Jokainen työntekijä on vastuussa työpaikan myönteisestä ilmapiiristä, omasta työkyvystä ja ammatillisen osaamisen kehittämisestä. Työnantajan velvollisuutena on huolehtia hyvästä johtamisesta, työntekijöiden yhdenvertaisesta kohtelusta, työympäristön turvallisuudesta ja työhyvinvoinnin kehittämisestä.
Työhyvinvoinnin kehittämiseen on monia keinoja
Voit vaikuttaa työhyvinvointiin kiinnittämällä huomiota työyhteisön ilmapiiriin, työntekijöiden ammattitaidon parantamiseen ja motivoivaan johtamiseen. Työhyvinvointi paranee, kun kehität työoloja, huolehdit laadukkaasta työterveyshuollosta ja mahdollistat työkykyä tukevan ja ylläpitävän toiminnan.
Hyvä keino alkuun pääsemiseksi on selvittää henkilöstötutkimuksella, mitkä asiat koetaan kuormittaviksi ja kehittää toimintaa saatujen tulosten perusteella.
Seitsemän vinkkiä työhyvinvoinnin parantamiseen
Näiden vinkkien avulla voit pohtia työhyvinvointia yrityksessäsi.
- Työhyvinvointi on tavallista arkea ja ihmisläheistä johtamista. Kiinnitä huomiota toimintatapoihin, viestintään ja työn organisointiin. Ota työntekijät mukaan kehittämään työhyvinvointia yrityksessäsi.
- Työhyvinvointi kannattaa nostaa tärkeiden asioiden joukkoon, sillä se vaikuttaa sairauspoissaoloihin, ennenaikaiseen eläköitymiseen, tuottavuuteen, asiakastyytyväisyyteen ja luovuuteen. Työhyvinvointi vaikuttaa yrityksesi tulokseen.
- Tue esihenkilötyötä. Esihenkilöiden rooli työhyvinvoinnin kehittämisessä on keskeinen.
- Joustaminen kannattaa. Rakenna kulttuuria, jossa jokainen ymmärtää joustamisen tärkeyden.
- Irrottaudu vanhasta. Asioiden muuttaminen paremmaksi tarkoittaa toimimattomista käytännöistä luopumista. Muutokseen tarvitaan kaikkia työyhteisössä.
- Etsi yrityksellesi sopiva tapa kehittää työhyvinvointia. Kysy työhyvinvoinnista työntekijöiltä, kokeile uusia tapoja ja kerää palautetta kokeilujen tuloksista.
- Varmista, että sinulla on osaava tukiverkosto. Työhyvinvoinnin parantamisessa läheisiä kumppaneitasi ovat työeläkeyhtiö, vahinkovakuutusyhtiö ja työterveyshuolto.