessa esiintyy ongelmia. Lisäksi palveluihin liittyvissä asiakirjoissa saattaa esiintyä saavutettavuuspuutteita.

Alla lueteltuna ne WCAG 2.2 ohjeiston (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita sivusto ei vielä täytä. 

Saavuttamaton sisältö ja puutteet

Näppäimistökäytössä ja näppäimistökohdistuksen näyttämisessä on joissakin paikoissa ongelmia. Hakemistosivujen linkkejä ei pääse lukemaan ruudunlukijalla eikä käyttämään näppäimistöllä.
Palvelun värien kontrastit eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia ja linkkien tyyleissä on virheitä.

  • WCAG 1.3.1, 2.4.6 Etuja vain sinulle -laatikkoa ei ole ohjelmallisesti merkitty erilliseksi alueeksi, jolloin ruudunlukijakäyttäjä ei tunnista sitä erilliseksi laatikoksi.  
  • WCAG 1.1.1 Mainosnoston kuvalla on title-attribuutti ”mainosnoston kuva”.  
  • WCAG 2.4.3, yleinen saavutettavuus Välilehtikomponentin aria-label on "Valitse välilehti".  
  • WCAG 4.1.2, yleinen saavutettavuus Lisätietopainikkeelta puuttuu aria-expanded-attribuutti, joten ruudunlukijakäyttäjälle ei kerrota, että siitä aukeaa jotain.  
  • WCAG 2.4.7 Omistaja-asiakkaan edut -osiossa linkeillä ei ole lainkaan näkyvää kohdistinta.  
  • WCAG 3.1.2, yleinen saavutettavuus Sivuilla oleva JavaScript-ilmoitus on englanninkielinen, eikä käyttäjä välttämättä ymmärrä sitä. Tekstin kieltä ei ole määritelty ohjelmallisesti.  

Bonuslaskuri, kirjautunut

1.4.3 Kontrasti (minimi) (Taso AA)
Tekstilinkin ja harmaan taustan väri on pienempi kuin 4,5:1
Bonuslaskurin tulosten valkoisen tekstin ja oranssin kontrasti on pienempi kuin 4,5:1
1.4.11 Ei-tekstimuotoisen kontrasti (Taso AA)
Info-ikonin ja valkoisen taustan värikontrasti on pienempi kuin 3:1
1.4.13 Sisältö osoittimen alla tai fokusoitaessa (Taso AA)
Info-laatikkoa ei saa suljettua muuten, kuin siirtämällä hiiren pois

Tule omistaja-asiakkaaksi -sivut

1.4.3 Kontrasti (minimi) (Taso AA)
Aloitusnäkymässä harmaan taustan ja oranssin linkin kontrasti on pienempi kuin 4,5:1
1.4.11 Ei-tekstimuotoisen kontrasti (Taso AA)
Info-ikonin ja valkoisen taustan värikontrasti on pienempi kuin 3:1
1.4.13 Sisältö osoittimen alla tai fokusoitaessa (Taso AA)
Info-laatikkoa ei saa suljettua muuten, kuin siirtämällä hiiren pois
2.4.6 Otsikot ja nimilaput (Taso AA)
Sivun otsikot ja nimilaput ovat leipätekstiä
4.1.2 Nimi, rooli, arvo (Taso A)
Liity -painikkeen teksti ei ole näkyvä ruudunlukijalle

Oma profiili

Palvelu ei vielä tue kaikilta osin avustavien teknologioiden käyttöä.
Jos oman profiilin käyttö ei ole mahdollista, asiakas saa hoidettua asiansa ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun tai konttoriin. 

Alla puutteet lueteltuna tarkemmin:
WCAG 1.4.3, 1.4.11: Kontrastit: Käyttöliittymäkomponenttien ja graafisten elementtien kontrastisuhteissa puutteita
WCAG 1.3.1, 2.4.3: Tieto sisällön muuttumisesta: Oma profiili –osio on toteutettu yhden sivun sovelluksena, jossa sivun sisältöä muutetaan ilman sivunlatausta, jolloin käyttäjä ei saa tieto siitä, että sivun sisältö on vaihdettu. Joitakin sisältöjä ladataan dynaamisesti esim. haitarin avaamisen jälkeen, mutta tästä ei kerrota käyttäjälle, eikä toiminnon edistymisestä saa tietoa. Sivun vaihtamisen jälkeen näppäimistökohdistin jää paikalleen tai vaihtaa paikkaa satunnaisesti

WCAG 2.4.7.: Kohdistin piilotettu: näppäimistön kohdistuksen ilmaisin (focus indicator) ei näy etusivun alareunan elementeissä eikä osassa linkkejä. 

WCAG 2.4.3, 1.3.2: Kohdistimen siirtäminen: Kun puhelinnumeron poistoon kysytään lisävahvistusta, kohdistin siirretään avainluku-syötekenttään. Tämän vuoksi kenttää edeltävä sisältö voi jäädä huomaamatta.

WCAG 3.2.1, 1.3.2: Kohdistimen siirtäminen sisältöön: Kun haitari avataan ja sen sisällä on kohdistettavia elementtejä, kohdistus siirtyy ensimmäiseen elementtiin automaattisesti. Kun haitari suljetaan, kohdistus siirtyy satunnaisesti eri paikkaan.

WCAG 2.4.3: Kohdistus piilotetussa sisällössä: Kun haitarin sisällä on kohdistettavia elementtejä, kohdistus etenee sisältöön, vaikka haitari ei ole avattuna. Sama koskee myös piilotettua sisältöä esim. Oma asiointi- osion tietojen latausosiota ja Suostumukset-osion lisätietoja.

WCAG 2.1.1, 4.1.2: Näppäimistökäyttö: Oma asiointi- sivun Selaile tietojasi -osion haitareita ei voi käyttää näppäimistöllä. Niiden roolia ja tilaa ei ole merkitty.

WCAG 2.4.4: Linkkien nimeäminen: Oman profiilin etusivulla on Muokkaa-linkki, mutta sen tekstistä ei käy ilmi mitä muokataan. Linkki on visuaalisesti asemoitu tietojen alle, mutta sen merkitys jää epäselväksi ruudunlukijan käyttäjälle. Sama koskee ”ilmoitus saapuneesta e-laskusta” –osiota viestintä- osiossa.

WCAG 1.1.1, 4.1.2: Nimilaput puuttuvat mm. seuraavilta: Omien tietojen muokkauksessa puhelinnumeron maakoodi-pudotusvalikko, Viestintäosion e-laskun yhteystietojen tekstikentät, Suostumukset –osion Muu puhelinnumero ja muu sähköpostiosoite –tekstikentät, Henkilötietopyynnössä Pyynnön tarkentaminen –kohdan tekstikenttä, yhteydenottoajan pudotusvalikot sekä puhelinnumero-tekstikenttä, Omassa arkistossa kategoria- ja aikajakso- valinnat (kaksi kuukausivalikkoa).

WCAG 1.3.1: Elementtien ryhmittely: Valintaruutujen suhteet on merkattu visuaalisesti, mutta ne eivät käy ilmi ohjelmallisesta rakenteesta, esim. Markkinointilupa ja tiedonvälityslupa, E-laskujen vastaanoton rajoitukset, viestintä- osio.

WCAG 1.3.2: Virhe- ja onnistumisilmoitukset: Eri sivuilla ilmoitetaan onnistumisesta ja virheestä eri tavoin, ja joissain tilanteissa pysytään samalla sivulla, joissain palataan edelliselle sivulle tai oman profiilin etusivulle. Useimmissa tilanteissa tulee virheilmoitus, joka luetaan ääneen. Tuntemistiedot-lomakkeen virheistä ei tule ilmoitusta tallenna-painikkeen painamisen jälkeen.

WCAG 1.3.2: Lukemisjärjestys: Omat tiedot –sivun tilit ja kortit-osiossa on Näytä lisätiedot –ominaisuus. Kun painaa näytä lisätiedot –painiketta, lisätiedot ilmestyvät näkyviin ennen painiketta. Kohdistus jää itse painikkeeseen, joten ilmestyneitä tietoja ei välttämättä huomaa. 

WCAG 1.1.1, 1.3.2: Siirtyminen omaan profiiliin mobiilinäkymässä: Yläpalkin Asetukset-linkillä ei ole sisältöä, koska kuvakkeella ei ole tekstivastinetta. Linkin teksti on merkitty vain title-attribuutin avulla, mutta sitä ei lueta kaikissa tilanteissa. Lisäksi ”Asetukset” ei ole tekstinä kovinkaan kuvaava, jotta sen alta osaisi etsiä omaa profiilia (käytettävyys). Kun valikko avataan, se ilmestyy lukemisjärjestyksessä sivun alkuun, joten sitä ei välttämättä havaitse, jos jatkaa selaamista valikkolinkistä eteenpäin.

WCAG 2.4.2: Pakollisten kenttien merkintä: Lomakkeilla ei ole kerrottu mitkä kentät ovat pakollisia. Esimerkiksi Markkinointilupa-lomakkeen puhelinnumerokentät, Henkilötietopyyntö-lomakkeen kentät

Arkisto

Palvelu täyttää pääosin saavutettavuusvaatimukset ja asiointi palvelussa onnistuu. 
 
Pieniä puutteita seuraavien WCAG-kriteerien täyttymisessä
  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 2.1.1 Näppäimistö
 
Lisäksi puutteita palvelusta avattavien asiakirjojen käsittelyssä. Asiakirjoja muutetaan saavutettavaksi, mutta puutteiden ja asiakirjojen suuresta määrästä johtuen työ on vielä kesken
 
Muilta osin palvelu on saavutettava. 

Tuntemistiedot-lomake

WCAG 1.3.1: Elementtien ryhmittely: Lomake-elementtien ryhmittely ei käy ilmi ohjelmallisesta rakenteesta. Valintaruutuja ja valintapainikkeita ei ole ryhmitelty niihin liittyvän kysymyksen kanssa. Vaihtoehtoon liittyvää ohjetekstiä ei ole liitetty vaihtoehtoon.
WCAG 1.3.1, 2.4.6: Lomakkeen rakenne: otsikot ja linkit: Lomakkeella voi ilmoittaa yhden tai useamman ulkomaisen pankin asiakkuudesta. Tämä rakenne ei käy ilmi lomakkeen rakenteesta (ohjelmallisesti tai tekstistä).
WCAG 1.4.4: Poista-linkki: Kunkin ulkomaista pankkia koskevan lomakeosion alussa on linkki, jolla pankin voi poistaa lomakkeelta. Tämä ei käy ilmi linkin tekstistä eikä linkin sijainnista (”vahvista poisto napsauttamalla roskakoria”).
WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.3: Lisää uusi maa -toiminto: Kun napsauttaa ”Lisää uusi maa” –linkkiä, lomakkeelle ilmestyy uusi osio linkin yläpuolelle, mutta kohdistin jää linkkiin. Käyttäjä ei välttämättä huomaa, että lomake on muuttunut.

Suosikit -toiminnallisuus

WCAG 2.4.2 Näppäimistökohdistus
WCAG 1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet
WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
WCAG 1.4.3 Kontrastit
WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrastit 

Hinnasto

Hinnasto on niin kutsuttu yhden sivun sovellus. Sivulla ei pysty huomaamaan sivun vaihtumista ilman ohjelmallisia muutoksia.  Kohdistus jää sivun vaihtuessa epämääräiseen kohtaan sivua.  (WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys, 2.4.2 Sivuotsikot ja 2.4.3 Kohdistusjärjestys )

Hakukenttä ja -painike eivät ole sarkainjärjestyksessä omilla paikoillaan.  Hakupainike on lukemisjärjestyksessä ennen hakukenttää.  Hakukentällä ei ole myöskään selkeää nimilappua. (WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys, 2.4.3 Kohdistusjärjestys, 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet, 4.1.3 Tilasta kertovat viestit)

Hinnastohaun valmistumisesta tai epäonnistumisesta ei saa ruudunlukijalla palautetta siirtämättä kohdistusta.  Ilmoitus haun epäonnistumisesta ei kerro, miten tilanteen voisi korjata. (WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys, 2.4.3 Kohdistusjärjestys, 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet, 4.1.3 Tilasta kertovat viestit)  

Kuolinpesän asiointi

Kuolinpesän digitaalinen asiointipalvelu täyttää saavutettavuudelle asetetut vaatimukset. 
Kuolinpesän asiakirjat on mahdollista toimittaa myös lähimpään konttoriin tai jos sinulla on OP:n tunnus- ja digisopimus, niin viestinä OP:n digipalveluissa.  

 

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000