Brändivisiomme mukaisesti haluamme olla parempien taloudellisten valintojen valmentaja ja toiveikkaampien tulevaisuuksien sunnannäyttäjä. Oman talouden hallinnan taidot ovat tärkeitä kansalaistaitoja. Tuemme taloustaitojen karttumista sekä oman talouden hallintaa. Vuonna 2023 vahvistimme lähes 7500 lapsen ja nuoren taloustaitoja:
- Pelillistä oppimista hyödyntävä Nuorten Yrittäjyys ja Talous NYT ry:n Yrityskylä Varsinais-Suomen Ala- ja Yläkoulun oppimiskokonaisuus tavoittaa vuosittain noin 90 % toimialueemme 6. ja 9. luokkalaisista. OP Turun Seutu on ollut Yrityskylän kumppani vuodesta 2011 lähtien, jolloin Yrityskylä aloitti pilottijaksolla Turussa.
- Kohtasimme toimialueemme nuoria Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton kanssa yhteistyössä toteutettavan Taloustaitokilpailun sekä 4H-kerhon Ajokortti työelämään -yhteistyön kautta taloudenhallinnan oppitunneilla.
- Tarjosimme vuoden 2023 aikana Kesäduuni OP:n piikkiin –kampanjassa toimialueemme yhdistyksille tuen 50 nuoren työllistämiseen, ja palkkasimme 13 nuorta aikuista kesätöihin pankin eri tehtäviin.
- Teemme aktiivista yhteistyötä alueen oppilaitosten ja opiskelijayhdistysten kanssa. Järjestimme vuoden 2023 aikana talousaiheisia tilaisuuksia ja pidimme puheenvuoroja mm. ensiasunnon hankinnasta, säästämisen ja sijoittamisen aloittamisesta sekä muista nuoren aikuisen talouteen liittyvistä aiheista.
Autamme erityistä tukea tarvitsevia asiakkaitamme hoitamaan talousasioitaan
Digitaidot ovat oman talouden hallinnan keskiössä. Kohtasimme vuoden 2023 aikana noin 1300 asiakasta digiopastustapahtumisissa ja henkilökohtaisissa asiakastapaamisissa.
- Toteutimme yhteistyössä Telian kanssa Varmuutta verkkoon –tilaisuuden, jossa aiheena oli turvallinen verkkoasiointi ja huijauksilta suojautuminen.
- Järjestimme digiopastustilaisuuksia konttoreissamme ja kirjastoissa. Kävimme pitämässä puheenvuoroja turvallisesta pankkiasioinnista yhdistysten tilaisuuksissa.
- Opastimme erityistä tukea tarvitsevia asiakkaitamme henkilökohtaisissa kohtaamisissa OP-mobiilin sekä verkkopalveluiden käytössä.
- Ohjasimme senioriasiakkaitamme, joilla ei ole tietokonetta tai älypuhelinta, hoitamaan laskujen maksun ja arjen käteisostokset konttoriasiointia itsenäisemmillä ja edullisemmilla tavoilla.