Yrityksen turvallinen asiointi

Usein kysytyt kysymykset

Mitä tarkoittaa SSL-suojaus ja mihin sitä käytetään?

Op.fi-palvelu on suojattu SSL-yhteydellä. Se salaa tietoliikenteen siten, ettei ulkopuolinen taho pysty näkemään luottamuksellisia tietojasi. Suojaukseen kuuluu helposti tunnistettava EV-varmenne, joka näkyy eri selaimissa esimerkiksi osoitepalkin vihreänä värinä.

Lisäksi voit todeta lukkosymbolin vierestä, että varmenne on myönnetty OP -ryhmään kuuluvalle yhtiölle.

Ota välittömästi yhteyttä osuuspankkiin, jos epäilet käyttämäsi sivuston tai sen tietojen aitoutta. Mikäli et ole varma siitä, johtaako käyttämäsi linkki (esimerkiksi verkkokauppiaan maksulinkki tai hakupalvelun tuoma linkki) todelliseen op.fi- palveluun, älä anna tunnuksiasi linkistä avautuvaan palveluun.

Ilmoita epäilyttävästä linkistä ja palvelusta puhelinpalveluun 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat) tai omaan osuuspankkiin.

Mitä on phishing eli tunnusten kalastelu?

Suomessa on liikkeellä paljon huijaamista varten tehtyjä sähköpostiviestejä, joilla pyritän urkkimaan digipalveluiden käyttäjätunnus ja salasana tai luottokortin numero. Huijaavat sähköpostiviestit lähetetään yleensä jonkin luotettavan tahon nimissä, esimerkiksi pankin tai Visan. Vastausta pyydetään joko sähköpostilla tai asiakas ohjataan internet-osoitteeseen, joka on väärennetty muistuttamaan luotettavan tahon sivustoa.

Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa:

  1. Älä mene digipankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville. 
  2. Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
  3. Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
  4. Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta. 
  5. Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta. 
  6. Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään. 
  7. Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää, ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.


Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje pankkitunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

Ilmoita epäilyttävästä linkistä ja palvelusta puhelinpalveluumme tai omaan osuuspankkiisi.

Lue lisää turvallisesta asioinnista 

Mitä ovat cookie ja JavaScript ja mihin niitä käytetään?

Cookie (eväste tai pikkuleipä) on tunnistetiedosto, jonka op.fi-palvelu lähettää koneellesi. Sen avulla hallitaan laskunmaksutapahtumaa. Salli cookien käyttö.

JavaScript on ohjelmointikieli, jota käytetään erilaisten aputoimintojen, kuten virheilmoitusten ja kirjoituskenttien hallintaan sekä syötettyjen tietojen tarkastamiseen. Ota JavaScript käyttöösi selainohjelmasi asetuksista.