Voit hoitaa taloyhtiön pankkiasioita op.fi-palvelussa tai OP-yritysmobiilissa.

Taloyhtiön pankkiasiointi

Kokosimme yhteen kaiken oleellisen taloyhtiösi pankkiasiointia varten.

Tilin avaus, käyttöoikeudet ja pankkiasiointi

Miten saan avattua taloyhtiölle tilin sekä otettua digitaaliset palvelut käyttöön?

Taloyhtiön tilin ja pankkipalveluiden avaamista varten tulee taloyhtiön nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön varata aika neuvotteluun. Samassa neuvottelussa tehdään myös digitaalisen asioinnin sopimus, jonka avulla saat digitaaliset palvelut käyttöösi.

Neuvottelu voidaan käydä verkkoneuvotteluna, puhelinneuvotteluna tai tapaamisessa osuuspankin konttorilla. Tarvitset seuraavat tiedot neuvottelua varten:

  • hallituksen kokouksen pöytäkirja uusien palveluiden avaamisesta,
  • taloyhtiön perustamisasiakirjat ja
  • kenelle lisätään käyttöoikeudet tiliin ja digitaalisiin palveluihin (nimi ja henkilötunnus).

Varaa aika ja avaa taloyhtiöllesi tili >

Miten voin hoitaa taloyhtiöni pankkiasioita?

Voit hoitaa taloyhtiösi pankkiasioita vaivattomasti verkossa op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa, kun olet saanut käyttöoikeudet tileihin ja palveluihin. Jotta taloyhtiösi saa pankkipalvelut käyttöön verkossa, taloyhtiön nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön tulee tehdä taloyhtiölle digitaalisen asioinnin sopimus, jos sellaista ei jo ole, esimerkiksi tilin avaamisen yhteydessä tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Tämän jälkeen voit voit hoitaa taloyhtiön pankkiasioita OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa. OP-mobiilin Mobiiliavaimen avulla tunnistaudut verkossa vaivattomasti ilman avainlukulistaa. Digipalveluissa voit muun muassa:  

  • Hoitaa maksamiseen ja tileihin liittyviä asioita reaaliaikaisesti.
  • Lähettää ja vastaanottaa tietoturvallisia verkkoviestejä.
  • Tulostaa tositetiliotteet, tilien ja luottojen saldo- ja korkotodistukset sekä panttiluettelon vakuuskohteista.
  • Lähettää ja vastaanottaa e-laskuja, myös yritysluoton lyhennyslaskuja.
  • Hakea rahoitusta.
  • Tarkistaa luottojen saldot ja maksusuunnitelman.
  • Koostaa tilinpäätösmateriaaleja.
  • Ylläpitää yrityksen käyttäjiä ja heidän käyttöoikeuksiaan.

Kuinka lisään tai poistan käyttöoikeuksia taloyhtiön tiliin?

Taloyhtiön digitaalisten palveluiden pääkäyttäjä voi lisätä ja poistaa käyttäjiä sekä muokata heidän käyttöoikeuksiaan kirjautumalla op.fi-palveluun. Mikäli taloyhtiöllä ei ole vielä digitaalisia palveluita käytössä, voi yhtiön nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö tehdä sopimuksen olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Käyttöoikeuden saanut henkilö näkee tilillä oikeuksiensa mukaiset tiedot käyttöoikeuden alkamispäivästä lähtien, tarvittaessa myös takautuvasti.

Jos henkilö, jolle tilinkäyttöoikeudet lisätään, ei ole vielä OP:n asiakas, tulee hänen käydä tunnistautumassa osuuspankin konttorissa ennen käyttöoikeuksien lisäämistä.

Vaihtoehtoisesti hän voi tilata op.fi-sivulta OP Yrityspalvelutunnukset, jolloin tunnistautuminen tapahtuu tilauksen kautta. Tällöin konttorikäyntiä ei tarvita.
 

Laskutus

Miten taloyhtiö voi tilata e-laskun?

Jos taloyhtiösi haluaa vastaanottaa e-laskuja, taloyhtiöllä tulee olla sopimus e-laskujen vastaanottamisesta digipalveluihin. Tämän saamiseksi voit olla yhteydessä OP Aina chat-palveluun, josta sopimuksen avaaminen onnistuu helposti.

Voit vastaanottaa taloyhtiölle e-laskuja ilmoittamalla laskuttajalle verkkolaskuosoitteesi ja välittäjätunnuksesi. 

Verkkolaskuosoitteen löydät op.fi-palvelusta kohdasta kohdasta Maksaminen ja laskutus > Verkkolaskuosoite ja laskujen säilytys > Yrityksen e-laskuosoite.

Välittäjätunnus on OP:n asiakkailla OKOYFIHH. Laskuttajien välillä on eroja siinä, miten voit ilmoittaa tiedot (esim. puhelimitse, sähköpostitse, laskuttajan verkkosivuilta löytyvän lomakkeen kautta). 

Miten taloyhtiö voi lähettää e-laskuja?

Jos taloyhtiösi haluaa laskuttaa e-laskulla, taloyhtiöllä tulee olla laskutuspalvelu käytössä. Tämän saamiseksi voit olla yhteydessä OP Aina chat-palveluun, josta sopimuksen avaaminen onnistuu helposti. Voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme numeroon 0100 05151 tai lähettää meille viestin digipalveluiden kautta.

Jos taloyhtiöllä on tarve laskuttaa kuluttajia (esim. osakkaita), tulee taloyhtiön tehdä laskuttajailmoitus, jotta kuluttaja-asiakkaat voivat tilata taloyhtiöltäsi e-laskuja.

Voit tehdä laskuttajailmoituksen Finanssialan verkkosivuilta löytyvällä laskuttajailmoituksen teko-ohjelmalla ja lähettää sen OP:n laskutuspalvelun kautta. Laskuttajailmoituksen lähetys onnistuu op.fi-palvelusta kohdasta Laskutus > Asetukset > Tiedoston lähetys.

Lainanlyhennykset

Voiko taloyhtiölainaan tehdä ylimääräisen lyhennyksen?

Taloyhtiön lainaan voi tehdä yksittäistä osakasta koskevan lyhennyksen, jos osakas haluaa lyhentää lainaosuuttaan. Huomaathan, että ylimääräinen lyhennys ei lyhennä laina-aikaa, vaan jäljellä olevien lyhennysten maksun määrää pienennetään.

Jos taloyhtiöllä on käytössä digitaaliset palvelumme, voit tehdä ylimääräisen lyhennyksen op.fi-palvelussa Uusi maksu -kohdassa. Laita saajan tilinumero -kenttään luoton numero ja valitse ylimääräinen lyhennys.

Näin teet ylimääräisen lyhennyksen taloyhtiölainaan op.fi-palvelussa.

Jos taloyhtiöllä ei ole käytössä verkkopalvelua, ole yhteydessä omaan osuuspankkiisi tai puhelinpalveluun 0100 05151 (ma-pe 8-16) palvelun avaamiseksi.