Kaikki yrittäjän palvelut samasta paikasta – OP:n tiimit laittavat pankki- ja vakuutusasiat kuntoon

Vaasan Osuuspankista yrittäjä löytää kaikki tärkeimmät palvelut saman katon alta. Omaan tuttuun kontaktiin voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä.

Jokainen yrittäjä tietää, että välillä pää saattaa mennä pyörälle kaikista byrokratian koukeroista. Pankkilainat, vakuutukset, sijoitukset, yrityksen digipalvelut, työeläkkeet – ja säästämistäkin pitäisi miettiä.

Asiat muuttuvat kevyemmiksi, kun niistä keskustelee luotettavan asiantuntijan kanssa.

Osuuspankin asiakkuuspäälliköt Jenny Råholm ja Oskar Nygård sekä Pohjola Vakuutuksen asiakkuusjohtaja Suvi Kankaanpää ja asiakkuuspäälliköt Sanna Tiesmaa ja Andreas Granfors tietävät, mikä tekee yhteistyöstä sujuvaa. 

Luottamus syntyy oman tutun yhteyshenkilön ja vikkelän tekemisen myötä.

– Pystymme ennakoimaan riskejä yhdessä asiakkaan kanssa ja olemaan kumppani sekä arjessa että juhlassa. Vaikka puhutaan yrityksistä, on niiden takana aina ihmisiä, sanoo Kankaanpää.

Yrittäjän tärkeimmät palvelut saman katon alla

OP Ryhmän Vaasan konttorilla pankki- ja vakuutusalan ammattilaiset ovat istuneet saman käytävän varrella jo yli kymmenen vuotta. Kun asiakas kävelee sisään, molemmat palvelut ovat käden ulottuvilla.

Yhteistyö Ilmarisen kanssa mahdollistaa myös esimerkiksi työeläkeasioiden hoitamisen samassa osoitteessa.

– Olemme käytännössä tavaratalo, josta löytyy ekspertti asiakkaan koko elinkaarelle, kuvailee Kankaanpää.

Tiimien välinen yhteistyö toimii saumattomasti. Asiantuntija voi viedä asiakkaan tarvittaessa kollegan puheille – tai tapaamiseen saattaakin lähteä yhden henkilön sijaan kaksi.

Pohjanmaalla sekä pankki- että vakuutusasioissa suositaan tapaamisia kasvotusten. On asiakkaasta kiinni, miten paljon kanssakäymistä tämä toivoo.

– Alussa kartoitukset, tarjoukset ja neuvottelut tarkoittavat tiivistä yhteydenpitoa, mutta haluamme tavata säännöllisesti myös pitkäaikaisia asiakkaita, sanoo Andreas Granfors. 

Asioinnin helppous on tärkeää myös silloin, kun kiireisen yrittäjän aikataulu ei juuri salli joustoa.

– Pk-yrittäjät tekevät paljon itse: käytettävissä ei ole talousosastoa tai hr-johtoa. Kaikilla on kuitenkin vain 24 tuntia vuorokaudessa. Me pyrimme olemaan asiakkaiden parissa, emme norsunluutornissa odottamassa, että joku soittaa, sanoo Kankaanpää.

OP Ryhmä tuntee pohjalaisen yrityskentän

Pohjanmaalla tunnuksenomaista on vankka pienyrittäminen, mutta myös isot teollisuusyhtiöt ja kansainväliset firmat.

Vaasan Osuuspankin ja Pohjola Vakuutuksen asiakkaiksi mahtuvat kaikki pienistä yrityksistä isoihin konserneihin.

– Yrityskulttuuri vaihtelee paljon maantieteellisillä alueilla. Yrityskentän markkinan tunteminen on alalla vaatimus. Myös yrittäjät itse ovat Pohjanmaalla hyvin verkostoituneita, sanoo Kankaanpää.

Nygård kuvailee Pohjanmaata yritystiheäksi alueeksi: lähes jokaisen perhepiiristä löytyy joku, jolla on yrittäjätaustaa.

– Yrittäminen sopii pohjalaiseen sinnikkääseen luonteeseen. Jos ei kerralla onnistu, niin kokeillaan toisen ja kolmannen kerran, kuvailee Råholm.

– Yhteistyö perustuu siihen, että ymmärrämme asiakkaan bisneksen ja tarpeet. Silloin osaamme auttaa parhaiten, sanoo Nygård. 

Matalalla kynnyksellä yhteys Osuuspankkiin

Vaasan Osuuspankissa kaikki tekeminen tähtää sujuvuuteen. Asiat hoidetaan ripeästi, eikä asiakasta jätetä odottelemaan viikkokaupalla.

– Joskus ihmisillä voi olla käsitys, että pankin henkilökuntaa on vaikea tavoittaa. Vaasan Osuuspankki on uinut tässä vastavirtaan: nimet ja yhteystiedot ovat julkisia, jotta asiakkaan on helppo ottaa yhteyttä, sanoo Råholm.

Omista kontakteista ja yhteydenpidon helppoudesta tuleekin palautetta lähes viikoittain. Asiakkaalle raivataan aikaa.

– Palvelun on oltava asiakaslähtöistä. En ole vain henkilö, joka joko antaa tai ei anna lainaa, vaan myös sparrailutuki. Minulle voi soittaa jo ennen kuin tilanne on polttava, sanoo Nygård.

Kaksikielisellä Pohjanmaan rannikolla on itsestään selvää, että asiakaspalvelua saa sekä suomeksi että ruotsiksi ja tarvittaessa myös englanniksi.

Yrittäjän pankkiasiat kuntoon

Henkilökohtaisten pankkipalvelujen tärkeys korostuu haastavina aikoina. Viime vuosina on ollut koronapandemiaa, sotia, korkojen nousua.

Monet yritykset ovat joutuneet jännittämään, miten pärjätään. 

– Vaikeinakin aikoina yritämme auttaa asiakkaitamme. Toisaalta osa yrityksistä teki korona-aikana muutoksia, joiden ansiosta firmalla menee nyt paremmin kuin koskaan, toteaa Råholm.

Asiantuntijoiden on tunnettava yritykset läpikotaisin, jotta asiakkaalle osataan tarjota oikeita palveluja – niitäkin, joista tämä ei välttämättä ole koskaan kuullutkaan.

– Myös asiakkaan on tunnettava oma yrityksensä ja sen tärkeät numerot liikevaihdosta käyttökatteeseen. Ei ole vain kirjanpitäjän duuni pitää huolta firman rahoista, muistuttaa Nygård.

Kun riskit on kartoitettu, yrittäjä voi nukkua yönsä tietäen, että asiat ovat kunnossa jos jotain tapahtuu.

– Yrittäjän pankkiasioissa on tärkeä ottaa pieni etunoja. Ei mietitä vain tätä hetkeä, vaan myös 5 tai 10 vuotta eteenpäin, sanoo Nygård.

Pohjola Vakuutuksesta turvaa yrittäjälle

Yrittäjien riskienhallinnassa vakuutusturva on kaiken perusta. Mutta ymmärtävätkö yrittäjät miten tärkeästä asiasta kyse?

Kankaanpään mukaan omaisuus on yleensä hyvin vakuutettu, mutta yrittäjät unohtavat helposti itsensä. Aina ei tiedä, mitä kaikkea voisi vakuuttaa.

Välillä kuullaan myös tuttu toteamus: Ikäni olen vakuutuksia maksanut, mutta mitään ei ole ikinä sattunut.

– Vakuutusten tärkeys oivalletaan vauhdilla siinä vaiheessa, kun jotain sattuu. Meidän tehtävämme on saada yrittäjät ymmärtämään, että yritys ei pyöri ilman ihmisiä, sanoo Tiesmaa.

Hyvässä asiakassuhteessa kauhuskenaariotkin uskalletaan sanoa ääneen.

– Voidaan kysyä suoraan, että mitä tänään tapahtuisi, jos olisit kuollut eilen?

Vaasan Pohjola Vakuutuksen asiantuntijat muistuttavat, että vakuutukset on hyvä kilpailuttaa säännöllisesti, esimerkiksi kolmen vuoden välein.

– Vakuutusmaailma on hektinen, ja muutoksia tapahtuu nopeallakin aikataululla. On hyvä tarkistaa, onko jotain jäänyt vakuuttamatta. Yritys on saattanut porskuttaa eteenpäin ilman kontaktia vakuutusyhtiöön, sanoo Tiesmaa.

– Sopivaa vakuutusta valitessa ei kannata keskittyä pelkästään euroihin, vaan myös asiantuntevuuteen ja kokonaisratkaisuihin, muistuttaa Kankaanpää.

Uusia kasvoja Vaasan konttorilla

Vaasan Osuuspankin ja Pohjola Vakuutuksen konttorille on ilmestynyt alkuvuoden 2024 aikana useampia uusia kasvoja. Asiakkaiden kanssa on jo päästy tutustumaan puolin ja toisin.

Mahtavat työkaverit saavat kaikilta kiitosta. Jos joku erehtyi kuvittelemaan, että pankissa on tylsää porukkaa, todistetaan se täällä harhaluuloksi!

Controllerina Helsingissä työskennellyt vaasalaislähtöinen Nygård oli jo opiskeluaikoina miettinyt, että työ yritysrahoituksen parissa voisi olla kiinnostava. Hän ei aikaillut, kun sopiva paikka aukesi hakuun.

– Soitin heti esihenkilölle hattu kourassa, että olisin nyt tulossa, naurahtaa Nygård.

Pohjola Vakuutuksen puolella Suvi Kankaanpää, Sanna Tiesmaa ja Andreas Granfors ovat kaikki tulleet taloon tämän vuoden puolella.

Matkailualalta uransa aloittaneella Tiesmaalla on kokemusta finanssialalta 24 vuoden ajalta. Kankaanpää on ollut alalla vuodesta 2008. Molemmat ovat tehneet saman huomion: naisia sopisi miesvaltaiselle alalle enemmänkin.

Uusia haasteita etsinyt Granfors puolestaan siirtyi vakuutusten pariin myyntialalta.

– Hyvä työyhteisö auttaa ja motivoi, samoin vapaus tehdä töitä omalla tavalla. Yhdessä voimme miettiä, miten taklata haasteita. Toimistolle on aina mukava tulla, sanoo Granfors.