Pankin liikevoitto oli syyskuun lopussa 46 miljoonaa euroa, ja se oli 2,5 miljoonaa pienempi verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Pankin korkokate kasvoi 3,7 miljoonalla eurolla vuoden takaiseen ajankohtaan verrattuna. Palkkiotuotot puolestaan olivat 2,2 miljoonaa euroa pienemmät kuin vertailuvuonna, mitä selittää erityisesti omistaja-asiakkaille kuluvana vuonna tarjottavien päivittäispalveluiden maksuttomuus. Pankki on panostanut vahvasti toimintojensa kehittämiseen ja asiakaspalveluun, ja pankin hallintokulut kasvoivatkin noin 3,8 miljoonalla eurolla henkilöstömäärän ja OP Ryhmän sisäisten kuluveloitusten kasvun seurauksena. Luottojen arvon-alentumistappiot olivat matalalla tasolla ollen 1,7 miljoonaa euroa, mikä oli 1,2 miljoonaa euroa vähemmän kuin vertailuvuonna.
- Asiakasliiketoiminnan tuotot – erityisesti korkokate – on kehittynyt kuluvana vuonna myönteisesti, ja olemme halunneet vahvasti panostaa henkilöstöön ja asiakaspalvelun sujuvuuteen, mikä sitten näkyy kulujen kasvuna. Pankin tulos oli kulujen kasvustakin huolimatta asetettua tavoitetta parempi. Osuustoiminnallisena pankkina maksamme pankin tuloksesta omistaja-asiakkaillemme OP-bonusta, ja tänä vuonna maksamme OP-bonukset 40 prosentilla korotettuina. Alkuvuoden aikana omistaja-asiakkaillemme kertyi OP-bonuksia lähes 8,4 miljoonan euron arvosta, joka on yli miljoona euroa enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalta ajanjaksolta. Omistaja-asiakkaille tarjoamamme edut näkyvät myös omistaja-asiakasmäärän kehityksessä; ensimmäisen kolmen kvartaalin aikana omistaja-asiakkaidemme määrä kasvoi 800 omistaja-asiakkaalla, toimitusjohtaja Mikko Vepsäläinen kertoo.
Pankin asiakasliiketoiminnan volyymi* oli syyskuun lopun tilanteessa 6,45 miljardia euroa, josta asiakasvaroja on 3,9 miljardia euroa ja rahoitustoiminnan koko 2,5 miljardia euroa. Asiakasliiketoiminnan volyymi kehittyi myön-teisesti vuoden ensimmäisten kolmen kvartaalin aikana – pankin asiakasvarat kasvoivat 3,0 %; talletuskanta kasvoi 1,3 % ja asiakkaiden sijoitukset varallisuudenhoidon tuotteisiin jopa 9,2 %. Asiakkaiden kiinnostus oman talouden turvaamiseen sekä varallisuuden kartuttamiseen säilyi vahvana. Asiakkaiden rahastosijoitukset kasvoivat vuoden alusta 10,5 % ja sijoitussidonnaiset vakuutukset 9,0 %.
- Haluamme toimia asiakkaillemme parempien taloudellisten valintojen valmentajana. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että sparraamme asiakkaitamme tekemään pitkällä aikajänteellä kestäviä taloudellisia ratkaisuja – olipa kyse sitten asuntolainan ottamisesta, varallisuudenhoidosta, säästämisestä tai pankkipalveluiden turvallisesta käyttämisestä. Haluamme kaikissa asiakaskohtaamisissa varmistaa, että asiakkaalla on aina riittävästi tietoa omaa talouttaan koskevien päätösten tueksi. Erityisen iloisia olemme siitä, että yhä useampi asiakkaamme on aloittanut sijoitusrahastosäästämisen. Asiakkaamme tekivät vuoden kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana noin 5100 uutta säännöllisen rahastosäästämisen sopimusta, joka oli 1900 sopimusta ja 60 % enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna, Vepsäläinen kertoo. Vastuullinen sijoittaminen kiinnostaa asiakkaitamme laajasti. Vastuullisessa sijoitustoiminnassa otetaan huomioon ESG-tekijät eli ympäristötekijät, sosiaalinen vastuun ja hyvä hallintotapa, Vepsäläinen kertoo. Vastuullisten rahastojen osuus kaikkien OP-rahastojen merkinnöistä on 95 %, Vepsäläinen täydentää.
Rahoitustoiminnan volyymi kehittyi maltillisesti alkuvuoden aikana supistuen vuoden kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana 0,9 %. Loppukesästä asuntokauppa on kuitenkin alkanut Pohjois-Savossa piristyä, mikä näkyy niin kasvaneena asuntolainahakemusten kuin myönnettyjen asuntolainojen määränä. Vuoden kolmannella kvartaalilla asuntolainoja myönnettiin lähes 37 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Uskomme, että laskeva korkotaso rohkaisee asunnonostajia tekemään päätöksiä, ja me pankissa olemme valmiina mahdollistamassa pohjoissavolaisten asuntounelmia, Vepsäläinen kertoo.
*Asiakasliiketoiminta: talletukset, rahastosijoitukset, vakuutussäästöt, tuotto-osuudet, indeksilainat, rahoitustoiminnan erät
Pohjois-Savon Osuuspankki on yksi OP Ryhmän suurimmista pankeista ja toimialueen johtavia pankkeja. Pankilla on 6 konttoria sekä kattavat verkko- ja puhelinpalvelut. Pohjois-Savon Osuuspankilla on 83 958 omistaja-asiakasta ja pankissa työskentelee 197 asiantuntijaa (30.9.2024 tilanne).