Läpinäkyvyyden tulee olla jokaisen yrityksen DNA:ssa
Vastuullisuus liiketoiminnassa tarkoittaa sitä, että yritys toimii kestävällä tavalla, ottaa toiminnassaan huomioon ilmaston, ympäristön ja sosiaalisen vastuun sekä noudattaa hyvää hallintotapaa. “Avoimuus ja rehellisyys johtavat läpinäkyvyyteen, minkä tulee näkyä siellä yrityksen DNA:ssa. Pelkkä yksittäinen tuote ei voi olla vastuullinen, vaan tulee arvioida sitä bisnesmallia siellä takana – mikä on koko yritystoiminnan vaikutus isossa kuvassa”, puntaroi Korpilaakso.
Kun Korpilaakso yhdeksän vuotta sitten lähti perustamaan Loviaa, ei Suomessa vielä ollut kaikkia käsitteitä kestävään kehitykseen tai kiertotalouteen olemassa. “Se oli pioneerityötä, kun lähti etsimään jo olemassa olevia materiaaleja. Aloitin soittelemaan ja koputtelemaan oville, että millaista roskaa teillä olisi ja voisinko tsekkailla mitä tästä kenties voisi tehdä,” kuvaa Korpilaakso yrityksensä ensimmäisiä askelia.
Vastuullisen liiketoiminnan vahva ydin perustuukin kestävälle liikeidealle ja toimintamallille. Kaikissa yrityksissä tulee ymmärtää oman toiminnan tuottamaa impaktia, eli millainen vaikutus yrityksen toiminnalla on ympäröivään maailmaan ja yhteiskuntaan.
“Teimme pari vuotta sitten Lovialla projektin, jossa laskimme sekä yrityksemme että tuotteidemme hiilijalanjälkeä. Tässä ymmärsi syvällisesti sen miten detaljitasolle laskennassa mennään. Mukaan laskettiin esimerkiksi tuottajien toimintaympäristö ja eri komponentit tuottajiin liittyen, kuten tuottajien energialähteet ja mistä materiaalit tulevat. Ei ole olemassa vertailukelpoista standardia, jolla hiilijalanjälkeä voisi laskea, vaan se lasketaan aina yrityskohtaisesti”, painottaa Korpilaakso.
Lovian hiilipäästöjen laskennassa kävi ilmi, että erään kierrätysmateriaaleista valmistetun laukun laskennallinen hiilijalanjälki oli 3,33. Jos saman laukun olisi valmistanut samoilla tuotannontekijöillä, ja vain materiaali olisi kierrätysmateriaalin sijaan vaihdettu uuteen naudannahka-materiaaliin, olisi laskennallinen hiilijalanjälki pompannut vertailulukuun 66. “Tämä oli tosi merkittävää meidän huomata, että sillä on väliä mitä me teemme. Me pystymme vaikuttamaan”, iloitsee Korpilaakso.
Asiakkaat osaavat vaatia vastuullisuuslupauksia
Osaa yrittäjistä voi pelottaa antaa vastuullisuuslupauksia, sillä kuluttajat ovat hyvin tiedostavia tässä ajassa. Korpilaakso haluaakin armahtaa kaikki yrittäjät: “Emme ikinä saavuta mitään tai opi mitään uutta, jos pelkäämme virheitä vastuullisuuden suhteen. Meillä täytyy olla kunnianhimoisia tavoitteita. Joskus voi kompastua, mutta sekin on ok”, Korpilaakso toteaa.
“Olemme kaikki ihmisiä. Dialogin ja empatian kautta voimme päästä eteenpäin ja kehittyä yhdessä. Asiakkaan antamaa palautetta voi ajatella peilinä, tai jopa lahjana yritykselle: kiitos, että kerroit meille missä meidän tulee parantaa. Sehän on mieletöntä dialogia!”
Vastuullinen liiketoiminta – parantaako vai heikentääkö tulosta
Miten vastuullisuus vaikuttaa liiketoimintaan, kun mukaan otetaan yrityksen tuloksellisuus? “Näen tässä uuden ja vanhan maailman eron. Meillä on paljon lineaarisessa, vanhan maailman ajattelussa toimivia yrityksiä. Se on valtava taakka, ja tulee esiin esimerkiksi tehotuotantoajattelussa”, Korpilaakso huomauttaa.
“Vastuullisuudesta puhuttaessa herkästi kysytään, kärsiikö bisnes tästä. Ja minun vastakysymykseni on, että voisimmeko ajatella vastuullisuutta uusiksi, jotta siitä saisi tuottavaa”, haastaa Korpilaakso.
Korpilaakso kokee, että olemme yhteiskuntana ja yrityksinä muutospisteessä. “Meiltä vaaditaan nyt luovuutta. Sekä taloudessa että liiketoimintamalleissa on hyvä haastaa sitä miten ajattelemme niistä. Onko tulos vain euroja, - toki niitäkin-, mutta voiko se olla myös sitä miten vaikutamme ekologiseen tai sosiaaliseen ympäristöömme. Millaista vaikuttavuutta ja tulosta saamme aikaan?”, puntaroi Korpilaakso nykyistä ja uudenlaista talousajattelua.
“Uskon täysillä siihen, että eurojen tekeminen on mahdollista ottamalla huomioon myös planetaariset rajat” muistuttaa Korpilaakso johtajia ja yrittäjiä.
Entä, jos haluaa perustaa lähtökohtaisesti vastuullisesti toimivan yrityksen – mistä tulee lähteä liikkeelle Outi Korpilaakso?
“Aluksi yrittäjän tulee kirkastaa itselleen omat vastuullisuusarvot. Mikä se pohja vastuullisuudelle siellä liiketoiminnassa on? Vastuullisuutta ei voi liimata päälle, vaan sen tulee tulla esiin liiketoimintamallissasi, olla osa visiota ja missiota. Jos sinulla ei ole missiota sydämessäsi, voit helposti uupua”, toteaa Korpilaakso.