Suomalaiset ovat valpastuneet verkkoasioinnissaan – OP Tampere opastaa ja ohjaa keskiviikkona 22.5.

Verkkohuijaukset ovat kehittyneet entisestään, ja se helposti lisää epävarmuutta myös sähköiseen pankkiasiointiin. OP Tampere haluaa vahvistaa asiakkaidensa digitaitoja, opastaa turvallisessa digitaalisessa pankkiasioinnissa ja arjen raha-asioiden hoitamisessa. OP:n valtakunnallisella Varmuutta verkkoon -viikolla 20.–24.5. osuuspankki järjestää maksuttomat ja kaikille avoimet opastustilaisuudet.

Uutisointi verkkohuijauksista on valpastuttanut suomalaiset verkkoasioinnissaan. OP Ryhmän tilaaman ja Taloustutkimuksen teettämän kyselytutkimuksen* mukaan 70 % vastanneista (n=3533) sanoo olevansa lisääntyneen uutisoinnin vuoksi selvästi tai hieman aiempaa varovaisempi asioidessaan verkossa. Naiset ovat miehiä varovaisempi. Iän myötä varovaisuus kasvaa, ja 65–79-vuotiaista 83 % vastasi olevansa entistä varovaisempia.

Senioriasiakkaille ja muille erityistä tukea tarvitseville ohjausta kädestä pitäen

Ensi viikolla keskiviikkona 22.5. OP Tampere järjestää digiopastustilaisuuden pankin tiloissa Hämeenkatu 12:ssa kello 14–16. Myöhemmin samana päivänä kello 17–18 digioppia saa verkkotilaisuudessa. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia, mutta ilmoittautumista toivotaan op.fi/tampere/tapahtumat-sivulta tai osuuspankin Hämeenkatu 12:n Infoon.

– Verkkohuijausyritysten määrä on selkeästi kasvussa, ja tekoälyn kehityksen myötä ne muuttuvat entistä vaikeammin tunnistettaviksi. Siksi oma valppaus sekä arkiset digitaidot ovat ehdottoman tärkeitä huijausyrityksien torjunnassa. Me tuemme asiakkaidemme digikyvykkyyttä sekä osaamista huijausten torjumiseksi, kertoo OP Tampereen viestintä- ja henkilöstöjohtaja Tarja Sara.

Senioriasiakkaiden ja erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden asiointikyvyn varmistaminen on tärkeä osa OP:n vastuullisuustyötä. Digiopastuksessa tutustutaan OP:n digitaalisiin pankkipalveluihin kuten op.fi-verkkopalveluun sekä OP-mobiiliin.  Asiantuntijat auttavat asiakkaita jokaisen taitotason mukaan ja opastavat myös ei-digitaalisten pankkipalveluiden käytössä.

Opastukseen voi halutessaan ottaa mukaan oman älypuhelimen tai tabletin, verkkopankkitunnukset, yhden paperisen laskun, sähköpostiosoitteen ja salasanan sekä käyttäjätunnukset sovelluskauppa App Storeen tai Playhin. Opastustilaisuuden yhteistyökumppanina on Telia, jonka asiantuntijat kertovat turvallisesta asioinnista verkossa ja laitteiden turvallisuudesta. Tilaisuudessa saa tukea myös laitteiden käyttämisessä.

Pankki ei koskaan pyydä kirjautumista tai tunnuksia tekstiviestillä tai puhelimitse

Verkkorikolliset havittelevat OP:n tunnuksia monin eri tavoin. Rikolliset lähettävät kalasteluviestejä massoittain ja sattumanvaraisesti, jolloin kuka tahansa voi joutua huijausviestin kohteeksi.

– Pankki ei koskaan lähetä asiakkaille viestejä, joissa kehotetaan kirjautumaan verkkopankkiin eikä myöskään koskaan kysy tunnusten tai korttien tietoja viesteillä tai puheluilla. Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten pankki ei pyydä asiakasta kirjautumaan linkistä tai kertomaan pankkitunnuksia. Pankkiasioitaan voi edelleen hoitaa myös ilman tietokonetta tai älypuhelinta ja asiakas voi halutessaan varata ajan henkilökohtaiseen digiopastukseen. Asiantuntijamme auttavat mielellään löytämään asiakkaalle sopivimmat ja helpoimmat tavat hoitaa pankkiasioita, muistuttaa Sara.

Viikon 20.–24.5. mittaan opastusta OP:n digitaalisiin pankkipalveluihin saa myös OP Tampereen Hämeenkadun konttorin pääaulassa ilman ajanvarausta kello 10–12.

 

* OP Ryhmän huhtikuussa 2024 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi internetpaneelissa yli 16-vuotiaita suomalaisia yhteensä 3533. Tulokset on painotettu väestöä edustavaksi. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään koko vastaajajoukon osalta +/- 1,65 prosenttiyksikköä.

Ilmoittautuminen OP Tampereen Hämeenkatu 12:n infossa tai sähköisesti alta.