Mitä on vastuullinen johtaminen?
Vastuullinen johtaminen on sitä, että yrityksen johto ottaa kaikessa päätöksenteossaan huomioon ympäristön, sosiaaliset näkökulmat ja hyvän hallintotavan. Yritysjohto ja vastuullinen johtaja ovat tärkeässä roolissa pyrkiessään edistämään yrityksen kestävän kehityksen tavoitteita, oikeudenmukaisuutta ja vastuullisuustavoitteiden saavuttamista, hyvinvointia sekä yrityksessä että yrityksen kumppaneiden keskuudessa.
Tärkeää on, että vastuullinen johtaminen ei jää puheiden tasolle, vaan toteutuu myös käytännössä. Kun yritysjohto toimii esimerkkinä ja osoittaa vastuullisuutta omassa toiminnassaan, lisää se myös työntekijöiden ja eri sidosryhmien luottamusta yritykseen.
Vastuullinen johtaminen yrityksessä
Vastuullinen johtaminen yrityksessä voi tarkoittaa käytännössä avointa ja rehellistä viestintää yrityksen toiminnasta eri sidosryhmille, työntekijöiden aktiivista ja säännöllistä kuuntelemista, eettisten arvojen noudattamista ja edistämistä, pyrkimystä saavuttaa yrityksen vastuullisuustavoitteet sekä ylipäätään vastuullisuuden huomioimista liiketoiminnassa.
Parhaimmillaan vastuullinen johtaminen tarjoaa työntekijöille arvot ja tavoitteet, joiden mukaan toimia ja joihin sitoutua.
Vastuullinen johtaminen tuo hyötyjä yrityksille
Vastuullinen johtaminen tarjoaa yritykselle monenlaisia hyötyjä. Vastuullinen johtaminen voi parantaa työntekijöiden sitoutumista, viihtyvyyttä ja motivaatiota sekä työsuoritusta, jos työntekijät kokevat tulleensa aidosti kuulluksi esimerkiksi päätöksenteon ja toiminnan kehittämisen yhteydessä. Vastuullinen johtaminen lisää työtyytyväisyyttä, mikä vähentää työntekijöiden vaihtuvuutta.
Yritysjohdon ja työntekijöiden välinen keskustelu ja jatkuva avoin vuoropuhelu voivat synnyttää ideoita kehittää toimintaa tai jopa uusia palveluita ja tuotteita. Tämä voi tuoda yritykselle lisää liiketoimintamahdollisuuksia ja parantaa yrityksen tulosta.
Vastuullinen johtaminen voi parantaa yrityksen mielikuvaa eri sidosryhmien keskuudessa. Vastuullisuusteot ja niistä viestiminen voi tuoda yrityksille uusia asiakkaita ja sijoittajia. Yrityksen houkuttelevuus työnantajakin voi kasvaa.