Porokylän Leipomon tuotanto porskutti täyttä vauhtia, mutta tuotteita ei voitu lähettää eteenpäin, koska tilaustietoihin ei päästy käsiksi. Tuotantoa täytyi pikaisesti muuttaa pakastetuotantoon ja osa tuotteista jouduttiin heittämään biojätteeseen, mistä tuli lisäkuluja menetetyn myynnin lisäksi.
Edelleenkään ei tiedetä, mistä virus tuli ja miten se pääsi yrityksen palvelimelle.
– Teimme monenlaisia tietoturvamuutoksia hyökkäyksen jälkeen. Rajoitimme palvelimelle pääsyä ja rajoitimme sen toimintoja, teimme järjestelmiin muutoksia ja koulutimme henkilökuntaa tietoturvariskeistä ja niiden hallitsemisesta.
Koska digitaalisessa maailmassa uusi hyökkäys on aina mahdollinen, päätti Kärki vahingosta viisastuneena varautua uusiin tietoturvauhkiin Pohjola Vakuutuksen pienille ja keskisuurille yrityksille tarjoamalla kybervakuutuksella.
Kärki laski Porokylän leipomon kärsineen noin 50 000 euron tappiot hyökkäyksen aiheuttamien ongelmien vuoksi. Viimeksi tilanteen korjaamiseen kului puolitoista päivää, joka aiheutti monenlaisia tappioita.
Uuden hyökkäyksen sattuessa vahingot jäisivät todennäköisesti pienemmiksi, sillä vakuutus korvaa sen aiheuttamia taloudellisia vahinkoja ja tarjoaa asiantuntija-apua kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.