Koti on rahataitojen oppimisen näkökulmasta tärkeä paikka, mutta myös koulut ja muut tahot voivat olla apuna, jotta jokainen nuori pääsee oppimaan ja kehittämään rahataitojaan. Maaliskuun 17.–21. järjestettävällä OP:n Taloustaitoviikolla rahataitojen opetus kohdistuu erityisesti yhdeksännellä luokalla oleviin nuoriin. Taloustaitoviikon aikana OP Pohjois-Savon työntekijät opastavat kouluissa ja pankkivierailuissa 230 ysiluokkalaisia, miten omaa taloutta ja raha-asioita hoidetaan fiksusti.
- Edistämme taloustaitoja, jotta nuoret saisivat tasavertaiset mahdollisuudet huolehtia omasta taloudestaan. Heidän hyvinvointinsa ja osaamisensa ovat Suomen tulevaisuuden merkittävimpiä menestystekijöitä. Rahataidot ovat tässä keskeisessä roolissa jo senkin vuoksi, että fiksu henkilökohtainen taloudenhallinta tukee kestäviä taloudellisia valintoja, ehkäisee esimerkiksi pikavippikierteitä ja tätä kautta jopa syrjäytymistä, korostaa Kati Kytökorpi.
- Opetustyössä kuitenkin huomaamme, että talous voi jo käsitteenä tuntua osalle nuorista jännittävältä. Siksi on tärkeä muistaa, että omien raha-asioiden hallinta on arkinen taito, jonka jokainen voi oppia. Jos ysiluokkalaisella on hallussaan nämä kolme rahataitoa, ovat edellytykset oman talouden hallintaan vankalla pohjalla, Kytökorpi jatkaa.
Kolme jokaiselle nuorelle hyödyllistä rahataitoa
1. Budjetointi: tiedän milloin ja mistä rahaa tulee ja mihin sitä menee
Omien tulojen ja menojen ymmärtäminen ja suunnittelu muodostaa koko henkilökohtaisen talouden pohjan. Kun tiedät, paljonko sinulla on tuloja, voit suunnitella, paljonko voit käyttää esimerkiksi harrastuksiin tai kahvilassa käymiseen, niin että sinulla jää rahaa myös yllättäviin kuluihin, kuten vaikkapa puhelimen korjauttamiseen.
2. Säästäminen: rahan laittaminen säästöön on minulle säännöllinen tapa
Säästäminen on mielekkäämpää, kun sille asettaa selkeät tavoitteet – esimerkiksi lyhyellä aikavälillä uusi puhelin tai pitkällä aikavälillä oman asunnon omarahoitusosuus tai vuokravakuus. Säästäminen on pitkäjänteistä puuhaa, josta kannattaa tehdä rutiini: kun tililtä lähtee säästöön tietty summa tiettynä päivänä, on houkutus käyttää rahat mielitekoihin pienempi. Säästämisen voi aloittaa jo pienilläkin summilla. Ja jos tulot nousevat, kannattaa säästettävää summaa nostaa. Kun säästötilille on kertynyt tarpeeksi puskuria, kannattaa pohtia rahastosäästämistä. Niin pääsee kiinni korkoa korolle -ilmiöön.
3. Ostosten harkinta: erota hankintatarpeet ja hetkelliset mieliteot
Ystävät, harrastukset, some ja vapaa-aika luovat sekä tarpeita että hetkellisiä mielitekoja. Ero näiden kahden välillä on oleellista ymmärtää. Kun harkitset ostosta, pohdi hetki sen todellista arvoa: kuinka monta työtuntia olet käyttänyt sen tienaamiseen tai onko käytetty raha pois säästötavoitteestasi? Muista, että omaa rahankäyttöä ei kannata verrata kaveriin. Jokaisen talous on erilainen ja on tärkeää, että elät oman budjettisi mukaan.
Nuoruudessa opitut rahataidot luovat tärkeän pohjan pitkälle aikuisuuteen
OP Pohjois-Savo tukee kouluissa tehtävää taloustiedon opetusta toteuttamalla pankkitunteja yhteistyössä opettajien kanssa koko toimialueellaan. Tämän alkuvuoden aikana Iisalmen Juhani Ahon koulun kaikki 9. luokkalaiset ovat vierailleet pankin järjestämillä Rahapuhetta -pankkitunneilla. Koulun yhteiskuntaopin opettajat ovat tuoneen oppilaat omien oppituntiensa puitteissa pankin Iisalmen konttorille.
-Tunneilla on käsitelty oman talouden hallintaa, joka on aikuistuville nuorille hyvin tärkeä asia osata. Lisäksi säästämisen ja sijoittamisen merkitys sekä myös nuoriin kohdistuvat mahdolliset rahamaailman vaaratekijät kuten rahamuuli-toiminta ja huijaukset oli mahdutettu oppituntiin. Oppilailla oli mahdollisuus kysyä ja kommentoida raha-asioita ja keskustella pankin henkilökunnan kanssa. Tunti oli oikein mukava ja tarpeellinen lisä koulun tarjoamalle taloustiedon opetukselle, Juhani Ahon koulun yhteiskuntaopin opettaja Henna Luomi kertoo.
- Haluamme pitää huolta lasten ja nuorten yhdenvertaisista mahdollisuuksista taloudelliseen hyvinvointiin. Se on koko taloustaito-opetuksen ja Taloustaitoviikon ytimessä. Muistutamme nuoria myös siitä, että OP ei koskaan kysy tunnuksia, korttien tietoja tai salasanoja sähköpostilla, tekstiviestillä tai puhelimitse. Omia pankkitunnuksia tai pankkikorttia ja sen tunnuksia ei saa luovuttaa kenellekään, ei edes parhaalle kaverille tai perheenjäsenelle, korostaa Kytökorpi.
OP Ryhmän taloustaitojen opetus tavoittaa vuosittain yli 70 000 lasta ja nuorta eri puolella Suomea.