Pankkipalvelut 7–14-vuotiaille

Lapset ja nuoret saavat päivittäiset pankkipalvelut käyttöönsä maksutta.

Oma tili on pankkiasioiden perusta

Tilille voi säästää esimerkiksi saadut lahjarahat ja maksaa viikkorahat.

Pankkikortilla voi harjoitella rahankäyttöä turvallisesti

Lapsen tiliin voi liittää kortin, jolla hän voi maksaa omia menojaan, kuten välipaloja, harrastusmenoja ja bussilippuja.

Lapsi ja nuori voi seurata tilin tapahtumia sekä maksaa verkossa

Omalla OP:n tunnuksella lapsi voi seurata OP-mobiilissa tilin tapahtumia ja saldoa sekä tehdä ostoksia verkossa ja sovelluksissa.

Tulitko allekirjoittamaan hakemuksen?

Rahankäyttö ja säästäminen haltuun oman tilin ja kortin avulla

Lapselle ja nuorelle sopivalla OP Basic -kortilla voi tehdä ostoksia kotimaassa, ulkomailla ja verkossa. Tilin saldo tarkistetaan aina, kun kortilla maksetaan ja maksu veloitetaan suoraan tililtä. Kortti ei toimi paikoissa, joissa maksupääte ei ole yhteydessä verkkoon, kuten lentokoneessa. Vanhemman kannattaa asettaa lapsen kortille ja tilille turvarajat, jolloin päivittäinen käyttö on rajattu sopivaksi jo ennalta. 

Avaamalla lapselle myös oman OP:n tunnuksen hän voi itse seurata OP-mobiilissa tilin tapahtumia ja saldoa sekä vahvistaa maksuja verkossa, sovelluksissa ja palveluissa. Huomaathan, että tällä tunnuksella ei voi kirjautua vahvaa tunnistautumista edellyttäviin palveluihin, kuten op.fi-palveluun, Kelaan tai Omakantaan. Jos lapselle halutaan mahdollisuus kirjautua myös tällaisiin palveluihin, vanhemmat voivat pyytää sitä erikseen yli 12-vuotiaille. 

Vähintään 13-vuotiaan nuoren kortin voi myös liittää Apple Payhin olemalla yhteydessä asiakaspalveluun. Google Pay, Samsung Pay ja Garmin Pay voidaan liittää vasta 16 vuotta täyttäneen nuoren korttiin.  

Näin avaat pankkipalvelut 7–14-vuotiaalle

  1. Varmista, että lapsella tai nuorella on voimassa oleva henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti) ja oma puhelinnumero. 
  2. Voit avata tilin ja tilata kortin täyttämällä hakemuksen yhdessä lapsen kanssa.
  3. Vanhempi tai vanhemmat allekirjoittavat hakemuksen omilla pankkitunnuksillaan. 
  4. Pankkikortti ja sen tunnusluku saapuvat kotiin 1–2 viikon kuluessa.

Näin lapsi tai nuori saa OP:n tunnukset 

  1. Jos lapselle tai nuorelle halutaan myös OP:n tunnukset, ne tulee noutaa konttorilta. Kun olet avannut muut palvelut op.fi-palvelussa, varaa aika tapaamiseen konttorilla. Valitse aiheeksi ”Henkilöasiakas - Päivittäiset pankkipalvelut - Alaikäisen tilit, kortit ja tunnukset”. Lisää mukaan maininta, että lapselle halutaan OP:n tunnukset. Varaa aika
  2. Vähintään yhden vanhemmista täytyy olla lapsen tai nuoren mukana tapaamisessa. Toiselta vanhemmalta tarvitaan valtuutus, jonka voi antaa samalla kun teette hakemuksen palvelujen avaamisesta. 
  3. Muistakaa ottaa henkilöllisyystodistukset tapaamiseen. Lapsi tai nuori tarvitsee henkilökortin tai passin. Vanhempien henkilöllisyystodistukseksi käy myös ajokortti. Lue lisää hyväksyttävistä henkilöllisyystodistuksista
  4. Tapaamisessa lapsi tai nuori saa OP:n tunnukset ja avainlukulistan heti mukaansa. 

Valtakirja alaikäisen asioiden hoitoon

Suosittelemme molempia vanhempia tekemään valtakirjan alaikäisen lapsen tai nuoren pankkiasioiden hoitoon. Valtakirjaa tarvitaan myöhemmin esimerkiksi säästämisen ja sijoittamisen palveluiden käyttämiseen ja kortin turvarajojen muuttamiseen asiakaspalvelussa. Valtakirjan voi tehdä op.fi-palvelussa.

Voit täyttää lapsen tai nuoren hakemuksen op.fi-palvelussa, jos nämä kaikki ehdot täyttyvät:

  • Lapsella tai nuorella on henkilötunnus ja hänen nimensä on rekisteröity väestötietojärjestelmään
  • Lapsi tai nuori on alaikäinen
  • Lapsella tai nuorella ei ole erikseen määrättyä edunvalvojaa (huoltajat toimivat edunvalvojina)
  • Lapsi tai nuori on Euroopan talousalueen (ETA) kansalainen tai kaksoiskansalainen, jolla toinen kansa-laisuus Suomen lisäksi on ETA-maassa
  • Lapsella tai nuorella on vakituinen osoite ja kotipaikkakunta Suomessa
  • Lapsen nimi tai henkilötunnus ei esiinny pakotelistalla

Lisäksi vanhempien tulee täyttää seuraavat kriteerit:

  • Hakemuksen aloittajalla on OP:n tunnukset
  • Mahdollisilla muilla vanhemmilla on mitkä tahansa suomalaiset pankkitunnukset
  • Vanhemmat ovat väestötietojärjestelmän mukaan lapsen virallisia huoltajia
  • Vanhemmat ovat oikeustoimikelpoisia ja täysi-ikäisiä
  • Vanhemman nimi tai henkilötunnus ei esiinny pakotelistalla
  • Vanhemmalla on vakituinen tai tilapäinen osoite voimassa Suomessa tai ulkomailla

Voit hakea lapselle tai nuorelle korttia op.fi-palvelussa, jos nämä kaikki ehdot täyttyvät:

  • Lapsella tai nuorella on voimassa oleva suomalaisen viranomaisen myöntämä henkilökortti tai passi. Hakemukseen pitää liittää valokuva henkilöllisyystodistuksesta.
  • Lapsella tai nuorella on henkilökohtaisessa käytössä oleva puhelin, joka voi vastaanottaa tekstiviestejä. Täytä hakemus yhdessä lapsen tai nuoren kanssa. Jos lapsella ei ole omaa puhelinnumeroa tai puhelin on kellopuhelin, voit aloittaa hakemuksen täyttämisen soittamalla OP:n asiakaspalvelun numeroon 0100 0500.

Mikäli et voi avata lapselle tai nuorelle palveluita digitaalisesti, ota yhteyttä asiakaspalveluun. Asiakaspalvelussa selvitämme, mitä tarvitset mukaan tapaamiseen ja varaamme sinulle ajan konttorille.

  • Lapselle tai nuorelle avataan aina uusi tili, kun korttia haetaan op.fi-palvelussa.
  • Jos haluat hakea korttia olemassa olevaan tiliin, voit aloittaa hakemuksen täyttämisen soittamalla OP:n asiakaspalvelun numeroon 0100 0500 tai käymällä OP:n konttorissa. Molemmissa tapauksissa tarvitset valtakirjan myös lapsen tai nuoren mahdolliselta toiselta vanhemmalta.
  • Hakemus voidaan täyttää valmiiksi puhelimessa, mutta lapsen tai nuoren pitää aina käydä konttorissa tunnistautumassa henkilökohtaisesti yhdessä vanhempien kanssa.
  • Tuetaan yhdessä lasta tai nuorta talouden hallinnassa. Tulevaisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että raha-asiat ja luottotiedot pysyvät kunnossa.  
  • Huomioi, että lapsi tai nuori näkee tunnuksillaan kaikki tilit, joihin hänellä on käyttöoikeus.
  • Jos myös vanhemmalla tai vanhemmilla on lapsen tai nuoren tiliin käyttöoikeudet, he näkevät tilin omilla tunnuksillaan OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa. Tällöin vanhempi voi kätevästi tehdä tilisiirtoja lapsen tai nuoren tilille sekä seurata tilin tapahtumia.
  • Huomaathan, että lapsi tai nuori ei voi käyttää tunnuksillaan op.fi-palvelua. Hän pääsee tunnuksillaan saavutettava.op.fi-verkkopalveluun. 
  • Vanhempi voi muuttaa lapsen tai nuoren kortin turvarajoja kirjautuneena chatissa, lähettämällä viestin OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, soittamalla OP:n asiakaspalveluun tai asioimalla konttorissa. Huomioithan, että tämä onnistuu vain, jos sinulla on valtakirja toiselta vanhemmalta. Voitte myös lähettää samanlaiset viestit OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Kerro viestissä muutettavan kortin ja kortinhaltijan tiedot sekä se, mitä haluat muuttaa. 
  • Vanhemmat voivat yhdessä rajata tilin käyttöä asettamalla sille myös käyttörajat. He voivat tarvittaessa pyytää niihin muutoksia lähettämällä samanlaiset viestit OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, valtakirjalla tai asioimalla konttorissa. 
  • Parhaiten lapsen tai nuoren tili ja rahankäyttö pysyvät hallinnassa, kun tilillä pidetään vain sopivasti rahaa.

Omistaja-asiakkaaksi liittyminen ja jäsenosuusmaksu

Omistaja-asiakkaaksi liittymiseen vaikuttaa nykyinen asiakkuutesi ja mahdolliset käytössäsi olevat tunnukset.

• Jos olet osuuspankin asiakas ja sinulla on OP:n tunnukset voit liittyä omistaja-asiakkaaksi kirjautumalla op.fi-palveluun. Liity omistaja-asiakkaaksi

• Jos olet osuuspankin asiakas, mutta sinulla ei ole OP:n tunnuksia, aloita varaamalla aika neuvotteluun. Varaa aika

• Jos et ole osuuspankin asiakas, mutta sinulla on toisen pankin tunnukset ja osuuspankin asiakkuus kiinnostaa, tule asiakkaaksemme verkossa. Tule asiakkaaksi digitaalisesti

Jäsenosuusmaksu

Liittymisen yhteydessä maksat kertasijoituksena jäsenosuusmaksun, muita maksuja ei ole. Useimmissa pankeissa jäsenosuusmaksu on suuruudeltaan 100 euroa. Löydät jäsenosuusmaksun määrän omistaja-asiakashakemukselta ja omasta osuuspankistasi.

Jos joskus päätät luopua omistaja-asiakkuudestasi, saat jäsenosuusmaksun kokonaan takaisin. Jäsenosuusmaksu palautetaan vuoden kuluttua sen tilikauden päättymisestä, jolloin omistaja-asiakkuus päättyi.

Osuuspankilla on kuitenkin sääntöjen mukaisesti oikeus kieltäytyä jäsenosuusmaksun palauttamisesta. Osuuspankin säännöt ovat nähtävillä pankin op.fi-verkkosivustolla sekä pääkonttorissa.

Kuka voi liittyä omistaja-asiakkaaksi?

Omistaja-asiakkaaksi voi liittyä OP Ryhmän palveluja käyttävä henkilö, yhteisö tai säätiö kansalaisuudesta riippumatta.

Lapsi omistaja-asiakkaana

Lapsi voi liittyä omistaja-asiakkaaksi. Jos molemmat vanhemmat ovat lapsen huoltajia, vanhemmat allekirjoittavat yhdessä alaikäisen lapsensa omistaja-asiakashakemuksen. Vanhemmat antavat samalla suostumuksensa sille, että lapselle alkaa kertyä OP-bonuksia. Jos jäsenosuusmaksu maksetaan lapsen omalla työllä hankkimilla varoilla, voi lapsi itse allekirjoittaa jäsenhakemuksen ja maksaa jäsenosuusmaksun.

Omistaja-asiakas eroaa itse

Omistaja-asiakkaalla on milloin tahansa oikeus erota osuuspankin jäsenyydestä ilmoittamalla siitä kirjallisesti omaan osuuspankkiinsa. Omistaja-asiakkuuden päättymispäivä on se päivä, jona osuuspankki on vastaanottanut eroilmoituksen. 

Omistaja-asiakkaan kuolema

Omistaja-asiakkuus päättyy omistaja-asiakkaan kuolemaan. Kuolinpesä voi vainajan jälkeen toimitettavassa osituksessa tai perinnönjaossa siirtää vainajan omistaja-asiakkuuden tavallisimmin joko leskelle tai perilliselle.