Tuontiremburssi

Remburssilla varmistat kauppatavaran saannin turvallisesti sovittujen kauppaehtojen mukaisesti.

Remburssi, engl. Letter of Credit (L/C), Documentary Credit (D/C), on maksutapa, jossa OP sitoutuu remburssin avaajapankkina suorittamaan maksun myyjälle ostajan eli yrityksesi puolesta. Edellytyksenä on, että myyjä esittää remburssin voimassaoloaikana omalle pankilleen remburssiehtojen mukaiset asiakirjat.

Tuontiremburssin käyttö tuo yrityksellesi useita etuja:

  • Voit saada maksuaikaa ja tehostaa yrityksesi käyttöpääoman hallintaa.
  • Varmistat tavaran oikea-aikaisen toimituksen ja saat maahantuontiin tarvittavan dokumentaation.
  • Ostajana osoitat maksukykysi ja luottokelpoisuutesi avaamalla remburssin.

Remburssi on varma maksutapa: ostajana olet velvollinen maksamaan ainoastaan silloin, kun remburssiehdot täyttyvät. Katettu remburssi suojaa myös kurssiriskiltä.

Pääset alkuun tekemällä osuuspankkiisi remburssihakemuksen, jossa määritellään tarkoin remburssin muoto, ehdot ja vaaditut asiakirjat.

Koska remburssi on ostajan pankin sitoumus, sen avaaminen vaatii normaalin luottokäsittelyn ja asianmukaiset vakuudet.

Mikäli yrityksesi käyttää katettua remburssia eli maksaa remburssin arvon jo avausvaiheessa, vapautuu yrityksesi mahdolliselta kurssiriskiltä eikä muita vakuuksia tarvita.

Remburssista aiheutuu pankkikuluja sekä ostajan että myyjän pankissa. Yleisin käytäntö on, että kumpikin osapuoli maksaa oman pankkinsa palkkiot. Kansainvälisen kauppakamarin Yhdenmukaisten remburssisääntöjen mukaan remburssin toimeksiantaja vastaa viime kädessä kaikista palkkioista/kuluista, ja siksi asiasta tulee aina sopia jo kauppasopimuksen maksuehdoissa.

Remburssin ehdot perustuvat kauppasopimukseen ja ne ovat vapaasti sovittavissa. Ehtojen toteutuminen todetaan remburssissa vaadituista asiakirjoista.

Noudatamme kaikissa rembursseissa kansainvälisen kauppakamarin kulloinkin voimassaolevia remburssisääntöjä. Niiden mukaan pankkien toimenpiteet koskevat ainoastaan asiakirjoja. Mikäli asiakirjat ovat remburssin ehtojen mukaiset, pankki ei voi kieltäytyä maksusta vetoamalla esimerkiksi tavaralähetyksen virheellisyyksiin.

Avista-remburssi (Payment at Sight)

Ostaja suorittaa maksun vasta myyjän esitettyä ehtojen mukaiset asiakirjat

Maksuajallinen remburssi (Deferred payment/usance)

Ostaja saa maksuaikaa, jonka umpeuduttua maksu suoritetaan.

Standby-remburssi on remburssin muotoinen pankkitakaus, jossa avaajapankki takaa yrityksesi puolesta maksun myyjälle sitoumuksessa vaadittuja asiakirjoja vastaan.

Sitä käytetään usein turvaamaan säännöllisiä toimituksia tai esimerkiksi pankkitakausten sijaan erityisesti Pohjois- ja Etelä-Amerikassa ja joissain Kaakkois-Aasian maissa.

Koska standby-remburssi on ostajan pankin sitoumus, sen avaaminen vaatii normaalin luottokäsittelyn ja ostajalta asianmukaiset vakuudet.

Standby-remburssista aiheutuu pankkikuluja sekä ostajan että myyjän pankissa. Yleisin käytäntö on, että kumpikin osapuoli maksaa oman pankkinsa palkkiot. Kansainvälisen kauppakamarin Yhdenmukaisten remburssisääntöjen mukaan remburssin toimeksiantaja vastaa viime kädessä kaikista palkkioista/kuluista, ja siksi asiasta tulee aina sopia jo kauppasopimuksen maksuehdoissa.

Standby-remburssiin sovelletaan Kansainvälinen kauppakamarin kulloinkin voimassa olevia yhdenmukaisia remburssisääntöjä.

Käyttämällä remburssien verkkopalvelua nopeutat remburssidokumenttien laatimista ja tehostat yrityksesi sisäisiä prosesseja. Palvelu tarjoaa nykyaikaiset ratkaisut remburssien käsittelyyn, ajantasaisen tiedon välittämiseen sekä erilaisia raportteja seurantaa varten. Sovelluksen tekemät tarkistukset vähentävät virheiden määrää.

Palvelun kautta yrityksesi voi tehdä tuontiremburssien avauksia ja muutoksia. Saat myös vientiremburssien avaukset ja muutokset sekä maksukuitit ja raportit suoraan työasemallesi.

Palvelun käyttöönotto edellyttää verkkopalvelusopimuksen tekemistä omassa osuuspankissasi.