Pankkipalvelut 7–14-vuotiaille

Lapset ja nuoret saavat päivittäiset pankkipalvelut käyttöönsä maksutta.

Oma tili on pankkiasioiden perusta

Tilille voi säästää esimerkiksi saadut lahjarahat ja maksaa viikkorahat.

Pankkikortilla voi harjoitella rahankäyttöä turvallisesti

Lapsen tiliin voi liittää kortin, jolla hän voi maksaa omia menojaan, kuten välipaloja, harrastusmenoja ja bussilippuja.

Lapsi ja nuori voi seurata tilin tapahtumia sekä maksaa verkossa

Omalla OP:n tunnuksella lapsi voi seurata OP-mobiilissa tilin tapahtumia ja saldoa sekä tehdä ostoksia verkossa ja sovelluksissa.

Tulitko allekirjoittamaan hakemuksen?

Rahankäyttö ja säästäminen haltuun oman tilin ja kortin avulla

Lapselle ja nuorelle sopivalla OP Basic -kortilla voi tehdä ostoksia kotimaassa, ulkomailla ja verkossa. Tilin saldo tarkistetaan aina, kun kortilla maksetaan ja maksu veloitetaan suoraan tililtä. Kortti ei toimi paikoissa, joissa maksupääte ei ole yhteydessä verkkoon, kuten lentokoneessa. Vanhemman kannattaa asettaa lapsen kortille ja tilille turvarajat, jolloin päivittäinen käyttö on rajattu sopivaksi jo ennalta. 

Avaamalla lapselle myös oman OP:n tunnuksen hän voi itse seurata OP-mobiilissa tilin tapahtumia ja saldoa sekä vahvistaa maksuja verkossa, sovelluksissa ja palveluissa. Huomaathan, että tällä tunnuksella ei voi kirjautua vahvaa tunnistautumista edellyttäviin palveluihin, kuten op.fi-palveluun, Kelaan tai Omakantaan. Jos lapselle halutaan mahdollisuus kirjautua myös tällaisiin palveluihin, vanhemmat voivat pyytää sitä erikseen yli 12-vuotiaille. 

Vähintään 13-vuotiaan nuoren kortin voi myös liittää Apple Payhin olemalla yhteydessä asiakaspalveluun. Google Pay, Samsung Pay ja Garmin Pay voidaan liittää vasta 16 vuotta täyttäneen nuoren korttiin.  

Näin avaat pankkipalvelut 7–14-vuotiaalle

  1. Varmista, että lapsella tai nuorella on voimassa oleva henkilöllisyystodistus (passi tai henkilökortti) ja oma puhelinnumero. 
  2. Voit avata tilin ja tilata kortin täyttämällä hakemuksen yhdessä lapsen kanssa.
  3. Vanhempi tai vanhemmat allekirjoittavat hakemuksen omilla pankkitunnuksillaan. 
  4. Pankkikortti ja sen tunnusluku saapuvat kotiin 1–2 viikon kuluessa.

Näin lapsi tai nuori saa OP:n tunnukset 

  1. Jos lapselle tai nuorelle halutaan myös OP:n tunnukset, ne tulee noutaa konttorilta. Kun olet avannut muut palvelut op.fi-palvelussa, varaa aika tapaamiseen konttorilla. Valitse aiheeksi ”Henkilöasiakas - Päivittäiset pankkipalvelut - Alaikäisen tilit, kortit ja tunnukset”. Lisää mukaan maininta, että lapselle halutaan OP:n tunnukset. Varaa aika
  2. Vähintään yhden vanhemmista täytyy olla lapsen tai nuoren mukana tapaamisessa. Toiselta vanhemmalta tarvitaan valtuutus, jonka voi antaa samalla kun teette hakemuksen palvelujen avaamisesta. 
  3. Muistakaa ottaa henkilöllisyystodistukset tapaamiseen. Lapsi tai nuori tarvitsee henkilökortin tai passin. Vanhempien henkilöllisyystodistukseksi käy myös ajokortti. Lue lisää hyväksyttävistä henkilöllisyystodistuksista
  4. Tapaamisessa lapsi tai nuori saa OP:n tunnukset ja avainlukulistan heti mukaansa. 

Kyllä, todennäköisesti voit. Näissä tapauksissa voit täyttää lapsen hakemuksen: 

  • Sinulla on jonkin suomalaisen pankin tunnukset.
  • Toisella vanhemmalla on jonkin suomalaisen pankin tunnukset.
  • Jos haette lapselle tai nuorelle korttia, hänellä on voimassa oleva suomalaisen viranomaisen myöntämä henkilökortti tai passi. 
  • Jos haette lapselle tai nuorelle korttia, hänellä on henkilökohtaisessa käytössä oleva puhelin, jonka numero voidaan vahvistaa kun täytätte hakemusta. 
    • Jos lapsella ei ole omaa puhelinnumeroa tai puhelin on kellopuhelin, kortin voi tilata käymällä konttorissa. Lue tarkemmat ohjeet > Linkki
  • Lapsen tai nuoren tulee olla Suomen kansalainen tai kaksoiskansalainen, kun toinen kansalaisuus Suomen lisäksi on Pohjoismaissa.
  • Lapsella tai nuorella on vakituinen osoite ja kotipaikkakunta Suomessa. 
  • Lapsen tai nuoren tai vanhemman nimi tai henkilötunnus ei esiinny pakotelistalla.
  • Tuetaan yhdessä lasta tai nuorta talouden hallinnassa. Tulevaisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että raha-asiat ja luottotiedot pysyvät kunnossa.  
  • Huomioi, että lapsi tai nuori näkee tunnuksillaan kaikki tilit, joihin hänellä on käyttöoikeus.
  • Jos myös vanhemmalla tai vanhemmilla on lapsen tai nuoren tiliin käyttöoikeudet, he näkevät tilin omilla tunnuksillaan OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa. Tällöin vanhempi voi kätevästi tehdä tilisiirtoja lapsen tai nuoren tilille sekä seurata tilin tapahtumia.  
  • Huomaathan, että lapsi tai nuori ei voi käyttää tunnuksillaan op.fi-palvelua. Hän pääsee tunnuksilla saavutettava.op.fi-verkkopalveluun.
  • Suosittelemme molempia vanhempia tekemään valtakirjan lapsen tai nuoren pankkiasioinnin hoitoon. Valtakirjaa tarvitaan myöhemmin esimerkiksi kortin turvarajojen muuttamiseen asiakaspalvelun kautta. Valtakirjan voi tehdä op.fi-palvelussa. Linkki: Kirjaudu ja siirry valtakirjoihin 
  • Vanhempi voi muuttaa lapsen tai nuoren kortin turvarajoja kirjautuneena chatissa, lähettämällä viestin OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, soittamalla OP:n asiakaspalveluun tai asioimalla konttorissa. Huomioithan, että tämä onnistuu vain, jos sinulla on valtakirja toiselta vanhemmalta. Voitte myös lähettää samanlaiset viestit OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Kerro viestissä muutettavan kortin ja kortinhaltijan tiedot sekä se, mitä haluat muuttaa. 
  • Vanhemmat voivat yhdessä rajata tilin käyttöä asettamalla sille myös käyttörajat. He voivat tarvittaessa pyytää niihin muutoksia lähettämällä samanlaiset viestit OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, valtakirjalla tai asioimalla konttorissa. 
  • Parhaiten lapsen tai nuoren tili ja rahankäyttö pysyvät hallinnassa, kun tilillä pidetään vain sopivasti rahaa.
  • Vanhemmat voivat yhdessä rajata tilin käyttöä asettamalla sille myös käyttörajat. He voivat tarvittaessa pyytää niihin muutoksia lähettämällä samanlaiset viestit OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, valtakirjalla tai asioimalla konttorissa.