Rikolliset kehittävät yhä uudenlaisia huijausyrityksiä – OP Tampere opastaa turvalliseen verkkoasiointiin

Erityyppiset huijaukset pankkien asiakkaita kohtaan ovat yleistyneet, ja erityisesti huijauspuheluiden määrä on kasvanut voimakkaasti. Huijarit pyrkivät aiheuttamaan paniikkia ja kiireen tuntua kertomalla, että asiakkaan rahat ovat jollain tavalla vaarassa. Sujuva ja turvallinen verkkoasiointi on tärkeä kansalaistaito. Käytännönläheistä tukea saa 7.–11.10. niin osuuspankissa, verkossa kuin SeniorSurf-päivässä.

Noin 70 prosenttia suomalaisista kertoo tunnistaneensa heihin kohdistuneen maksuhuijauksen, kertoo OP Ryhmän teettämä kysely*: Tyypillisimmin huijauksen tekovälineenä on sähköposti, ja sellaisen huijausyrityksen kohteeksi on joutunut lähes puolet suomalaisista. Tämän jälkeen yleisimpiä tapoja ovat lähestyminen tekstiviestillä tai sosiaalisessa mediassa ja soittaminen. Huijaussoiton kertoo saaneensa neljännes suomalaisista. Huijarit käyttävät esimerkiksi tekaistuja lainahakemuksia tunnusten kalastelussa ja tekeytyvät puhelussa pankin edustajaksi, joka kertoo asiakkaan nimiin haetusta lainasta tai lainan takauksesta. Hakemuksen peruuttamiseksi soittaja pyytää verkkopankin käyttäjätunnusta ja salasanaa.

– On tärkeää muistaa, että pankki tai viranomainen ei koskaan pyydä puhelimitse tai viestillä asiakkaiden verkkopalvelutunnuksia, painottaa henkilöstö- ja viestintäjohtaja Tarja Sara OP Tampereesta.

Käytännönläheistä tukea omien pankkiasioiden hoitamiseen osuuspankista

OP:n Varmuutta verkkoon -teemaviikolla 7.–11.10. OP Tampereen Hämeenkatu 12:ssa saa käytännön neuvontaa sähköiseen pankkiasiointiin maanantaista perjantaihin kello 10–12. Digiopastuspiste sijaitsee pankin pääaulassa, opastusta OP:n palveluihin tarjotaan ilman ajanvarausta, ja se on tarkoitettu senioriasiakkaiden lisäksi muille erityistä tukea tarvitseville. Apua saa ja kannattaa kysyä jo ihan mobiilisovelluksen lataamisesta, palveluiden käyttöönotosta ja e-laskujen tilaamisesta lähtien. Mukaan kannattaa ottaa oma älypuhelin sekä mahdolliset OP:n verkkopankkitunnukset.

– Kyky toimia turvallisesti verkkoympäristössä ja sujuva omien – ja joskus myös läheisten – pankkiasioiden hoitaminen on tärkeä kansalaistaito, ja sen varmistaminen on tärkeä osa pankin tekemää vastuullisuustyötä. Neuvomme toki myös ei-digitaalisten pankkipalveluiden käytössä. Käytännönläheistä tukea saa ensi viikon jälkeenkin, ajanvarauksella juuri itselle sopivana ajankohtana, kertoo Sara.

Verkkotilaisuudesta tukea läheisen pankkiasioiden hoitamiseen

OP järjestää yhteistyössä Telian kanssa ilmaisen Näin pankkiasiointi sujuu läheisen avustuksella -verkkotilaisuuden keskiviikkona 9.10. klo 17–18. Tilaisuudessa käydään läpi, miten läheinen voi tukea seniorin itsenäistä pankkiasiointia sekä minkälaiset valtuutukset ja palvelut helpottavat arjen raha-asioiden hoitoa. 

- Läheisen avustuksella asiointi on yhä yleisempää ja aihe kiinnostaa asiakkaitamme laajasti. Verkkotilaisuudessa asiantuntijat opastavat myös rajattujen valtuutuksien käyttöönotossa sekä kertovat edunvalvontavaltuutuksesta, Sara kertoo.

OP Tampere kertoo myös edunvalvontavaltuutuksesta ja testamentista SeniorSurf-tapahtumassa 8.10.

OP Tampere tarjoaa tietoa turvallisesta ja sujuvasta sähköisestä pankkiasioinnista sekä edunvalvontavaltuutuksesta ja testamentista myös Kuluttajaliiton ja Mukanetti ry:n järjestämässä SeniorSurf-päivässä pääkirjasto Metson Kuusi-salissa tiistaina 8.10. kello 10–15. Tilaisuudessa kuullaan pankkiasioiden lisäksi myös Kelan verkkopalveluista ja erilaisten huijausyritysten välttämisestä. 
 
Opastusta sujuvaan sähköiseen pankkiasiointiin ilman ajanvarausta
7.–11.10. kello 10–12, OP Tampere, Hämeenkatu 12 
 
Näin pankkiasiointi sujuu läheisen avustuksella -verkkotilaisuus 9.10. klo 17–18   
Lisätiedot ja ilmoittautumiset: op.fi/varmuutta-verkkoon

SeniorSurf-päivä
ti 8.10 kello 10–15, pääkirjasto Metso, Kuusi-Sali
Lisätiedot ja ilmoittautuminen Mukanetti ry, 050 323 3190 tai tikapuut@mukanetti.net 
 
*Tutkimukseen vastasi 1100 henkilöä. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat yli 18-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 15.-17.4.2024. Aineistoa on painotettu vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan.