Öppning av konto för en förening

Det lönar sig för en förening att öppna ett eget konto för skötseln av bankärenden och betalningar.

Föreningens firmatecknare kan öppna ett konto för föreningen

Om föreningen är ny kund hos OP, ska du boka tid för ett telefon- eller nätmöte eller ett möte på kontoret. Du kan boka tid via vår kundtjänst på numret 0100 05151. En förenings bankkonto kan öppnas av föreningens firmatecknare som är kund hos OP. På mötet ska du ha med följande uppgifter och dokument: 

  • Föreningens stiftelseurkunder. Vid behov får du föreningens registeruppgifter från Patent- och registerstyrelsens föreningsregister. Till föreningsregistret ›
  • Uppgifter om personer som ges dispositionsrätt till kontot (namn och personbeteckning).
  • Vilka tjänster som ska fogas till kontot: till exempel betalkort, digitala tjänster och kontoutdrag (digitala eller papperskontoutdrag)?
  • E-postadress, till vilken meddelandet om elektronisk underskrift ska skickas. 

Kom ihåg våra digitala tjänster. Då föreningen har ett avtal om OP:s digitala tjänster sköter du föreningens bankärenden bekvämt med OP:s mobileappar eller i tjänsten op.fi. Avtalet om digitala tjänster kan du ingå samtidigt som du öppnar ett konto för föreningen på andelsbankens kontor.

Om föreningen redan är kund hos OP och vill öppna ett extra konto lyckas det med ett nätmeddelande. Då behöver du inte separat sända protokoll eller stiftelseurkunder. 

Avslutning av en förenings konto

Föreningens firmatecknare avsluta föreningens konto med en blankett på nätet genom att logga in i tjänsten op.fi.

Läs anvisningar