Tarjoamme sijoituspalveluita pääsääntöisesti vain Suomessa. Yrityksellä tulee olla suomalainen y-tunnus ja kotipaikkana Suomi. Yrityksen ja yrityksen sijoituksia hoitavan edustajan vakituisen osoitteen tulee olla Suomessa. Tämä perustuu sijoituspalveluiden tarjoamista koskevaan sääntelyyn sekä linjaukseen sijoituspalveluiden tarjoamisesta vain Suomessa.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Jos yrityksen kotipaikka tai vakituinen osoite on ulkomailla
- voit pitää yrityksen nykyiset sijoitukset kuten osakkeet, rahastot ja kuukausisäästösopimukset. Jos haluat myydä sijoituksia, ole yhteydessä asiakaspalveluun.
- voit hoitaa nykyisten vakuutussäästämisen sopimuksia OP-mobiilissa, op.fi-palvelussa sekä OP-Henkivakuutuksen asiakaspalvelussa.
- et voi tehdä OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa uusia sijoituksia tai muutoksia olemassa oleviin sijoituksiin.
- et voi saada sijoitusneuvontaa.
Poikkeukset osake- ja ETF-kaupankäynnin palveluissa tietyissä ETA-maissa asuville
Olemme notifioineet eli ilmoittaneet toimiluvan tiettyihin ETA-maihin. Siksi tietyissä ETA-maissa asuvien on mahdollista käyttää osake- ja ETF-kaupankäynnin palveluita OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa. Myös uuden arvo-osuustilin avaaminen on mahdollista näissä ETA-maissa asuville asiakkaillemme asioimalla osuuspankin konttorissa tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.
ETA-maat, joissa asuvia poikkeus koskee, ovat: Alankomaat, Italia, Itävalta, Kreikka, Latvia, Liettua, Luxembourg, Norja, Portugali, Ruotsi, Saksa, Tanska ja Viro.
Sijoitusneuvonnan saaminen ja rahastoja koskevat toimeksiannot eivät ole jatkossakaan mahdollisia digipalveluissa tai puhelinpalvelussa.
Milloin kotipaikka on ulkomailla?
Ulkomailla asumisen määrittelee väestötietojärjestelmään merkitty vakituinen osoite. Digi- ja väestötietojärjestelmä tulkitsee vakituiseksi asumiseksi yli vuoden pituisen asumisen ulkomailla.
Yrityksellä on jatkossakin aina oltava suomalainen y-tunnus ja kotipaikka Suomessa, vaikka yrityksen vakituinen osoite onkin jossain edellä listatuista ETA-maista.