Optimistit yrityspodcast 1. jakson vieraana Suvi Widgren

Miten vastuullisuusviestintä ja -raportointi toteutuu Rekka Groupissa?

Suvi Widgrén haluaa muuttaa kuljetusalaa ja kertoo miten vastuullisuus auttaa kasvattamaan liiketoimintaa.

OP:n Optimistit-yrityspodcastissa keskustellaan yrittäjävieraiden kanssa vastuullisuudesta. Optimistit-yrityspodcast opastaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä ja yrittäjiä tekemään parempia valintoja. Autamme näkemään yritysmaailman trendien, säännösten ja muutosten luomat mahdollisuudet ja tarttumaan niihin. Tässä jaksossa juontaja Minna Rautomäen vieraana on Rekka Groupin toimitusjohtaja Suvi Widgrén. Jaksossa keskustellaan siitä, mitä vastuullisuusviestintä ja -raportointi tarkoittavat, mitä hyötyä niistä voi olla yrittäjälle ja miten lähteä liikkeelle vastuullisuusviestinnän kanssa.
 

Suvi Widgrénin yrittäjän polku on ollut vaiheikas. Hän perusti vaatekaupan 22-vuotiaana, myi yrityksensä 10 vuoden jälkeen, matkusti maailman ympäri ja aloitti “renkaan juurella kasvaneena”, perheyritys Rekka
Groupissa toimitusjohtajana 2022.

Kuljetusalan yrityksessä vastuullisuusmatka alkoi ottamalla selvää siitä, mitä vastuullisuus tarkoittaa asiakkaille, henkilöstölle ja kumppaneille. “Vastuullisuushan ei ole vain ympäristö, vaan se on vastuullisuus
turvallisuudesta, ihmisistä, taloudesta ja tulevaisuudesta”, pohtii Widgrén.

Rekka Group raportoi ja viestii vastuullisuudesta avoimesti ja läpinäkyvästi, vaikka sillä ei ole lakivelvoitetta vastuullisuusraportointiin yrityksen ympäristö- tai yhteiskuntavaikutuksista.

“Ja taas kerran sellainen tahto- ja asennekysymys, että tehdäänkö asioita vain kun on pakko? Vai voisiko siinä olla jotain pointtia, että miksi on jotkut lain säätäneet, että näin on hyvä tehdä? Se voi tuottaa hyvää
yritykselle myös sisäisesti”, muistuttaa Widgrén.

Vastuullisuus osana yrityksen strategiaa voi olla voimakas ajuri liiketoiminnan kehitykselle

Widgrén korostaa vastuullisuuden merkitystä yrityksen strategiassa. Hän näkee vastuullisuuden kasvun mahdollistajana ja kehottaa integroimaan vastuullisuuden osaksi päivittäistä toimintaa. Tavoitteiden asettaminen vastuullisuudelle ei ole vain "vihreiden arvojen" vuoksi, vaan se voi olla voimakas ajuri liiketoiminnan kehitykselle.

Raportoinnissa lähdettiin liikkeelle yrityksen tavoitteesta kasvaa voimakkaasti, ja kasvutavoitteen pohjalta rakennettiin kasvustrategia. Strategiassa on kilpailukyvyn kannalta neljä pääkärkeä: people care (vastuu
ihmisistä), customer care (vastuu asiakkaista), green care (vastuu ympäristöstä) ja sustainable growth (vastuu kestävästä kasvusta). Strategiakärkien valinnan jälkeen tehtiin nykytila-analyysi, eli lähtötilamittaus
henkilöstö- ja asiakastyytyväisyydestä.

“Siksi myöskin mittaaminen on hyvää dokumentaatiota siihen, kun me nyt tehdään voimakkaasti asioita ja viedään niitä eteenpäin, niin on hyvä hetki pysähtyä tänään ja katsoa missä me oltiin vuosi sitten.”

Raportoinnilla ja viestinnällä on positiivinen vaikutus brändiin

Raportoinnilla on Widgrénin mielestä ollut positiivinen vaikutus Rekka Groupin brändiin. Monikanavainen viestintä ja markkinointi on kuljetusalalla poikkeavaa, samoin Rekka Groupin tapa viestiä persoonallisella
tyylillä, unohtamatta pientä pilkettä silmäkulmassa. Widgréniä häiritsee, että kuljetusala nähdään toimialana yleisesti negatiivisessa valossa. Ja alan toimijat itsekin saattavat lähtökohtaisesti vastustaa uusia
asioita.

“Ja miksi me viestitään? Että me voitaisiin muuttaa alaa yleisesti”, toteaa Widgrén. Alan uskottavuutta sekä sisäistä arvostusta voidaan nostaa ja ammattiylpeyttä kasvattaa viestimällä, hän uskoo.

“Ja kyllähän oman henkilöstön pitää ymmärtää sitä, ettei ne ajattele, että no, se nyt on semmoista viherpesua. Ja tätähän meidän pitää saada kansankielelle. Mitä tämä vastuullisuusraportointi on? Mikä on ESG?”

Käytännön esimerkit ovat avainasemassa. Widgrén jakaa Rekka Groupin kokemuksia turvallisuustoimenpiteistä, tasa-arvon edistämisestä ja avoimesta viestinnästä sosiaalisessa mediassa. Hän alleviivaa virheistä oppimisen tärkeyttä ja avoimuuden voimaa, kun puhutaan vastuullisuudesta.

Widgrénin intohimo ja sitoutuminen vastuullisuuden edistämiseen heijastuvat keskustelusta. Hänen sanomansa on selvä: vastuullisuus on enemmän kuin trendi, se on olennainen osa menestyvää ja eettistä
liiketoimintaa.

Vastuullisuus on nykypäivän liiketoiminnan keskiössä, mutta sen konkreettinen integrointi yritysten arkeen vaatii työtä, näkemystä ja avointa viestintää.
Seuraava Optimistit-yrityspodcastin jakso käsittelee vastuullista johtamista ja vieraaksi tulee Solita Groupin henkilöstöjohtaja Outi Sivonen. Tule kuulolle niin tiedät, minkälaisia neuvoja Outi antaa vastuulliseen johtamiseen taloudellisesti haastavina aikoina.