Parhaat pankkipalvelut nuorelle
15–17-vuotiaat saavat päivittäiset pankkipalvelut käyttöönsä maksutta.Oma tili nuoren rahoille
Pankkiasioinnin perusta on oma tili. Voit avata tilin nuorelle helposti verkossa tai hän voi itse avata sen töistä ansaitsemilleen rahoille.
Pankkikortilla arki sujuu
Tiliin voi liittää kortin, jolloin ostokset veloitetaan suoraan tililtä. Maksaa voi myös puhelimella, jos kortin liittää mobiilimaksusovelluksiin.
Verkkoasiointi haltuun OP:n tunnuksilla
Omilla tunnuksilla nuori voi käyttää OP-mobiilia ja op.fi-palvelua sekä tehdä ostoksia verkossa ja sovelluksissa sekä asioida tärkeissä palveluissa, kuten Kela, Omakanta ja koulujen yhteishaku sekä valintakokeet.
Tulitko allekirjoittamaan hakemuksen?
Rahankäyttö ja säästäminen haltuun oman tilin ja kortin avulla
Nuorelle sopivalla OP Debit -kortilla voi tehdä ostoksia kotimaassa, ulkomailla ja verkossa. Kun nuori maksaa kortilla, tilin saldo tarkistetaan, ja maksu veloitetaan suoraan tililtä.
Kortti toimii myös paikoissa, joissa maksupääte ei ole yhteydessä verkkoon, kuten lentokoneessa. Silloin tilin saldo voi ylittyä. Nuoren kortille ja tilille kannattaa asettaa turvarajat ja käyttörajat, jolloin päivittäinen käyttö on turvallista. Nuori voi kuitenkin itse omilla tunnuksillaan muuttaa kortin turvarajoja.
Kun nuorelle avataan myös OP:n tunnukset,hän voi itse seurata OP-mobiilissa ja op.fi -palvelussa tilin tapahtumia ja saldoa sekä vahvistaa maksuja verkossa, sovelluksissa ja palveluissa. Hän voi myös kirjautua vahvaa tunnistautumista edellyttäviin palveluihin, kuten op.fi-palveluun, Kelaan tai Omakantaan.
Vähintään 13-vuotiaan nuoren kortin voi liittää Apple Payhin. Kun nuori on täyttänyt 16 vuotta, hänen korttinsa voi myös liittää Google Payhin, Samsung Payhin ja Garmin Payhin.
Näin avaat 15–17-vuotiaalle pankkipalvelut
- Varmista, että nuorella on voimassa oleva henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti) ja oma puhelinnumero.
- Voit avata tilin ja tilata kortin täyttämällä hakemuksen yhdessä nuoren kanssa.
- Vanhempi tai vanhemmat allekirjoittavat hakemuksen omilla pankkitunnuksillaan.
Pankkikortti ja sen tunnusluku saapuvat kotiin 1–2 viikon kuluessa.
Näin nuori saa OP:n tunnukset
- Jos nuorelle halutaan myös OP:n tunnukset, ne tulee noutaa konttorilta. Kun olet avannut muut palvelut op.fi-palvelussa, varaa aika tapaamiseen konttorilla. Valitse aiheeksi ”Henkilöasiakas - Päivittäiset pankkipalvelut - Alaikäisen tilit, kortit ja tunnukset. Lisää mukaan maininta, että nuorelle halutaan OP:n tunnukset. Varaa aika
- Nuori voi vanhempien suostumuksella asioida konttorilla yksin. Suostumuksen voi antaa samalla kun avaat nuorelle muut pankkipalvelut. Vanhempi tai vanhemmat voivat myös tulla mukaan tapaamiseen.
- Muistakaa ottaa henkilöllisyystodistukset mukaan. Nuori tarvitsee henkilökortin tai passin. Vanhempien henkilöllisyystodistukseksi käy myös ajokortti. Lue lisää hyväksyttävistä henkilöllisyystodistuksista
- Tapaamisessa nuori saa OP:n tunnukset heti mukaansa.
Valtakirja alaikäisen asioiden hoitoon
Suosittelemme molempia vanhempia tekemään valtakirjan alaikäisen lapsen tai nuoren pankkiasioiden hoitoon. Valtakirjaa tarvitaan myöhemmin esimerkiksi säästämisen ja sijoittamisen palveluiden käyttämiseen ja kortin turvarajojen muuttamiseen asiakaspalvelussa. Valtakirjan voi tehdä op.fi-palvelussa.
Voit täyttää nuoren hakemuksen op.fi-palvelussa, jos nämä kaikki ehdot täyttyvät:
- Nuorella on henkilötunnus ja hänen nimensä on rekisteröity väestötietojärjestelmään
- Nuori on alaikäinen
- Nuorella ei ole erikseen määrättyä edunvalvojaa (huoltajat toimivat edunvalvojina)
- Nuori on Euroopan talousalueen (ETA) kansalainen tai kaksoiskansalainen, jolla toinen kansalaisuus Suomen lisäksi on ETA-maassa
- Nuorella on vakituinen osoite ja kotipaikkakunta Suomessa
- Nuoren nimi tai henkilötunnus ei esiinny pakotelistalla
Lisäksi vanhempien tulee täyttää seuraavat kriteerit:
- Hakemuksen aloittajalla on OP:n tunnukset
- Mahdollisilla muilla vanhemmilla on mitkä tahansa suomalaiset pankkitunnukset
- Vanhemmat ovat väestötietojärjestelmän mukaan lapsen virallisia huoltajia
- Vanhemmat ovat oikeustoimikelpoisia ja täysi-ikäisiä
- Vanhemman nimi tai henkilötunnus ei esiinny pakotelistalla
- Vanhemmalla on vakituinen tai tilapäinen osoite voimassa Suomessa tai ulkomailla
Voit hakea nuorelle korttia op.fi-palvelussa, jos nämä kaikki ehdot täyttyvät:
- Nuorella on voimassa oleva suomalaisen viranomaisen myöntämä henkilökortti tai passi. Hakemukseen pitää liittää valokuva henkilöllisyystodistuksesta.
- Nuorella on henkilökohtaisessa käytössä oleva puhelin, joka voi vastaanottaa tekstiviestejä. Täytä ha-kemus yhdessä lapsen tai nuoren kanssa. Jos lapsella ei ole omaa puhelinnumeroa tai puhelin on kel-lopuhelin, voit aloittaa hakemuksen täyttämisen soittamalla OP:n asiakaspalvelun numeroon 0100 0500.
Mikäli et voi avata nuorelle palveluita digitaalisesti, ota yhteyttä asiakaspalveluun. Asiakaspalvelussa selvitämme, mitä tarvitset mukaan tapaamiseen ja varaamme sinulle ajan konttorille.
- Nuorelle avataan aina uusi tili, kun korttia haetaan op.fi-palvelussa.
- Jos haluat hakea korttia olemassa olevaan tiliin, voit aloittaa hakemuksen täyttämisen soittamalla OP:n asiakaspalvelun numeroon 0100 0500 tai käymällä OP:n konttorissa. Molemmissa tapauksissa tarvitset valtakirjan myös nuoren mahdolliselta toiselta vanhemmalta.
- Hakemus voidaan täyttää valmiiksi puhelimessa, mutta nuoren pitää aina käydä konttorissa tunnistautumassa henkilökohtaisesti.
- Parhaiten nuoren tili ja rahankäyttö pysyvät hallinnassa, kun tilillä pidetään vain sopivasti rahaa.
- Mahdolliset rahastot ja osakesijoitukset eivät näy nuorelle itselleen.
- Nuoren tili näkyy vanhempien tunnuksilla OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa, jos heillä on käyttöoikeudet tiliin.
- Jos vanhemmalla tai vanhemmilla on käyttöoikeus tiliin, he voivat tarvittaessa rajata tilin käyttöä asettamalla tilille käyttörajat. Tämä onnistuu pyytämällä käyttörajojen muuttamista esimerkiksi chatissa, asiakaspalvelussa tai konttorissa, kun toiselta vanhemmalta on siihen valtakirja, tai lähettämällä samanlaiset viestit OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa.
- Huomaa, että nuori voi omilla tunnuksillaan muuttaa kortin turvarajoja. Tarvittaessa myös vanhempi voi muuttaa niitä asiakaspalvelussa, kun toiselta vanhemmalta on siihen valtakirja.
- 15 vuotta täyttänyt palkkatöissä oleva nuori voi myös itse avata tilin ansaitsemilleen rahoille sekä tilata kortin. Vanhemmilla ei ole tähän tiliin käyttöoikeuksia ilman nuoren lupaa.
- Varmistetaan yhdessä, että nuori pitää raha-asiansa ja luottotietonsa kunnossa. Raha-asioiden hoitamista voi harjoitella turvallisesti OP-mobiilin avulla. Säästämisen ja sijoittamisen aloittaminen on myös oiva keino varautua tulevaan.
Omistaja-asiakas eroaa itse
Omistaja-asiakkaalla on milloin tahansa oikeus erota osuuspankin jäsenyydestä ilmoittamalla siitä kirjallisesti omaan osuuspankkiinsa. Omistaja-asiakkuuden päättymispäivä on se päivä, jona osuuspankki on vastaanottanut eroilmoituksen.
Omistaja-asiakkaan kuolema
Omistaja-asiakkuus päättyy omistaja-asiakkaan kuolemaan. Kuolinpesä voi vainajan jälkeen toimitettavassa osituksessa tai perinnönjaossa siirtää vainajan omistaja-asiakkuuden tavallisimmin joko leskelle tai perilliselle.
Omistaja-asiakkaaksi liittyminen ja jäsenosuusmaksu
Omistaja-asiakkaaksi liittymiseen vaikuttaa nykyinen asiakkuutesi ja mahdolliset käytössäsi olevat tunnukset.
• Jos olet osuuspankin asiakas ja sinulla on OP:n tunnukset voit liittyä omistaja-asiakkaaksi kirjautumalla op.fi-palveluun. Liity omistaja-asiakkaaksi
• Jos olet osuuspankin asiakas, mutta sinulla ei ole OP:n tunnuksia, aloita varaamalla aika neuvotteluun. Varaa aika
• Jos et ole osuuspankin asiakas, mutta sinulla on toisen pankin tunnukset ja osuuspankin asiakkuus kiinnostaa, tule asiakkaaksemme verkossa. Tule asiakkaaksi helposti verkossa
Jäsenosuusmaksu
Liittymisen yhteydessä maksat kertasijoituksena jäsenosuusmaksun, muita maksuja ei ole. Useimmissa pankeissa jäsenosuusmaksu on suuruudeltaan 100 euroa. Löydät jäsenosuusmaksun määrän omistaja-asiakashakemukselta ja omasta osuuspankistasi.
Jos joskus päätät luopua omistaja-asiakkuudestasi, saat jäsenosuusmaksun kokonaan takaisin. Jäsenosuusmaksu palautetaan vuoden kuluttua sen tilikauden päättymisestä, jolloin omistaja-asiakkuus päättyi.
Osuuspankilla on kuitenkin sääntöjen mukaisesti oikeus kieltäytyä jäsenosuusmaksun palauttamisesta. Osuuspankin säännöt ovat nähtävillä pankin op.fi-verkkosivustolla sekä pääkonttorissa.
Kuka voi liittyä omistaja-asiakkaaksi?
Omistaja-asiakkaaksi voi liittyä OP Ryhmän palveluja käyttävä henkilö, yhteisö tai säätiö kansalaisuudesta riippumatta.
Lapsi omistaja-asiakkaana
Lapsi voi liittyä omistaja-asiakkaaksi. Jos molemmat vanhemmat ovat lapsen huoltajia, vanhemmat allekirjoittavat yhdessä alaikäisen lapsensa omistaja-asiakashakemuksen. Vanhemmat antavat samalla suostumuksensa sille, että lapselle alkaa kertyä OP-bonuksia. Jos jäsenosuusmaksu maksetaan lapsen omalla työllä hankkimilla varoilla, voi lapsi itse allekirjoittaa jäsenhakemuksen ja maksaa jäsenosuusmaksun.