Usein kysyttyä vakuutuksista
Usein kysytyt kysymykset
Maksuhäiriömerkintä - Miten maksuhäiriömerkintä vaikuttaa vakuutus- ja pankkipalveluihin?
Tarvitsen vakuutuslaskulle lisää maksuaikaa – mitä teen?
Ajoneuvon myynti - Mitä teen vakuutukselle?
Identiteettivarkaus - Mitä teen?
Vuokranantajan vakuutus – Vuokraan sijoitusasuntoani, miten se kannattaa vakuuttaa?
Ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto, -käyttöönotto ja muut rekisteröintimuutokset - Miten ne vaikuttavat vakuutuksiini?
Miten otan yhteyttä?
Ajanvaraus – Miten varaan ajan konttorille tai verkko- ja puhelinneuvotteluun?
Sporttiturva - Miten irtisanon Sporttiturvan?
Tarjouspyyntö - Miten voin pyytää tarjouksen uusista vakuutuksista?
Maksuosoitus – Sain postissa rahalähetyksen, miten saan sen tililleni?
En ole OP:n pankkiasiakas – miten hoidan vakuutusasioitani verkossa?
Matkavakuutuskortti - Mistä saan matkavakuutuskortin?
Matkavakuutustodistus viisumiin - Miten saan matkavakuutustodistuksen viisumia varten?
Green card - mitä vakuutuksissa tulee huomioida, jos menen autolla tai moottoripyörällä ulkomaille?
Muutto – Mitä teen kotivakuutukselleni?
Valtakirja – Miten voin valtuuttaa toisen henkilön?
Kuolinpesän vakuutusasiat – Miten toimin?
Vahinkoilmoitus – Miten ilmoitan vahingosta?
Maksuhäiriömerkintä - Miten maksuhäiriömerkintä vaikuttaa vakuutus- ja pankkipalveluihin?
Maksuhäiriömerkintä voi vaikuttaa mahdollisuuksiisi saada pankki- ja vakuutuspalveluja. Merkinnän vaikutus palveluiden saatavuuteen riippuu pankki- tai vakuutuspalvelusta, merkintöjen määrästä ja luonteesta. Maksuhäiriön vaikutuksesta palveluidemme myöntämiseen saat tietoa asiakaspalvelustamme. Yleistietoa maksuhäiriöstä löytyy FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan sivulta.
Tarvitsen vakuutuslaskulle lisää maksuaikaa – mitä teen?
Jos tarvitset vakuutuslaskulle lisää maksuaikaa, voit pyytää sitä helposti digipalveluissa: Op.fi – Vakuutukset – Laskut vakuutuksista Alkuperäisen eräpäivän jälkeiseltä maksuajalta kertyy viivästyskorkoa, joka veloitetaan seuraavan laskun yhteydessä.
OP-mobiili – Vakuutukset – laskut
Ajoneuvon myynti - Mitä teen vakuutukselle?
Ajoneuvon liikennevakuutus ja mahdollinen kaskovakuutus päättyvät automaattisesti ajoneuvon vaihtaessa omistajaa tai kun ajoneuvo poistetaan lopullisesti rekisteristä romutustodistuksella tai vahingon takia. Saamme ilmoituksen rekisteröintimuutoksesta Traficomilta. Muutokset päivittyvät vakuutuksen tietoihin viiveellä, jonka jälkeen lähetämme sinulle korjatun vakuutuskirjan ja laskun.
Identiteettivarkaus - Mitä teen?
Pohjola Vahinkoavusta löydät ohjeet identiteettivarkauden tunnistamiseen ja tietoa siitä, miten vakuutukset ovat apunasi joutuessasi id-varkauden uhriksi.
Vuokranantajan vakuutus – Vuokraan sijoitusasuntoani, miten se kannattaa vakuuttaa?
Vuokranantajan vakuutuksella varmistat, että vuokralle antamasi kohteen kiinteät kalusteet, pinnat ja omistamasi kodinkoneet, kuten jääkaappi tai astianpesukone, on vakuutettu haluamallasi tavalla. Kun vuokraat asuntoasi pitkäaikaisesti vähintään yli kolmen kuukauden ajan, sijoitusasunnon turvaa kannattaa täydentää seuraavilla valinnaisilla lisävakuutuksilla:
Ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto, -käyttöönotto ja muut rekisteröintimuutokset - Miten ne vaikuttavat vakuutuksiini?
Ajoneuvon rekisteröintimuutoksia ovat liikennekäytöstäpoisto, liikennekäyttöönotto sekä omistajan ja haltijan muutokset. Voit tehdä rekisteröintimuutoksia kirjautuneena op.fi-palvelussa: Vakuutukset – Omat vakuutukset – valitse ajoneuvovakuutuksesi – Liikennekäytöstä poisto ja muut rekisteritietojen muutokset Rekisteröintimuutokset onnistuvat myös Traficom verkkopalvelussa tai lähimmällä rekisteröintejä tekevällä katsastusasemalla. Rekisteröintimuutoksista veloitetaan Traficomin hinnaston mukainen maksu. Rekisteröintimuutokset päivittyvät automaattisesti vakuutuksesi tietoihin. Liikennekäytöstäpoiston ajalta hyvitämme liikennevakuutusmaksua. Vakuutuskauden alussa veloitetaan kuitenkin 14 euron minimimaksu. Kaskon osalta maksat niistä turvista, jotka suojaavat ajoneuvoa myös liikennekäytöstäpoiston aikana. Huolehdithan, että tilinumerosi on ajan tasalla mahdollista vakuutusmaksun palautusta varten. Pääset tarkistamaan tilisi kirjautuneena kohdassa: Op.fi – Vakuutukset – Kaikki vakuutuspalvelut – Asiointi: Vakuutustilit
OP-mobiili – Vakuutukset – Asiakkuus: Tilinumero maksujen palautuksille
Miten otan yhteyttä?
Tavoitat meidät chatista ja numerosta 0303 0303. Digipalveluihin voit kirjautua kaikkien pankkien tunnuksilla, jolloin pääset lähettämään meille myös viestin.
Vahingon sattuessa Pohjola Vahinkoavusta löydät helpot ohjeet erilaisiin vahinkotilanteisiin - katso lisää vahinkoapu.pohjola.fi ja OP-mobiili.
Ajanvaraus – Miten varaan ajan konttorille tai verkko- ja puhelinneuvotteluun?
Ajanvarauksen konttorille tai verkko- ja puhelinneuvotteluun teet helpoiten op.fi:ssä tai OP-mobiilissa. Voit valita neuvottelusi ajankohdan tai toivomasi asiantuntijan. Muistathan aina ottaa henkilöllisyystodistuksen mukaasi asioidessasi konttorilla.
Sporttiturva - Miten irtisanon Sporttiturvan?
Voit irtisanoa Sporttiturvan ilmoittamalla siitä viestillä digipalveluissa. Ilmoita viestissäsi seuraavat tiedot:
Op.fi - Viestit - Uusi viesti - Aihe: Vakuutusasiat - Vakuutukset
OP-mobiili - Muut - Viestit - Uusi viesti - Aihe: Vakuutukset
Tarjouspyyntö - Miten voin pyytää tarjouksen uusista vakuutuksista?
Voit laskea hinnan ja ostaa vakuutuksia helpoiten op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa. Halutessasi voit myös pyytää tarjouksen useammasta vakuutuksesta tarjouspyyntölomakkeella. Jos haluat muuttaa voimassa olevia vakuutuksiasi, voit tehdä osan muutoksista op.fi-palvelussa Vakuutukset-osiossa.
Maksuosoitus – Sain postissa rahalähetyksen, miten saan sen tililleni?
Kun sinulla on käytössäsi OP:n tunnukset, voit lunastaa maksuosoituksen suoraan tilillesi op.fi-palvelussa. Aloita kirjautumalla sisään OP:n tunnuksilla Valitse Päivittäiset raha-asiat - Näytä lisää - Muut palvelut - Rahalähetyksen lunastus Lunastukseen tarvitset rahalähetyksen tunnisteen ja summan. Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, voit lunastaa rahan palvelumaksua vastaan lähimmältä Osuuspankin konttorilta rahalähetysilmoituksessa mainittuun eräpäivään mennessä. Muistathan ottaa rahalähetysilmoituksen ja henkilöllisyystodistuksen mukaasi asioidessasi konttorilla. Jos maksuosoitusta ei ole lunastettu määräaikaan mennessä, suoritus palautuu takaisin meille, joten ilmoitathan tilinumerosi kirjautuneena kohdassa: Op.fi – Vakuutukset – Kaikki vakuutuspalvelut – Asiointi: Vakuutustilit OP-mobiili – Vakuutukset – Asiakkuus: Tilinumero maksujen palautuksille
En ole OP:n pankkiasiakas – miten hoidan vakuutusasioitani verkossa?
Matkavakuutuskortti - Mistä saan matkavakuutuskortin?
Sähköinen matkavakuutuskortti on käytössäsi OP-mobiilissa kohdassa Vakuutukset – Asiakkuus: Kortit. Jatkuvista matkustajavakuutuksista lähetämme matkavakuutuskortin postitse kotiin. Jos kortti on kadonnut tai rikkoutunut, voit tilata uuden op.fi-palvelusta oman matkustajavakuutuksesi sivuilta: Vakuutukset - Matkustajavakuutus - Tilaa matkavakuutuskortti. Lähetämme sinulle uuden matkavakuutuskortin postitse noin kahden viikon kuluessa. Määräaikaisissa matkustajavakuutuksissa vakuutuskirja käy todistuksena voimassa olevasta matkustajavakuutuksesta.
Matkavakuutustodistus viisumiin - Miten saan matkavakuutustodistuksen viisumia varten?
Voit tulostaa matkavakuutustodistuksen viisumia varten op.fi-palvelusta kohdasta Vakuutukset - Matkustajavakuutus - Tulosta matkavakuutustodistus viisumia varten. Vaihtoehtoisesti voit tilata sen postitettavaksi maksutta kotiosoitteeseen. Matkavakuutustodistukseen viisumia varten ei tarvita vakuutusyhtiön leimaa tai allekirjoitusta.
Green card - mitä vakuutuksissa tulee huomioida, jos menen autolla tai moottoripyörällä ulkomaille?
Pohjoismaiden ulkopuolelle suuntautuvilla matkoilla on aina suositeltavaa olla mukana Vihreä kortti eli Green Card, joka on todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksestasi. Vihreässä kortissa on lueteltu ne maat, joissa se on voimassa. Voit tulostaa Green Cardin op.fi-palvelusta seuraavaa polkua käyttäen: op.fi - Vakuutukset - Valitse ajoneuvon liikennevakuutus - Tulosta Green Card Matkustaessasi ajoneuvolla ulkomaille sinulla tulee olla mukana myös ajoneuvon rekisteriotteen tekninen osa, jonka saat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sähköisessä palvelussa tai katsastuskonttorilta. Jos autosi omistaja on rahoitusyhtiö, pyydäthän heiltä maastavientivaltakirjan. Huomioithan, että ajoneuvovakuutuksessa on ulkomaille matkustettaessa erityisehtoja ja omavastuusi on suurempi. Näistä on tarkemmin kerrottu vakuutusehdoissa. Esimerkiksi Pohjoismaiden ulkopuolella ajoneuvoon kohdistuvissa esinevahingoissa omavastuusi on kaksinkertainen tai jos moottoripyöräsi tai henkilöautosi varastetaan Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Venäjällä, Valko-Venäjällä, Ukrainassa tai Moldovassa, omavastuu on 20 % vahingon määrästä, kuitenkin vähintään 600 euroa (ei koske matkailuautoa).
Muutto – Mitä teen kotivakuutukselleni?
Voit muuttaa huoletta vanhasta kodistasi uuteen, sillä voimassa oleva Pohjola Vakuutuksen kotivakuutus kattaa irtaimistosi myös muuton aikana. Muistathan kuitenkin siirtää kotivakuutuksesi itse uuteen asuntoon. Vakuutuspaikan muutoksen voit tehdä seuraavasti: Aloita kirjautumalla sisään op.fi-palveluun Valitse Vakuutukset-osiosta ’’Omat vakuutukset’’ Kotivakuutuksen valitsemalla löydät kohdan ’’Muutto: Siirrä vakuutukset uuteen osoitteeseen” Jos sinulla ei ole voimassa olevaa kotivakuutusta, pääset laskemaan hinnan ja ostamaan vakuutuksen kätevästi verkkokaupassamme. Nuorten Easy-vakuutuspaketin siirtäminen uuteen osoitteeseen onnistuu poikkeuksellisesti vain puhelimitse, chatissa tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa. Ilmoita uusi osoitteesi, asuntosi koko ja mahdolliset mukana muuttavat perheenjäsenet, sillä he kuuluvat myös kotivakuutuksesi piiriin. Easy-vakuutus sopii lähinnä vuokra-asumiseen, joten jos hankit oman asunnon, vakuutusturvasi kannattaa käydä läpi yhdessä. Tutustu myös artikkeleihimme asunnon hankintaan, muuttoon ja asumiseen liittyen!
Valtakirja – Miten voin valtuuttaa toisen henkilön?
Voit antaa toiselle henkilölle valtakirjan vakuutus- ja vahinkoasioidesi hoitoon op.fi-palvelussa. Valtuutettu voi asioida op.fi-palvelussa ja OP-mobiilissa, puhelimitse tai konttorilla. Valtuutettu näkee myös valtuuttajan vakuutustiedot OP:n digipalveluissa. Valtakirja oikeuttaa hoitamaan valtuuttajan kaikkia vakuutus- ja vahinkoasioita pois lukien edunsaajan ilmoittaminen, terveysselvityksen täyttäminen tai kolmannen henkilön valtuuttaminen. Vaihtoehtoisesti voit antaa myös paperisen valtakirjan ja postittaa sen alla olevaan osoitteeseen. Pohjola Vakuutus Oy
Tunnus 5010454
00003 VASTAUSLÄHETYS
Kuolinpesän vakuutusasiat – Miten toimin?
Kun vakuutuksenottaja on kuollut tai kun vakuutus on kuolinpesän nimissä, on kuolinpesän osakas oikeutettu saamaan tietoa kuolinpesän vakuutuksista virkatodistuksella tai perukirjalla, josta kuolinpesän osakkuus käy ilmi. Kuolinpesän vakuutusasioiden hoitaminen ja vakuutusten muutokset edellyttävät kuitenkin virkatodistuksen tai perukirjan lisäksi valtakirjaa, jossa kuolinpesän kaikki osalliset valtuuttavat valitun osakkaan tai valitut osakkaat hoitamaan kuolinpesän vakuutusasioita. Jos vainajalla on testamentti, on siitä toimitettava kopio vakuutusyhtiölle, ja tällöin myös testamentinsaajalta edellytetään valtuutus. Tarvittavat dokumentit voi toimittaa op.fi-palvelussa, digipalvelun kautta viestillä tai konttorille. Konttorilla asioidessa tarvitaan lisäksi henkilöllisyystodistus. Kuolinpesän asiakirjojen käsittelyaika on noin kaksi viikkoa. Tämän jälkeen kuolinpesän vakuutusasioita voi hoitaa digipalvelussa chatissa ja viestillä, puhelimitse tai konttorilla. Tulosta kuolinpesän valtakirjapohja Jos kuolinpesälle on määrätty pesänselvittäjä tai -jakaja, vain hänen on mahdollista tehdä muutoksia kuolinpesän vakuutusturvaan. Tällöin asiasta tulee toimittaa oikeuden päätös.
Vahinkoilmoitus – Miten ilmoitan vahingosta?
OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa teet vahinkoilmoituksen helpoimmin ja saat korvauspäätöksen nopeimmin. Katso toimintaohjeet eri vahinkotilanteisiin Pohjola Vahinkoavusta