Usein kysyttyä yritysvakuutuksista
Usein kysytyt kysymykset
Miten irtisanon yritysvakuutuksen?
Mitä vakuutuksia minun tulee ottaa, kun olen perustanut uuden yrityksen?
Mitä vakuutuksiin liittyviä asioita minun täytyy ottaa huomioon palkatessani uutta työntekijää?
Kuinka vastaanotan yrityksen laskut sähköisesti?
Miten saan vakuutusten verkkopalvelun käyttöön yritykselle?
Kuinka saan laskulle lisää maksuaikaa?
Miten ilmoitan vahingosta ja missä ajassa korvausta on haettava?
Työntekijälle on sattunut työtapaturma – miten toimin?
Miten saan tulostettua vakuutustodistukset yrityksen voimassa olevista vakuutuksista?
Pitääkö minun ilmoittaa yrityksen osoitteenmuutoksesta?
Tarvitseeko minun olla teihin yhteydessä, jos yritykseni toiminta muuttuu?
Mitä vakuutuksille tapahtuu, kun myyn ajoneuvon?
Miten ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto ja -käyttöönotto vaikuttavat yritykseni ajoneuvojen vakuutuksiin?
Onko matkavakuutukseni voimassa riskialueella?
Miten irtisanon yritysvakuutuksen?
- Yrityksen nimi
- Y-tunnus tai asiakastunnus
- Vakuutustunnus
- Päätettävä vakuutus tai turva
- Irtisanomispäivä
- Irtisanomisen syy
- Yrityksen tilinumero mahdollisia palautuksia varten
- Ajoneuvon rekisterinumero irtisanottaessa liikennevakuutusta
Mitä vakuutuksia minun tulee ottaa, kun olen perustanut uuden yrityksen?
Yrittäjänä sinun on hankittava yrittäjän eläkevakuutus (YEL) vuosityöansion ylittäessä 9 010,28 euroa (2024). Sinun kannattaa huolehtia myös omasta vakuutusturvastasi mahdollisen tapaturman tai sairauden varalle. Mikäli yrityksessäsi on työntekijöitä, laki velvoittaa ottamaan heille työntekijän eläkevakuutuksen (TyEL) ja lakisääteisen tapaturma- ja ammattitautivakuutuksen. Yritykset tarvitsevat myös vastuu- ja oikeusturvavakuutuksia sekä kattavan turvan yrityksen omaisuudelle. Eläkevakuutusasioissa kumppaninamme toimii Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, jonka vakuutusasiat saat hoidettua kanssamme. Lue lisää aloittavan yrittäjän vakuutuksista Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot
Mitä vakuutuksiin liittyviä asioita minun täytyy ottaa huomioon palkatessani uutta työntekijää?
Työnantajan velvollisuus on ottaa työntekijälle lakisääteinen tapaturmavakuutus vuotuisen palkanmaksun ylittäessä 1 500 euroa, sekä työntekijän eläkevakuutus (TyEL) kun palkkaa maksetaan yli 68,57 euroa kuukaudessa (2024). Eläkevakuutusasioissa kumppaninamme toimii Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, jonka vakuutusasiat saat hoidettua kanssamme. Henkilöstö on hyvä vakuuttaa myös sairastumisen tai vapaa-ajalla tapahtuvien tapaturmien varalta. Vapaaehtoiset vakuutukset nopeuttavat hoitoon pääsyä, parantumista ja töihin paluuta sekä sitouttavat henkilöstöä yritykseesi. Kun kotitalous toimii työnantajana, palkanmaksajalla on velvollisuus hankkia työntekijälleen lakisääteinen työtapaturma- ja ammattitautivakuutus. Vakuutuksenottajan on ilmoitettava maksetuista palkoista Tulorekisteriin. Lue lisää työntekijöiden vakuutuksista Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot
Kuinka vastaanotan yrityksen laskut sähköisesti?
Voit lähettää meille yrityksen verkkolaskutustiedot viestillä op.fi-palvelussa tai sähköpostilla osoitteeseen verkkolasku@pohjola.fi. Verkkolaskutuksen aktivointia varten tarvitsemme seuraavat tiedot: - yrityksen nimi ja Y-tunnus Jos yrityksesi käytössä on useita verkkolaskuosoitteita, tarvitsemme tiedon vakuutussopimuksittain siitä, mihin osoitteeseen laskut lähetetään. Jos vakuutussopimus on meklarin hoidossa, lähetämme laskut meklarille. Tieto verkkolaskutuksesta päivittyy noin viikon kuluessa ilmoituksesta, joten viimeisin lasku voi tulla vielä paperisena. Katso lisätietoa laskutuksesta Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot
- verkkolaskuosoite (OVT- tai IBAN-muotoinen) ja operaattori
- yrityksen yhteyshenkilö verkkolaskuasioissa
- verkkolaskutuksen alkamispäivä (jos alkamispäivä on muu kuin ilmoituspäivä)
Miten saan vakuutusten verkkopalvelun käyttöön yritykselle?
Nopeuta vahinko- ja vakuutusasiointia tekemällä yrityksen digitaalisen asioinnin sopimus ja aloita asiointi op.fi-palvelussa. Op.fi-palvelussa pääset tarkastelemaan voimassa olevia vakuutuksia, tulostamaan vakuutustodistuksia, lähettämään meille verkkoviestejä sekä hoitamaan vahinkoasioita. Tee digitaalisen asioinnin sopimus Sopimuksen voi allekirjoittaa sähköisesti vain henkilö, jolla on nimenkirjoitusoikeus yrityksessä. Palvelussa voit nimetä yrityksesi pääkäyttäjät ja heidän valtuutensa. Jos sinulla on kysyttävää yritysten digitaalisista vakuutuspalveluista tai niissä on häiriö, ole yhteydessä Pohjola Vakuutuksen verkkotukeen 010 253 6198 (ma–pe klo 8.30–16).
Kuinka saan laskulle lisää maksuaikaa?
Voit pyytää laskulle lisää maksuaikaa lähettämällä viestin op.fi-palvelussa tai soittamalla palvelunumeroomme. Vahvistamme, onko toivomasi maksupäivä mahdollinen. Jos pyydät maksuaikaa sähköisesti, tarvitsemme seuraavat tiedot: - sopimustunnus Perimme alkuperäisen eräpäivän jälkeisiltä päiviltä korkolain mukaisen viivästyskoron seuraavan laskun yhteydessä. Katso lisätietoa laskutuksesta Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot
- laskun summa
- eräpäivä
- toivomasi maksupäivä
Miten ilmoitan vahingosta ja missä ajassa korvausta on haettava?
Pohjola Vahinkoavusta löydät helpot ohjeet erilaisiin vahinkotilanteisiin ja vahingosta ilmoittamiseen. Sieltä löydät myös vahinkokumppaneidemme yhteystiedot, jotka voivat auttaa sinua vahinkoasian hoidossa. Tutustu Vahinkoapuun osoitteessa vahinkoapu.pohjola.fi Vahinkoasian selvittäminen on sitä helpompaa, mitä nopeammin ilmoitat meille vahingosta. Lue lisää vahinkoilmoittamisesta Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot
Työntekijälle on sattunut työtapaturma – miten toimin?
Ohjaa vahingoittunut työntekijä hoitoon kumppanilääkärillemme nopean työhön paluun varmistamiseksi. Täytä tapaturmailmoitus verkkopalvelussamme tai yrityksesi käyttämässä linkkipalvelussa viipymättä, kuitenkin viimeistään 10 arkipäivän kuluessa vahinkotiedon saamisesta.
Miten saan tulostettua vakuutustodistukset yrityksen voimassa olevista vakuutuksista?
Kuluvan vakuutuskauden vahvistukset saat tulostettua kirjautumalla op.fi-palveluun. Kirjautumiseen tarvitset henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai yrityspalvelutunnukset. Kirjautuessasi henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla op.fi-palveluun, valitse asiointirooli eli hoidatko omia vai yrityksen vakuutus- ja pankkiasioita. Voit vaihtaa asiointiroolia asioinnin aikana. Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot
Pitääkö minun ilmoittaa yrityksen osoitteenmuutoksesta?
Postiosoitteen muutos ei päivity yrityksen tietoihin automaattisesti Kaupparekisterin tai Postin osoitteenmuutoksella. Ilmoitathan meille, kun yrityksen postiosoite tai vakuutuspaikka muuttuu. Voit ilmoittaa uuden osoitteen lähettämällä viestin op.fi-palvelussa tai soittamalla palvelunumeroomme. Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot
Tarvitseeko minun olla teihin yhteydessä, jos yritykseni toiminta muuttuu?
Yrityksesi toiminnan muuttuessa myös yrityksesi vakuutustarpeet saattavat muuttua. Suosittelemme olemaan meihin yhteydessä kaikissa muutostilanteissa, jotta voimme tarkistaa vakuutusten ajantasaisuuden. Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot
Mitä vakuutuksille tapahtuu, kun myyn ajoneuvon?
Ajoneuvon liikennevakuutus ja mahdolliset vapaaehtoiset vakuutukset päättyvät automaattisesti Traficomin tietojen mukaisesti kun: - ajoneuvolle vaihdetaan omistajaa Muutos päivittyy yrityksesi vakuutustietoihin pienellä viiveellä. Kun olemme saaneet tiedon muutoksesta, lähetämme yrityksellesi uuden vakuutuskirjan ja laskun, joissa ajoneuvon vakuutusten päättyminen on huomioitu. Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot
- ajoneuvo poistetaan lopullisesti rekisteristä.
Miten ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto ja -käyttöönotto vaikuttavat yritykseni ajoneuvojen vakuutuksiin?
Pääset tekemään ajoneuvolle liikennekäytöstäpoiston ja -käyttöönoton Traficomin verkkopalvelussa tai lähimmällä rekisteröintejä tekevällä katsastusasemalla. Muutokset päivittyvät automaattisesti vakuutuksesi tietoihin. Liikennevakuutuksen vakuutusmaksu on liikennekäytöstäpoiston ajalta 14 euroa. Kaskon osalta maksat ilkivalta-, palo-, varkaus- ja oikeusturvista, jotka suojaavat ajoneuvoa myös liikennekäytöstäpoiston aikana. Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot
Onko matkavakuutukseni voimassa riskialueella?
Matkustajavakuutus ei ole voimassa riskialueilla, joihin matkustamista Suomen ulkoministeriö suosittelee välttämään tai joista se suosittelee poistumaan. Jos olet saapunut riskialueelle ennen suosituksen alkamista, vakuutus on voimassa 10 päivän ajan Suomen ulkoministeriön suosituksen antamisesta. Suosittelemme lisäturvaa, jos matkustat maahan tai alueelle, jota koskee Suomen ulkoministeriön antama suositus. Lisäturva laajentaa vakuutuksen voimassaolon myös niihin vahinkoihin, jotka aiheutuvat syystä, jonka vuoksi Suomen ulkoministeriö on suosituksen antanut. Laajennus on mahdollista ottaa määräaikaisena. Tarkista riskialueet Ulkoministeriön Matkustustiedotteesta osoitteessa: um.fi/matkustustiedotteet. Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot